021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش عیب یابی خازن در کولر گازی

اموزش تعمیرات کولر گازی

خازن کولر گازی یکی از قطعه هایی میباشد که برای استارت زدن موتور کمپرسور کولر گازی از ان استفاده میشود.این خازنهای کولر گازی تشکیل شده اند از دو صفحه فلزی موازی کوچک که بین آن‌ها عایق یا هوا قرار دارد.وظیفه خازن این است که انرژی الکتریکی را در خود و مقاومت‌ها نگه دارد و برای استفاده در مدارات تایمینگ انرژی الکتریکی را به آن‌ها انتقال بدهد.

برای این میگوییم خازن از مهم ترین قطعات کولر گازی می‌باشد چون که منشا بیشتر مشکلاتی که به وجود می اید در کولر گازی این قطعه میباشد.در کولر گازی سه نوع خازن وجود دارد که میتوان به خازن کمپرسور، خازن فن داخلی، خازن فن خارجی اشاره کردظرفیت در این خازن‌ها بر اساس میکرو فاراد است که بر روی خود خازن ظرفیت آن نشان داده میشود.
علت خرابی خازن کولر گازی
علت های گوناگونی که باعث خرابی خازن در کولر گازی شما می‌شود و همین خرابی خازن هم در بعضی مواقع باعث علت خرابی فن کولر گازی میشود ازعلت هایی که باعث خرابی خازن کولر گازی میشود گرم شدن بیش از اندازه کمپرسور کولر گازی در فصل تابستان میباشد.
علت دیگر ان سرویس نکردن کولر گازی در مدتهای طولانی می‌باشد.
در بعضی مواقع متوجه خواهید میشوید که خازن باد کرده و یا ترکیده است که در این مواقع باید متوجه شوید که اشکال از نوسانات برق در کولر گازی میباشد که سبب آسیب رسیدن به خازن شده است و باید ان را تعویض کرد .

بیشتر بخوانید :       قطعات کولر گازی اسپیلت

تست خازن در کولر گازی اسپیلت
معمولا از ظاهر خازن میتوان متوجه شد که خراب میباشد یا نه ولی راه بهتر تست خازن به واسطه میکروفاراد سنجمیباشد ولی در بعضی هنگام تعمیرکاران اقدام به شارژ و دشارژ خازن میکنند و از میزان جرقه خازن خراب و سالم بودن آنرا تشخیص میدهند اما انجام این کار استاندارد نمیباشد.
تعویض خازن کولر گازی
اگرشما اطلاعات فنی وکافی ندارید هیچ وقت به فکر عوض کردن خازن کولر گازی نباشید چون امکان برق گرفتن شما وجود خواهد داشت دلیل خرابی خازن کولر گازی حتما باید توسط یک تعمیرکار حرفه ای کولر گازی بررسی و انجام شود.
امکان تغییر نادرست ظرفیت خازن به وسیله تعمیرکار قبلی وجود دارد و در پایان حتما باید سرویس کولر گازی و تست گاز کولر گازی بعد از عوض کردن خازن انجام شود در زمان عوض کردن خازن کولر گازی اگر سرسیم های برق خراب شده باشد حتما ان را تعویض کنید.

آموزش تعمیر کولر گازی در تهران

علت های سریع خراب شدن خازن در اسپیلت
خازن‌های کولرگازی به سه علت بسیار زود خراب می‌شوند و باعث می‌شوند که کولرگازی استارت نخورد و خوب کار نکند برای جلوگیری این اشکال ما تک تک به برسی این موارد میپردازیم و راهکار و چگونگی استفاده از این خازن‌های کولرگازی رو به شما عزیزان توضیح بدیم.
سه علت اصلی خراب شدن خازن‌های کولرگازی :
گرمای بیش از حد- اضافه‌بار الکتریکی
گرمای بیش از اندازه
خازن الکترولیتی کولرگازی لایه‌ی جداکننده‌ی مرطوبی درون خود دارد که در زمان گرم شدن بیش از اندازه کولر گازی، خشک میشود و اتصال کوتاه در آن ایجاد می‌شود. معمولاً اگر دمای خازن به بالای ۶۵ درجه سانتی‌گراد برسد، خازن خراب خواهد شد .

بیشتر بخوانید :       آموزش عملکرد فن کولر گازی

اضافه بار الکتریکی
خازن کولر گازی طوری طراحی و ساخته شده است که بعد از رساندن کمپرسور و موتور فن به سه‌چهارم سرعت آن در حالت کار، از مدار جدا خواهد شد طراحی به اینگونه نمیباشد که بتواند بار الکتریکی را به‌صورت دائم تحمّل کند. اگر علتی جلوی چرخش موتور را بگیرد یا موتور بسوزد، خازن هم احتمالاً به دلیل اضافه‌بار، خراب خواهد شد. ولتاژ زیاد از حد مجاز هم می‌تواند باعث خرابی خازن شود.

آموزش تعمیر کولر گازی فنی حرفه ای

از دلایل دیگر خرابی خازن‌ها جدا نشدن چند ثانیه‌ای از مدار میباشد اگر جدا نشود دمای خازن بیش از اندازه بالا خواهد رفت و یک کمپرسور یا موتور فن که به علت یاتاقان‌های فرسوده یا خرابی به سختی کار می‌کند، می‌تواند باعث سوختن خازن شود.حتی یک کلید رله‌ی خراب هم می‌تواند بارله کردن خازن در مدار به مدت زیاد ، باعث گرم شدن بیش از اندازه در آن شود. صاعقه می‌تواند یکی دیگر از علتهای خرابی خازن، کمپرسور، موتور فن یا سیم‌های داخل کولرگازی شود. حتی یک موج الکتریکی ضعیف هم امکان دارد خازن را خراب کند که می‌تواند منجر به اضافه بار کمپرسور و خرابی‌های بعدی شود.