021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

اجزا و قطعات دوربین مدار بسته

اموزش تعمیر دوربین مدار بسته

بیشتر افراد برای افزایش ایمنی و نظارت بر اماکن خود ترجیح می دهند که از دوربین های مداربسته استفاده کنند. اکثر این افراد برای خرید دوربین مداربسته بدون داشتن اطلاعات ودانش قبلی در مورد دوربین های مدار بسته به مغازه ها و شرکت های فعال در این زمینه مراجعه کرده  و در اخر یک سیستم کامل نظارت تصویری برای محیط خود خریداری و نصب می کنند.

دوربین های مدار بسته برای نصب در محیط بیرونی و محیط داخلی طراحی شده اند و دوربین های مخصوص محیط های داخلی دارای طراحی بدنه متفاوت از دوربین های خارجی میباشند .چون در فضای بیرونی وجود گرد و غبار و رطوبت و … عواملی میباشند که می توانند به دوربین آسیب رسانده و دوربین های Outdoor طوری طراحی شده اند که بتوانند در مقابل این آسیب ها ایمن باشند.

لوازم جانبی، اجزا و قطعات در دوربین‌های مدار بسته

اجزا و تجهیزات دوربین‌های مداربسته ، لوازمی میباشند که با همدیگر ترکیب شده و به عملکرد بهتر سیستم کمک کرده است.

حال به تعدادی ازاین قطعات در این قسمت اشاره میکنیم :

  • هارد درایو
  • سنسورهای حرکتی
  • میکروفن‌های صدا دوربین مداربسته
  • مالتی پلکسر تصویر
  •  دستگاه اسپلیتر و تقویت‌کننده تصویر
  •  تسترهای مانیتور و کابل دوربین مداربسته 

 بیشتر بخوانید :    نصب دوربین های مدار بسته

  • محافظ‌های خارجی
  • مبدل‌های تصویر
  •  انتقال سیگنال HDMI بر روی کابل شبکه Cat6
  • ویدئو بالن دوربین مداربسته

کاربرد دیسک در دوربین مداربسته چه میباشد

وسیله ای است که قابلیت ذخیره حجم بالایی از اطلاعات را در خود دارد. این اطلاعات بر روی یک یا مجموعه ای از سطوح الکترومغناطیسی ثبت شده وبه همین دلیل امکان دسترسی آسان و سریع به داده های ذخیره شده بر روی هارد دیسک وجود خواهد داشت .

دوربین‌های مداربسته به شکل ۲۴ ساعته در حال ذخیره تصاویر میباشند، پس  هارد‌های معمولی در مدت طولانی جوابگوی نیازهای کاربران نخواهند بود. حجم پیشنهادی ظرفیت برای هارد دوربین مدار بسته، ۱ تا ۲ ترابایت میباشد.

اموزش صفر تا صد نصب دوربین مدار بسته

 شرایط وکاربرد لنزهای دوربین مدار بسته :

لنز های فیکس (F):

این لنزها با فاصله کانونی ثابت میباشند. در دوربین هایی که از این مدل لنزها استفاده شده است، امکان زوم اوپتیکال (زوم به وسیله تغییر فاصله کانونی) وجود نخواهد داشت. فاصله کانونی در این مدل ازلنزها با واحد میلی متر (mm) اندازه گیری میشود. فاصله کانونی های 2.8 – 3.6 و 4 میلی متر جزو فاصله کانونی های استاندارد در لنزهای مدل فیکس میباشد.

هرچه این عدد بالاتر باشد تصویر ما به اصطلاح زوم و بسته تر و هرچه این عدد پایین تر باشد تصاویر بازتر و وایدتر میباشد  دوربین هایی که شامل این لنز میباشند در محیط هایی قابل استفاده میباشد که زاویه، شعاع و میزان دید دوربین ثابت بوده و نیاز به تغییر ندارند.

انواع لنزهای متغیر

مدل تنظیم دستی

لنزهای متغییربه  لنز هایی گفته میشود که میتوان فاصله کانونی آن ها را تغییر داد و تصویر را زوم کرد. که به مدل دستی این نوع لنز ها لنز وری فوکال (varifocal)  نیز گفته میشود که با 2 چرخ دنده ای که در آن طراحی شده است کاربر از طریق تنظیم دستی میتواند میزان زوم و فوکوس دوربین را به دلخواه تغییر بدهد.

مدل تنظیم برقی

به مدل های اتوماتیک و برقی لنز های متغیر، لنز موتورایز (Motorize) گفته میشود که به کمک موتوری که داخل آن وجود طراحی شده و وجود دارد کاربر میتواند با دادن فرمان از طریق دستگاه رکوردر، فاصله کانونی لنز را تغییر داده و تصویر را زوم یا زوم بک کند. 
از دوربین های لنز متغیر اکثرا در مکان هایی مثل صندوق های فروشگاهی، باجه های بانک، پیشخوان ها و محیط هایی که پلاک خوانی میکنند استفاده میشود. 

انواع پورت های تصویر بکار رفته در سیستم دوربین مدار بسته :

پورت AV : که با کابل ارتباطی AV صدا و تصویر را منتقل میکند.

پورت  SVIDEO : این پورت خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد.

پورت HDMI : این پورت تصاویر و صدا را با کیفیت خیلی بالا و مطلوبی انتقال می دهد که رکوردهای امروزی همه دارای این پورت میباشند.

آموزش نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

دیافراگم

دیافراگم روزنه های روی لنز میباشد که قطر آن متغیر و قابل تنظیم است. دیافراگم برای کنترل مقدار نور عبوری از لنز به کار گرفته میشود. به این صورت که در فضاهایی که شدت روشنایی بالامیباشد  دیافراگم باید بسته تر و در فضاهایی که شدت روشنایی کم میباشد دیافراگم باید باز تر باشد.
دیافراگم لنز ها به دو مدل دستی و اتوماتیک تنظیم می شود. در تنظیم دستی، دیافراگم با استفاده از یک رینگ دستی تنظیم خواهد شد. کارایی این لنز در دوربینهای مدار بسته تقریبا منسوخ شده است.
در سیستم اتوماتیک، تنظیم دیافراگم به واسطه یک موتور و باتوجه به دستوری که از دوربین می گیرد تنظیم می شود.