021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

نحوه عملکرد کویل در کولر گازی

اموزش تعمیرات کولرگازی

وظیفه اصلی کویل های اواپراتور خنک کردن محیط می باشد. به این صورت که مایع مبرد درون کویل اواپراتور در دمایی پایین تراز دمای محیط به جوش میاید و گرمای محیط اطراف اواپراتور را جذب کرده و هوای اطراف اواپراتور را خنک می کند .

در واقع اواپراتور گرمای فین و لوله های مسی را به خودش گرفته و این گرما سبب تبدیل مایع مبرد به گاز خواهد شد و گاز مبرد را وارد کمپرسور می کند به این ترتیب سیکل تبرید کامل می شود.

انواع کویل اواپراتور

انواع کویل در تجهیزات سرمایشی تهویه مطبوع مدل اواپراتور می‌باشد پس این نوع مبدل برای ایجاد سرمایش برای صنایع برودتی، سردخانه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. وهمینطور دردستگاه هایی مثل هواساز، پکیج یونیت، داکت اسپلیت، کندانسور، چیلر بمنظور منتقل کردن حرارت بین مبرد و هوای اطراف خود قابل نصب میباشد. کویل سرمایشی اواپراتور یک کوئل داخلی به حساب می اید.

دمنده معمولا درون یا نزدیک دستگاه گیرنده هوا، طراحی وقرار گرفته است این مبدل‌های سرمایشی اواپراتور با نام دیگر کویل انبساط مستقیم هم شناخته شده اند.

 بیشتر بخوانید :      آموزش قطعات کولر گازی اسپیلت

معایب کویل‌های کثیف

کثیف بودنِ کویل‌ها، اشکالات گوناگونی  به‌وجود می‌آورد؛ این اشکالات باعث ایرادهای مختلفی می‌شوند. خاک، رسوب و گرد و غبار به مرور روی کویل‌ها اجتماع کرده و اگراین کویل‌ها تمیز نشوند این مشکلات که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد به وجود می‌آیند. پایین آمدنِ کیفیت هوای تولید شده به وسیله  دستگاه، جمع شدنِ آلودگی و زباله، سطحِ انتقال حرارتِ کویل‌ها را کم خواهد کرد.

  •  انوع کویل در کولرهای گازی
  • کویل تبخیر در یونیت داخلی
  • مراحل شستن یونیت داخلی کولر گازی
آموزش تعمیرات کولرگازی

به طور کلی در شستشوی کولر گازی، اولین قدم اطمینان پیدا کردن از قطع جریان برق می باشد که با توجه به نوع کولر دو راه برای آن وجود دارد :

اول دو شاخه کولر گازی را از برق بکشید.

در مرحله دوم فیوز برق را که معمولاً در جعبه مخصوص به آن در آشپزخانه یا کنار درب ورودی قرار دارد، قطع کنید. اگر نتوانستید از میان فیوزها، فیوز مربوط به کولر گازی را بیابید می توانید دستگاه خود را روشن کنید وسپس با قطع فیوزها و خاموش شدن کولر، فیوز مربوط به ان  را تشخیص بدهید.

کاهش بهره‌وری انرژی

کویلِ کثیف باعث کم شدن بازده انرژی دستگاه تهویه‌ی مطبوع خواهد شد. یک کویل سالم و تمیز می‌تواند کارآیی سیستم را تا 30 درصد افزایش دهد. با کثیف شدنِ کویل، جریان هوا کم شده، کاربرد دستگاه کم خواهد شد . پس بنابراین خارج شدن  گرما از محیط با اشکال روبه‌رو میشود دستگاه برای خنک‌سازی فضا مجبور می‌شود بیشتر کار کند پس در نتیجه مصرف انرژی زیاد خواهد شد .

 بیشتر بخوانید :      تعمیر ترموستات کولر گازی

در نتیجه‌ی کثیف بودن کویل، دمای سیستم را بالا برده وبا بالا رفتنِ دما، قابلیت خنک‌ کنندگیِ دستگاه کم میشود و مقدار انرژی استفاده شده‌ی آن زیاد میشود  و این یعنی سیستم با کار کردن سخت مواجه شود. مسأله‌ی خروج گرما از کولر در روزهای گرم حتماً مشکل‌تر خواهد شد و کارایی کولر با وجودِ این‌که سخت کار می‌کند، رضایت‌بخش نمیباشد.

 کاهش طول عمر

کثیف بودنِ کویل‌ها به سیستم تهویه مطبوع و قطعات آن فشار وارد می‌کند تا برای خروج و خالی شدن گرما و تهویه مناسب بیشتر کارکنند. طول عمر و عملکرد قطعاتی مثل کمپرسور که بیشتر کار می‌کنند، تحت فشار کم میشوند.

 کیفیت پایینِ هوا

کثیف بودنِ کویل‌ها در مدت زمان طولانی باعثِ تولید و گسترشِ باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک می‌شود، وبعد  این آلودگی‌ها وارد بخش‌های دیگر کولر گازی میشوند و در اخر به هوای ساختمان راه پیدا میکنند. وجود ذرات معلقی مثل باکتری و قارچ و کپک، کیفیت هوای ساختمان را کم کرده و می‌تواند سلامتیِ افراد حاضر در ساختمان را به خطر بیندازد. همینطور، گرد و غبار هم به اندازه‌ی باکتری و قارچ و کپک برای دستگاه تنفسی افراد، آسیب‌زا و خطرناک میباشد.

اموزش صفر تا صد تعمیرات کولرگازی

البته راه دیگری هم برای تمیز کردن این کویل ها در اسپیلت وجود دارد و آن‌هم استفاده از بخار شور میباشد . که شما می‌توانید با استفاده از بخار شوی این کویل‌ها را تمیز کنید اما اگر این کویل‌ها چرب شده باشند می‌توانید قبل ازاینکه از بخار شوراستفاده کنید از اسپری گاز پاک‌کن استفاده کرده و بعد ازگذشت یک ساعت که این اسپری باعث نرم شدن این چربی‌ها شد ان را با دستگاه بخارشوی تمیز و براق کنید بعد از این کار سنسور و فیلتر را مثل قبل سره جای خود محکم بسته و در پنل را ببندید. بعد ازکار سرویس کردن کولر گازی شما وقتی کوبل‌ها را مشاهده میکنید  متوجه تمیز شدن آن میشوید.