021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

همه چیز در مورد فیلتر درایر

اموزشگاه تعمیر یخچال ساید بای ساید

فيلتر دراير به وسيله ای گفته میشود که مواد نامطلوب واضافی سيکل تبريد را جذب مي‌کند. مثل : رطوبت، اسيد که این مواد مخرب مي‌توانند تاثيرات بدی را بر روي سيکل تبريد بگذارند. وباعث شود فیلتر درایر یا فیلتر خشک کن به خوبی کار نکند .

*وظایفی قابل انجام در فیلتر درایرها که در سیستم های تبری انجام میشود :
1-فيلتر دراير از سيستم تبريد در مقابل ذرات نامطلوب براي سيستم محافظت مي‌کند.
2-فيلتر درايرها از واکنش‌هاي جمع‌آوري رطوبت در سيسستم جلوگيري مي‌کند.
3-فيلتر دراير نیز مي‌تواند اسيد و ذره های جامد را جمع‌آوري بکند.
4-فيلتر دراير از تشکيل شدن برفک در اريفيس شير انبساط به وسيله جمع‌آوري رطوبت در سيسستم جلوگيري مي‌کند

*در این قسمت به محل قرار گيري فيلتر دراير در سيستم تبريد میپردازیم :
1-جایی که فيلتر دراير به صورت طبيعي در خط مايع نصب مي‌شود و براي محافظت از اکسپنشن ولو به کار مي‌رود.
2-سرعت مبرد در خط مايع خیلی پايين میباشد پس تماس میان مبرد و هسته فيلتر خوب است ونیز افت فشار در فيلتر دراير پايين میاشد.
3-فيلتر دراير را مي‌توان در خط ساکشن نیز نصب کرد تا از کمپرسور در مقابل مواد زايد و رطوبت محافظت بشود.
4-فيلتر خط ساکشن را فيلتر سوختن هم مي‌نامند چونکه مي‌توان از آن براي پاک کردن اسيدهای توليد شده بعد از سوختن کمپرسور استفاده کنیم و مطمعن باشیم که افت فشار کم میباشد.
5-فيلتر دراير خط ساکشن هميشه بزرگ‌تر از فيلتر دراير خط مايع میباشد.

آموزش تعمیرات یخچال فریزر ساید بای ساید

زمانی که هوای فشرده سرد شود، بخار آب به داخل مخزن، لوله ها، شیلنگ ها و ابزارهایی که به کمپرسور متصل میباشند وارد می شود. مایعاتی که جمع شده اند و  آبی که  وجود دارد به شدت به تجهیزات، ابزار و محصولاتی که با هوای فشرده سرد و کار میکنند  آسیب وارد خواهد کرد. پس خوب است که رطوبت را از جریان هوا حذف کنیم تا از آسیب دیدن تجهیزات، ابزارها  جلوگیری بشود . حذف کردن این آب ناخواسته، محور  کارکرد خشک کن یا درایرهوای فشرده میباشد.
مدلهای مختلفی از خشک کن های هوای فشرده ئربازار وجود داردد که این خشک کن ها به طور معمول به دو دسته تقسیم می شود:
*ابتدایی و ثانویه.
-خشک کن اولیه: Coalescing، یخچال و فریزر.
-خشک کن های ثانویه: جذبی و membrane

خشک کن های غشایی بر اساس اصل مهاجرت کار می کنند به این معنی است که  هوای فشرده ای که باید خشک بشود، از روی یک غشاء هوا به غشا دیگر انتقال پیدا میکند . یعنی  بخار بر روی غشاء به وجود میاید و بعد به سمت مخالف یا فشار پایین حرکت می کند. پس از جذب کردن آب، گاز پوششی در اتمسفر خالی شده یا ونت می شود. گاز پوشش معمولا از خروجی درایر گرفته میشود .
غشا مجموعه ای از لوله های کوچک موجود در یک بسته در داخل یک هوزینگ میباشد. واگر نصب ان و راه اندازی به درستی انجام نشود، درایرهای این توانایی را دارند که نقاط شبنم  بسیار کم تولید بکنند. . به همین خاطر ازآنها در آزمایشگاه ها، تجهیزات پزشکی و محیط های تولید تخصص خاصی که در آنها مقدار کمی از هوای فشرده با کیفیت بالا لازم است بسیار زیادهستند . این درایرها اگردر مرحله دوم و یا سوم قرار بگیرند راندمان و نتیجه خوبی خواهند داشت .
وقتی گاز از کندانسور خارج می‌شود دارای رطوبت زیا میباشد وحتما باید از فیلتر یا درایر بگذرد تا جرم‌ها پاک شوند و رطوبت در آن از بین برود و خشک بشود. درایر شامل دو لوله میباشد که یکی از این لوله‌ها  به خروجی کندانسور وصل میباشد و لوله دوم به این دلیل است که گاز را با فشار بیشتری خارج کند.

اموزشگاه مهیاد برزین

. درون فیلتر با مواد سیلیکاتی یا سیلیکاژل پرشده است و این مواد پس از  مدتی رنگ قهوه‌ای که دارند را از دست می‌دهند پسدر زمان عوض کردن کمپرسور یا شارژ گاز در یخچال فریزرها خوب است درایرها هم تعویض شوند تا کارسرما سازی باکیفیت خوبی انجام شود .
از آنجا یی که امکان دارد گاز بعد از عبور از کندانسور جرم های آن را با خود حمل کند یا گاز دارای رطوبت باشد،لازم میباشد قبل از سرما سازی حتما باید پاک و خشک بشود .
تعیین سایز رطوبت گیر یا درایر در عملکرد درست این دستگاه تاثیر مستقیم رادارد. اگر درایر به درستی انتخاب نگنید وسایز ان کوچک باشد باعث گرم شدن بیشتر از حد درایر و کم شدن راندمان می شود. پس در نتیجه رطوبت بخوبی از سیستم هوای فشرده حذف نخواهد شد.