021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

نحوه تعمیر برد کولر گازی

اموزش صفر تا صد تعمیرات کولر گازی

وظیفه برد در کولر گازی کنترل کردن فعالیت های کولر گازی و همچنین برق رسانی به قسمت های مختلف دستگاه میباشد به این صورت که برق شهری ۲۲۰ ولت که وارد کولر گازی شده و بعداز تغییر ولتاژ به همه قسمتها که نیاز به برق دارند،برق را ارسال میکند.
برد کولر گازی همه دستوراتی که شما به آن میدهید را تجزیه و تحلیل میکند و سپس به قطعات دیگر فرمان های لازم را میدهد .

برد درون قسمت داخلی دستگاه قرار گرفته و فرمان روشن و خاموش شدن کمپرسور، فن بیرونی و داخلی و تغییر حالت از گرمایش به سرمایش را انجام می دهد.
برد دستگاه هم از تعدادی قطعات تشکیل شده و گاهی اشکال در برد کولر گازی می تواند مربوط به یکی از این قطعات باشد .

مشکلاتی که امکان دارد هنگام خرابی برد در کولر گازی اتفاق بیفتد :

چنانچه کولر گازی روشن نشود :

یکی از علتهای روشن نشدن کولر گازی خرابی برد آن میباشد. اما قبل از آن باید کنترل را بررسی کرده و از کار نکردن دستگاه اطمینان پیدا کنید.

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی :

از دیگر علت های خرابی برد کولر خاموش شدن ناگهانی دستگاه می باشد که می تواند بر اثر نوسانات برق اتفاق افتاده باشد.

سرد و گرم شدن بیش از حد دستگاه :

اگر متوجه این موضوع شدید باید پی ببرید که علت خرابی بردمی باشد.

عیب یابی برد

برد مدار اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما برای کار یک دستگاه الکتریکی خیلی مهم میباشد باتوجه به پیچیدگی کار انجام شده، این PCB ها می توانند پیچیده یا ساده باشند. پیدا کردن عیب برد مرحله به مرحله میباشد.

یک برد مدار برای کار به برق نیاز دارد. اطمینان پیدا کنید که برق به مدار می رسد. بعضی اوقات برق از ولتاژ خط گرفته می شود و در برخی مواقع برد مدار منبع تغذیه خود را از ترانسفورماتور کنترل می گیرد. در هر صورت، حتما مطمئن باشید که ولتاژ ورودی به برد مناسب میباشد

برد کولر گازی اینورتر چگونه میباشد ؟

اینورتر(inverter) به معنی معکوس کننده میباشد. اینورتر در علم الکترونیک برای تبدیل کردن ولتاژ AC به ولتاژ DC  یا برعکس اطلاق می شود.

آموزش تعمیرات کولر گازی

معرفی ساختار برد اینورتر کولر گازی

شاید این سوال پیش اید که چرا AC  را به DC  یا برعکس تبدیل میکنیم، ولتاژ AC ولتاژ متناوب خواصیتی دارد که ولتاژ DC ولتاژ ثابت ندارد، این جمله برعکس آن هم درست میباشد.

علت خرابی برد کولر گازی جنرال

 اصلی ترین و عمده ترین ایرادات برد های کولر گازی نوسان در شبکه توزیع برق کشور میباشد به طوری که در بعضی  از مناطق میزان ولتاژ تا حد خیلی بالایی نوسان دارد این نوسان باعث می شود تا عملکرد برد کولر گازی دچار اختلال شده وباعث سوخنتگی قطعات چیدمان شده روی برد میشود.

علت دیگر سوختن برد کولر گازی دو فاز شدن و نصب اشتباه برق وقدرت برق به دستگاه می باشد چنانچه که برق اصلی به درستی به دستگاه وصل نشده باشد برد دستگاه دچار سوختگی می شود این اتفاق اکثرا در زمان نصب اولیه و یا بعد از سرویس به دلیل خستگی سرویس کار اتفاق می افتد .

 بیشتر بخوانید :   دلیل پریدن فیوز کولر گازی

همانطور که اتصال کابل برق جزو آخرین مرحله نصب دستگاه کولر گازی می باشد نیروی تکنسین دچار خستگی و حواس پرتی شده و این اتفاق احتمالا به وقوع می پیوندد.

تعمیر برد کولر گازی و عدم کار کردن کمپرسور کولر گازی :

همانطور که در مطالب قبل  هم گفتیم، برد اصلی کولر گازی وظیفه ارسال دستور به بخش های مختلف کولر را دارد و چنانچه این قطعه به خوبی کار نکند، نمی تواند دستورات را به قسمت  های مختلف ارسال کند از دیگر نشانه های خرابی برد کولر گازی، کار نکردن کمپرسور کولر میباشد. امکان دارد شما کمپرسور کولر را روشن کنید و بخواهید از آن استفاده کنید، اما این کولر کار نکند و نتوانید هوای خنک را از کولر دریافت کنید .

آموزش تعمیرات پکیج دیواری

البته توجه داشته باشید در این حالت امکان دارد مشکل از خود کمپرسور هم باشد نمیتوان گفت که حتما چنین حالتی نشان دهنده اشکال در برد اصلی نیست، اما اگر کمپرسور مشکلی نداشته باشد و قبلا هم به مشکلی نخورده باشد، این موضوع می تواند نشان دهنده عدم توانایی برد اصلی در ارسال دستورات به قسمت های مختلف باشد و خوب است در این حالت، از یک تعمیرکار کولر گازی کمک بخواهید که برد اصلی کولر گازی شما را بررسی کرده و ایراد کولرشما را پیدا کند .