021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

نحوه عملکرد کمپرسور یخچال

آموزش صفر تا صد لوازم خانگی

به صورت کلی کمپرسور یخچال قسمتی از قطعات و اجزای تشکیل دهنده این سیستم است که وظیفه دارد تا گاز مبرد را به منظور خنک سازی فضای درون بخچال، در کل سیستم به حرکت درآورده تا فرایند خنک سازی تکمیل شود.همچنین به صورت کلی این مبرد داخل یک پمپ قرار گرفته و به وسیله اجزایی مانند فنر و بیت در جای خود قرار گرفته و به حالت معلق در آمده است .

حتماً اسم کمپرسور یخچال را زیاد شنیده اید. که مختصری ازشرح این قطعه را در بیان میکنیم:

-این قطعه از یخچال در واقع همان موتوراصلی  یخچال میباشد.

-موتور یا همان کمپرسور مهم ترین قسمت در یخچال و در واقع میتوان گفت قلب یخچال  است.

-کمپرسوربه شکل  یک قطعه بزرگ و سیاه رنگ طراحی شده است.

-این قطعه معمولاً در پشت یخچال و در قسمت پایینی یخچال قرار گرفته است.

-کمپرسوریکی از قطعات پرکاربرد یخچال میباشد  و  از پیستون، میل‌لنگ، سوپاپ‌ها و موتور آسنکرون تشکیل شده است.

-وظیفه این قطعه فشرده کردن گاز مبرد موجود در لوله‌های اواپراتور در جهت ایجاد سرما در کابین یخچال میباشد.

-که این کار از طریق، چرخش موتور آسنکرون که درداخل محفظه کمپرسور قرار گرفته انجام می‌شود.

-این چرخش باعث می‌شود تا پیستون مثل یک تلمبه کار کند.

-با بازو بسته شدن سوپاپ‌ها گاز شروع به گردش خواهد کرد.

-با حرکت تناوبی گاز مبرد در لوله‌ها، عمل سرما سازی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید :            آموزش عملکرد چرخ گوشت پارس خزر

کمپرسور یخچال های خانگی از دو قسمت الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده‌است که هر دو بخش درون محفظه‌ای فولادی قرار گرفته اند قسمت الکتریکی در بیشتر یخچال‌های خانگی یک الکتروموتوراز نوع آسنکرون می‌باشد که وظیفهٔ ان به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی می باشد . البته در سال‌های اخیر کمپرسورهای یخچال فریزرها هم تغییرات چشمگیری داشته‌اند؛ و قسمت الکتریکی آن اینورتری یا موتور خطی شده‌اند.قسمت مکانیکی در کمپرسورهای یخچال خانگی شامل یک سیلندر میباشد که پیستو آن به وسیله هستهٔ موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید. که حرکت رفت و برگشت در پیستون باعث به وجودامدن حالت مکش و دمیدن می‌شود؛ و همچنین در کمپرسورهای نوع خطی و نوع کمپرسور روتوری یا کمپرسور نوع اسکرال، میل لنگ دیگر وجود ندارد.مقدار مشخصی از روغنی که مخصوص برای این کار ساخته شده است داخل پوسته وجود دارد که وظایف ان روانکاری و خنک‌کردن قسمت الکتریکی و مکانیکی میباشد. در ادامه مدل وانواع موتور یخچال را برای شما علاقه مندان توضیح می‌دهیم .کمپرسور یا موتور یخچال یک دستگاه کاملاً مکانیکی میباشد که باعث کم شدن فشار گاز می‌شود انواع کمپرسورها مثل پمپ میباشند که هر دوی آنها فشار سیال را بالا می‌برند و توانایی حمل مایع را به‌وسیله لوله دارا میباشند.

آموزشگاه تعمیرات لوازم خانگی در تهران

همان طور که گاز فشرده می‌شود کمپرسور باعث زیاد شدن حجم گاز می‌شود، در اکثرمواقع مایعات ناپایدار هستند اما بعضی از آنها توانایی اینکه  فشرده شوند را دارند. کار اصلی یک پمپ حمل کردن مایعات و فشار دادن آنها میباشد وبه همین دلیل موتور یخچال نقش خیلی مهمی دارد .

به عنوان مثال یکی از این فن‌ها فقط برای خنک شدن کمپرسور یخچال به کار می‌رود. فن کمپرسور که بعضی به آن فن کندانسور هم  می‌گویند وظیفه این را دارد که با روشن شدن کمپرسور، روشن شود و با جا به جایی هوا در فضای اطراف محیط کمپرسور و میان سیم پیچ‌های آن، از داغ شدن بیش از حد ان جلوگیری کند .همان طور که می‌دانید داغ شدن این قطعه باعث کاهش وکم شدن عملکرد آن می‌شود و می‌تواند مشکلاتی مثل گرم بودن داخل یخچال را به وجود بیاورد. همچنین داغ شدن بیش از حد کمپرسور می‌تواند به موتور فشار زیادی را وارد کند و در اخر  باعث سوختن آن می شود.

بیشتر بخوانید :           انواع لوازم خانگی در ایران

باید توجه کنیم  به اینکه خرابی کمپرسور دلیل بر خرابی کل یخچال نمیباشد و هزینه‌های تعمیراتی به نسبت بالایی دارد؛ نقش فن یخچال بسیار مهم و اساسی به نظر می اید  البته فن کندانسور تنها فن مهم و موثر در عملکرد یخچال نمیباشد و فن اوپراتور نیز نقش مهمی در سیستم تهویه یخچال را دارد. وظیفه این فن این است  که هوای داخل یخچال را به گردش در آورد تا هوای گرم از آن خارج شود و هوای سرد ی که تولید شده در کمپرسور در تمامی قسمت‌های یخچال پخش شود.پس دمای یخچال در تمام نقاط یکسان میباشد  و قسمتی از مواد غذایی خراب نمیشود .

آموزش صفر تا صد تعمیرات لوازم خانگی

در کنار عملکرد و محل قرارگرفتن فن‌ها در یخچال و فریزر، فن یخچال به دو نوع اینورتر و معمولی نیزمیتوان  تقسیم بندی کرد.

-گرفتگی سیکل تبرید بدلیل افزایش فشار دهش کمپرسور دلیل افزایش دمای بخش پر فشار بخصوص در سیستم های تبرید فاقد رسیور می شود. در این حالت در صورتی که گرفتگی در لوله موئین یا فیلتر درایر بدلیل تزریق کمتر مبرد به داخل اواپراتور، سوپرهیت مکش نیز زیادشود و موجب داغ شدن کمپرسور یخچال می شود .

کثیفی کندانسور دلیل بر این می شود که حرارت جذب شده در اواپراتور نتواند به خوبی دفع گردد و با بالا رفتن فشار کمپرسور و داغ شدن موتور باعث کاهش سابکولد در کندانسور همچنین می شود. کاهش سابکولد در کندانسور به طور معمول باعث افزایش سوپرهیت در مکش کمپرسور شده و همین دلیل به صورت مضاعف دمای پوسته موتور را افزایش می دهد .