021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

انواع کمپرسور یخچال

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال یا موتور یخچال یکی از مهم ترین عضو یخچال فریزر های خانگی، صنعتی و آزمایشگاهی می باشد. کمپرسور یخچال یک قطعه به رنگ مشکی بوده که عموما در یخچال فریز های خانگی در قسمت پشت یخچال ها و در قسمت پایین نصب شده است و در یخچال فریزرهای فروشگاهی بر روی قسمت بالای یخچال نصب شده است. که با ایجاد افزایش فشار در گاز مبرد که عموما گاز از نوع R134A و R404A و R600A می باشد. وفوران کردن در درون لوله های یخچال باعث سرد شدن یخچال میشود.

کمپرسورازچند جزو تشکیل شده است:

کمپرسورها مجموعه ای مکانیکی می‌باشند که شامل سوپاپ، میلنگ و پیستون هستند. میلنگ‌ها توسط موتور آسنکرون داخل محفظه کمپرسور هستند. چرخش آن باعث می‌شود که پیستون‌ها مانند یک تلمبه عمل کنند. با باز و بسته شدن سوپاپ، گازها در لوله‌ها و سیلندرها به گردش در می‌آیند. گازها از لوله برگشت مکیده می‌شوند و با فشار به لوله‌های رفت وارد می‌شوند. در آخر گاز سرماساز مدام در حال حرکت است و عمل سرماسازی را به به خوبی انجام میدهد.

بیشتر بخوانید :                 انواع لوازم خانگی درایران

انواع کمپرسور

کمپرسورهای رفت برگشتی: برندها معمولا ترجیح می دهند از کمپرسورهای رفت و برگشتی در یخچال های تجاری استفاده کنند. آنها با یک سیلندر و یک پیستون دقیقاً مانند یک موتور تولیدمی شوند. پیستون کمپرسور در حرکت رفت و برگشتی درون سیلندر کار می کند. از این رو به آن کمپرسور رفت و برگشتی می گویند.

کمپرسور اسکرو یاپیچی:نوع معروف دیگر کمپرسور اسکرو است که دایره ای است و فشار فوق العاده ای ایجاد می کند. در این نوع کمپرسور، مقدار گاز بسیار کم و فشار بسیار بالاتر است. کمپرسور اسکرو دارای یک جفت پیچ مشابه است که مبرد را فشرده می کند.

اموزش تعمیر لوازم خانگی

کپرسور اسکرول: کمپرسورهای اسکرول از یک جفت طومار در هم رفته تشکیل شده اند که فشار ایجاد می کنند. یکی اسکرول ثابت و دیگری متحرک است. هنگامی که اسکرول متحرک به دور ثابت می چرخد، یک شکاف ایجاد می کند. به این ترتیب فشرده سازی در کمپرسور اسکرول ایجاد می شود همانطور که یکی از طومارها ثابت است، در هزینه انرژی صرفه جویی می کند. این کمپرسورها برای مراکز تجاری عالی و مقرون به صرفه هستند.

بیشتر بخوانید :                    انواع یخچال ایرانی

علت سوخن کمپرسور

  • اولین علت سوختن موتور یخچال را می توان طول عمر بالای یخچال نامید. دومین علت آن می تواند یکسره کار کردن به خاطر عواملی مثل:
  • کم بودن فشار گاز
  • تنظیمات غلت درجه دمای یخچال
  • خروج سرما از یخچال به خاطر خرابی لاستیک دور درب
  • سومین دلیل سوختن موتور یخچال، اتصال برق و سیم کشی یخچال می باشد.
آموزش صفر تا صد تعمیرات لوازم خانگی

چه مشخصاتی روی پلاک درج میشود:

  • ولتاژ کمپرسور که از 220 تا 240 ولت می باشد
  • توان کمپرسور یخچال که با توجه به بار مورد نیاز کمپرسور انتخاب می شود و توان الکتریکی آن بر روی پلاک کمپرسور درج میشود که بر حسب اسب بخار می باشد و همچنین توان مکانیکی کمپرسور که بر حسب وات می باشد .
  • نوع گازی که باید در آن کمپرسور مورد استفاده قرار گیرد ویک نکته خیلی مهم که باید به آن توجه کرد این است هنگام شارژگازکمپرسور حتما باید ازهمان کمپانی که خریده شده است شارژشود .
  • نام کمپانی سازنده کمپرسور یخچال نیز بر روی پلاک حک می شود .