021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش اجزای کولر گازی اسپیلت

اموزش تعمیرات کولر گازی

احتمالاً شما هم در خانه یا محل کار خود یک کولر گازی دارید و خنکی بسیار مطبوع آن را تجربه کرده‌اید. کولر گازی به نسبت نمونه‌های آبی در کولرهای قدیمی، خیلی کارآمدتر و مؤثرتر کار می‌کند؛ علاوه ‌بر این موضوع  میتوان با استفاده از آن  کنترل خوبی روی دمای خانه وحتی محل کار داشت. از این رو افراد بسیاری خریدن کولر گازی را به دیگر محصولات ترجیح میدهند.

قبل  از این که بدانیم اسپلیت چگونه کار می کند، خوب است کمی در رابطه با خود دستگاه  اسپیلت توضیحی به شما عزیزان  بدهیم.

کولر گازی یا اسپلیت، به دستگاه‌های تهویه مطبوعی گفته می‌شود که سیستم آن‌ها بر پایه تراکم و انبساط نوعی ماده مبرد طراحی شده است. یعنی  تبدیل شدن مایع به گاز و بازگشت دوباره آن به حالت مایع، سبب جذب گرما از محیط داخل و آزادسازی آن در بیرون میشود و از این طریق محیط اطراف را خنک نگه میدارد.

کولر گازی یا اسپلیت، از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده و این عملکرد درست همه آنها در کنار یکدیگر هوای خنک را در منزل شما به ارمغان میاورد. این دستگاه‌ها معمولاًاز دو جزء داخلی و خارجی تشکیل شده اند؛ به این معنا که بخشی از کولر گازی در داخل خانه و بخش دیگر آن در بیرون از خانه نصب می‌شود.

 بیشتر بخوانید :   نحوه تعمیر برد کولر گازی

البته بعضی از مدل های کولر گازی که با نام کولر گازی پنجره‌ای در بازار وجود دارند ، بدنه یکپارچه ای دارند. طریقه نصب این کولرها به گونه ای میباشد که یک سمت آن در فضای داخل و سمت دیگر دستگاه، در فضای بیرون از خانه قرار می‌گیرد. در واقع پنل‌های داخلی و خارجی کولر گازی پنجره‌ای به هم وصل میباشد و در عمل، فرق چندانی با مدل‌های دیگرکه در بازار وجود دارد را  ندارند.

در ادامه مقاله به بخش‌های تشکیل‌دهنده این پنل‌ها می‌پردازیم :

کمپرسور : کمپرسور به قسمتی از دستگاه مکانیکی گفته می‌شود که گاز فشار پایین را به سمت داخل هدایت کرده و آن را متراکم می سازد و قبل از انتقال به کندانسور فشار را افزایش می‌دهد. در همین زمان، دمای گازی که فشرده شده است دچار افزایش خواهد شد ، و دقیقا زمانی که این گاز از کمپرسور خارج می‌ شود ، در اخر در هنگام عبور از سیستم خنک کننده دستگاه باعث کاهش دمای گاز آن خواهد شد . کمپرسور را میتوان از اساسی ترین اجزای هر سیستم تهویه نام برد.

آموزش تعمیر کولر گازی مهیاد برزین

کندانسور: کندانسور، مبرد را از طریق کمپرسور دریافت می کند و آن را تبدیل به مایع کرده وبعد گرمای موجود در آن را جذب کرده و به محیط بیرون ارسال میکند.

فن : فن متعلق به پنل خارجی معمولی می باشد و دارای ۳ یا ۴ پره میباشد که به وسیله یک موتور هدایت می‌شود. محل قرار گرفتن این فن در قسمت جلویی کمپرسور و سیم پیچ کندانسور می باشد. گرمایی که به واسطه کمپرسور تولید می‌شود بایستی حتما به بیرون انتقال پیدا کند، چون در صورت گرم شدن کمپرسور در زمان طولانی سیم پیچ های موجود در موتور می‌سوزند و در اخر به سیستم کمپرسور و کل اجزای کولر گازی آسیب جدی خواهد رساند.

شیر انبساط : دریچه انبساط یکی دیگر از اجزای پنل خارجی مربوط به سیستم تهویه مطبوع می باشد که دربین سیم پیچ های گرم کندانسور و سرد اواپراتور قرار گرفته و وظیفه آن کنترل کردن حجم مبرد وارد شده به اواپراتور میباشد شیر انبساط   به طور معمول یک لوله مویین در ان قرارگرفته که از جنس مس میباشد در کولر های گازی که ظرفیت زیادتری دارند، از دریچه انبساط نوع ترموستاتیک استفاده می‌شودکه کار ان به شکل اتومات و به صورت الکترونیکی میباشد. روی هم رفته مبرد که دارای فشار قوی می باشد و درجه حرارتی متوسط را دارا میباشد کندانسور را ترک کرده و در اخر به دریچه انبساط وارد میشود، دقیقا در جایی که میزان دما و فشار به شکل غیر منتظره ای پایین می آید.

اموزش تعمیر کولر گازی

دمنده

یکی دیگر از اجزای کولر گازی می توانیم به فن دمنده اشاره کنیم  کار این قسمت، چرخش حرکت هوای محیط می باشد. این قطعه هوای سرد را در محیط داخلی چرخانده و هوای گرم را به بیرون هدایت میکند.

کویل تبخیری

واحد تبخیری در بخش داخلی ساختمان قرار میگیرد و نه تنها سرد کننده میباشد .

بلکه توزیع هوا را کنترل خواهد کرد. این واحد در کنار فن دمنده قرار دارد و کار ان خارج کردن گرما و رطوبت از هوا می باشد. باید گفت که این کار به واسطه مبردی انجام پذیر میباشد که از داخل کویل می گذرد. به یاد داشته باشید، که یونیت داخلی شامل فن دمنده، شیر انبساط و کویل تبخیری می باشد .