021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش عیب یابی کمپرسور یخچال فریزر

اموزش تعمیر لوازم خانگی

کمپرسور یکی از قسمت های مهم واصلی هر سیستم تبادل دما میباشد. امروزه یخچال‌های تولید شده بیشتر به تکنولوژی اینورتر مجهز میباشند. کمپرسورهای معمولی و اینورتر تفاوت‌هایی با همدیگر دارند. از مهم‌ترین خوبیهای کمپرسور اینورتر می توانیم به مصرف کم برق، امکان تغییر جهت موتور، امکان تغییر سرعت موتور و … اشاره کنیم.

در این مقاله تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال را بیان کرده ایم. هرکدام از شما خواننده این مقاله میتوانید با شرکت در کلاس های اموزشی مهیاد برزین در تهران این اموزش را دیده وتبدیل به یک شخص متخصص در این حرفه بشوید.

تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال

همانطور که گفتیم کمپرسوریا موتورازقطعات اصلی یخچال، میباشد که وظیفه گردش و فشرده کردن گاز مبرد درون لوله‌های اواپراتور را بر عهده میگیرد که این گاز در کندانسور خنک خواهد شد و تبدیل به مایع می‌شود.

در یخچال یک مبرد طراحی شده که HFC- Hydro Floro Carbon نام گذاری شده اند و در لوله‌ها یا کویل‌های پشت یخچال جریان دارند. زمانی که HFC به شکل مایع میباشد گرما را از محتویات درون یخچال گرفته  و به شکل گاز خارج می‌کند و به این ترتیب مواد غذایی که در یخچال میباشد را خنک نگهداری میکند. وبعد این گاز با استفاده از کمپرسور دوباره تبدیل به مایع شده و این چرخه ادامه پیدا می کند. کمپرسور برای انجام کار خود از برق استفاده می کند و این قسمت بیشترین مصرف برق را در یخچال دارد.

 بیشتر بخوانید :    آموزش قطعات یخچال فریزر

دریخچال قسمت دیگری وجود دارد که ترموکوبل نامیده می‌شود. ترموکوبل که به عنوان قسمتی از سیستم تنظیم دمای یخچال کار می کند، دمای داخل یخچال را تشخص داده و بنا به نیاز کمپرسور را روشن یا خاموش می‌کند

وظیفه کمپرسوردر یخچال

وظیفه اصلی درکمپرسور یخچال یا موتوران یخچال تبدیل بخار گاز به مایع و فشرده کردن گاز و چرخش گاز داخل لوله های کندانسور و مدار گاز می باشد.

اجزای تشکیل دهنده کمپرسوریخچال

قطعات مکانیکی یخچال

قطعات الکتریکی یخچال

گازهای مورد استفاده در یخچال

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

طریقه کار کردن کمپرسور و خنک سازی در یخچال

میل لنگ توسط یک موتور آسنکرون داخل محفظه کمپرسور یخچال طراحی شده است . و این میل لنگ با چرخش خود باعث می شود پیستون مثل یک تلمبه کار میکند. و با باز و بسته شدن سوپاپ ها ، گازی که در لوله ها و سیلندر وجود دارد به گردش در خواهد امد.

گازی که در این لوله ها وجود دارد، به طور پیوسته از لوله ی برگشت مکیده شده و با فشار به لوله ی رفت وارد می شود پس در نتیجه گاز سرما ساز به طور مداوم ، در حال حرکت بوده و کار سرمازی را انجام خواهد داد.

علامتهای خالی شدن گاز کمپرسوردریخچال

بالا رفتن دمای محفظه داخلی  یخچال

بوی گاز  هرچند گاز یخچال بی بو میباشد ، ولی برای آگاه شدن ما از نشتی ، به آن مواد بوزا اضافه می کنند ، که بوی آن شبیه به بوی خراب وفاسد شدن غذا می باشد.

جابجایی یخچال فریز و آسیب دیدن لوله ها

جنس خطوط لولۀ کندانسور و اواپراتور از فولاد، مس یا آلومینیوم میباشد.

مراحل عوض کردن  روغن کمپرسور یخچال

در صورت ایجاد هرگونه اشکالی در کمپرسورها، خصوصا آنهایی که کلا در کارخانه نصب و راه اندازی میشوند، کنترل میزان روغن وارد شده اهمیت دارد. به عنوان راه حلی برای رفع کردن این اشکال کمپرسور یخچال در زمان نشتیوجود دارد ، اگر میزان روغن از دست رفته کم باشد می توانید حجمی از آن را با اضافه کردن روغن جبران کنید  اما در هنگام زیاد بودن روغن خارج شده لازم میباشد تا با افراد متخصص وماهر و با بگارگیری مهارتشان به رفع این اشکال بپردازید.

در واقع دوباره پر کردن روغن در آن هم به حساب  می اید که برای این کار لازم میباشد کارهایی که در این قسمت ذکر کرده ایم را انجام بدهید.

آموزش صفر تا صد تعمیرات لوازم خانگی

پمپ خلا را به شیره مکش کمپرسور متصل کنید.

انتهای لوله ای آزاد و یا شلنگ را وارد ظرف روغن جدید کنید وپمپ خلا را روشن کنید.

سطح روی روغن را در کمپرسور مشاهده  کنید و دقت کنید روغنی که به کمپرسور وارد می شود به اندازه ای باشد که از آن کم شده باشد.

مقدار روغن شارژ شده را اندازه گیری کنید وکمپرسور را تخلیه نمایید.

شیر قطع کن کمپرسور را باز کرده ومرحله اخر روشن کردن کمپرسور یخچال میباشد.