021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش عملکرد فن کولر گازی

آموزش تعمیر کولر گازی

در بین قطعات متنوعی که در ساختار یک کولر گازی وجود دارد، قطعه‌ای به نام فن وجود دارد که کاربرد آن کشیدن هوای گرم اتاق به داخل یونیت و دمیدن هوای خنک تولید شده در داخل کولر گازی به تمام محیط ساختمان است.

یکی از تنظیماتی که در دستگاه کولر گازی در نظر گرفته می شود مدل کار کردن ان دستگاه بر روی فن میباشد ، کاربرد این حالت برای زمانی میباشد که هوای داخل ساختمان به اندازه کافی خنک میباشد و بدون اینکه سیستم را روشن کنیم و فقط با استفاده از حالت فن، جریان هوای خنک توسط فن در ساختمان پخش شود زمانی که کولر گازی در حالت فن قرار دارد، بلوور (هواپاش) تحت کنترل قرار می‌گیرد. بلوور بخشی است که باعث پخش شدن هوا در محیط اطراف می‌شود. حالت Auto در کولرهای گازی این معنا را دارد که فن به شکل خودکار و فقط زمانی که دستگاه در حال گرم کردن یا خنک نمودن است کار میکند.

بیشتر بخوانید :    قطعات کولر گازی اسپیلت

در این قسمت به علت کار کردن کولر گازی روی فن میپردازیم :
در جواب به این سؤال که چرا کولر گازی روی فن کار می‌کند میتوان گفت که علتهای مختلفی دارد که این دلایل در دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
*دسته اول مشکلاتی است که مربوط به سیستم کولر گازی میشود و دسته دوم در ارتباط با تنظیمات کولر گازی است که امکان دارد توسط کارر بر روی کار با فن تنظیم شده باشد. برای بررسی کردن علتهای که تأثیرمیگذارد وباعث کار کردن کولر گازی روی فن می‌شود اول با نحوه کارکردن فن کولر گازی و اینکه چطور ان را تنظیم کنیم آشنا می‌شویم و بعد از ان به مشکلات که مربوط به ان است می‌پردازیم.
همانطور که گفته شد در بعضی از زمانها امکان دارد مدت کوتاهی بعد از روشن شدن کولر گازی، کولر به خودی خود خاموش شود و روی فن قرار گیرد. عواملی که در این حالت مؤثر میباشد عبارتند از:
1-یخ زدن کندانسور
کندانسور مهمترین قسمت کولر گازی میباشد و نقش مهمی در روند کار کولر گازی اجرامی‌کند. کندانسور به علتهای مختلفی امکان دارد دچار خرابی و یا اشکال بشود که یکی از این علتها یخ زدگی کندانسور کولر گازی میباشد .

اموزشگاه تعمیرات کولر گازی

دلایلی که باعث یخ زدگی کندانسور میشود :
نشتی مبرد
خرابی ترموستات
آلودگی فیلترها
سرد شدن ناگهانی هوا

بیشتر بخوانید :    انواع کولر گازی اسپیلت

از نشانه‌های یخ‌زدگی کندانسور میتوان اشاره کرد که کولر گازی بعد از روشن شدن، سریع خاموش می‌شود و در حالت فن قرار می‌گیرد. برای جلوگیری کردن از ایجاد این مشکل باید بشود.
2- کثیف بودن یونیت یا پنل کولر گازی
کار کردن کولر گازی روی فن در بعضی موارد به دلیل کثیف بودن یونیت میباشد . برای جلوگیری کردن از ایجاد این حالت خوب است که به‌صورت دوره‌ای و ماهی یک‌بار یونیت کولر گازی را تمیز شود .
 فن هم یکی از بخشهای مهم کولر گازی میباشد که در زمان از کار افتادن، امکان دارد ایجاد صداهای غیر عادی در دستگاه بکند .
شفت بیرونی و داخلی، موتور، رله برد، سنسور و … قسمت های تشکیل‌دهنده‌ی فن میباشد و برای رفع مشکلات این قطعه، باید تعمیر آن یا تعویض صورت بگیرد .
همچین پاور این موتور نیز باید بررسی شود زیرا در برخی موارد ممکن است پاور دستگاه دلیل اصلی این مشکل باشد.

اموزش تعمیر فن کولر گازی

یکی از اصلی ترین قسمتهای کولر گازی که امکان دارد باعث بروز مشکل در کارکردن صحیح فن دستگاه بشود، موتور فن است که از اهمیت زیادی برخوردار میباشد از علتهای مهمی که می تواند باعث خراب شدن موتور فن باشد ایجاد نقص در بلبرینگ های آن است که می تواند باعث نچرخیدن پروانه ها شود.
پاور این موتور هم باید مورد برسی قرار بگیرد
راهکار های زیادی برای پی بردن به سلامت موتور فن کولر گازی وجود دارد که یکی از روشهای ساده آن این میباشد که تیغ را با استفاده از یک چوب دستی بلند بچرخانید اگر که چرخش تیغه دارای مقاومت بود به احتمال زیاد مشکل اصلی از بلبرینگ می باشد و با عوض کردن موتور این مشکل رفع میشود .