021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش برنامه نویسی رباتیک

آموزش رباتیک

برنامه نویسی آخرین مرحله در ساخت ربات است . موتورهای محرک ، الکترونیک ، سنسورها و موارد دیگر را انتخاب کرده و فریم ربات را تهیه کنید و همچنین قطعات را جایگذاری کنید . اما بدون برنامه نویسی ، ربات فقط یک وسیله معمولی خواهد بود . آموزش برنامه نویسی ربات در یک بخش نمی گنجد و زمان زیادی لازم دارد . 

زبان مناسب برای برنامه نویسی :

زبان اسمبلی : بسیار نزدیک به زبان ماشین است ، به همین دلیل استفاده از آن بسیار خسته کننده است . معمولاً برای برنامه نویسی در سطح سی پی یو استفاده میشود .

زبان باسیک : یکی از اولین زبان های برنامه نویسی که به طور گسترده استفاده می شدو برای ساخت ربات های آموزشی استفاده می شود .

زبان جاوا : برنامه های جاوا در داخل سیستم عامل مجازی ماشین مجازی اجرا می شوند از امنیت بالایی برخوردارند بسیاری از شرکتها میکروکنترلرهای خود را به گونه ای می سازد که با زبان جاوا قابل کدنویسی هستند .

زبان سی : یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است و یک زبان سطح بالا می باشد که برای برنامه نویسی سطوح پایین سیستم مناسب میباشد .

  بیشتر بخوانید :      مشکلات یخچال فریزر کلور

زبان پیتون : یک زبان سطح بالا است و یادگیری آن بسیار ساده می باشد .

زبان پروکسینگ : نوعی از زبان سی می باشد که البته برنامه نویسی با آن نسبت به زبان سی راحت تر است .

انواع زبان مختلف میکروکنترلر :

میکروکنترلرجاولین استمپ : از زبان جاوا استفاده میکند .

میکروکنترلر باسیک آتوم: از زبان باسیک میکرئ استفاده میکند .

میکروکنترلر باسیک استمپ : از زبان پی باسیک استفاده میکند .

میکروکنترلر آردوینو : با استفاده از زبان پروکسینگ قابل برنامه نویسی می باشد .

اموزش رباتیک

برنامه نویسی میکروکنترلر :

در میکروکنترلر برای نوشتن یک برنامه مبتدی می توان یک چراغ چشمک زن ساده طراحی کرد بدین صورت که یک چراغ ال ایی دی ا به یک پین ورودی/خروجی متصل کرده و با تنظیم کردن پین ورودی/خروجی با کلید خاموش و روشن چراغ چشمک خواهد زد . اطمینان حاصل کنید که تمام مؤلفه های مورد نیاز برای برنامه نویسی میکروکنترلر را در اختیار دارید . اکثر میکروکنترلرها باید از طریق پلاگین به یک کامپیوتر متصل شوند . بیشتر میکروکنترلرها از طریق یو اس بی قابل برنامه نویسی هستند و دارای یک پورت یو اس بی روی بردشان هستند که نه تنها برای برقراری ارتباط دو طرفه بلکه برای تأمین برق میکروکنترلر به کار می رود . در مرحله بعد میکروکنترلر را به رایانه وصل کنید و بررسی کنید که کدام پورت وصل می باشد .

  بیشتر بخوانید :       تعمیر جارو برقی سایا

رایانه ، همه میکروکنترلرها را نمی شناسد و باید دفترچه راهنمای میکروکنترلر را مطالعه کنید . در مرحله بعد نمونه کدهایی که دیگر کاربران نوشته اند را در اینترنت پیدا کنید و از روی آن بنویسید البته بیشتر تولید کنندگان نیز کد یا شبه کد مربوطه را ارائه می دهند و در مورد کارکرد محصول شان توضیح می دهند . امکان دارد که نمونه کد مربوطه به زبان مورد نظر شما نوشته نشده باشد .

نکات مهم برنامه نویسی میکروکنترلر :

اگر کدی درست کار نمی کند ، برق را خاموش کنید چون هیچ اشکالی خود به خود برطرف نمی شود و اگر ربات را از برق خارج نکنید امکان دارد بخشی از آن خراب شود . ربات را روی زمین یا میز قرار ندهید تا ربات از لبه میز پرت نشود یا بر روی زمین وارونه نشود و اگر  که ربات در حال نابودی خودش است آن را از برق بکشید . نسخه های گوناگون کد را ذخیره کنید و بر روی همان فایل کپی نکنید و کدها را خط به خط چک کنید و در عوض آن به نسخه ذخیره شده قبلی برگردید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید . کد ، فضای زیادی از حافظه را اشغال نمی کند ، پس با خیال راحت چندین نسخه کد را ذخیره کنید . کدها را به صورت خوانا بنویسید و در یک فایل مشخص روی کامپیوتر ذخیره کنید تا به راحتی قابل دسترس باشد .

آموزشگاه تعمیر رباتیک

نیاز رباتیک به کدنویسی :

کدنویسی برای رباتیک لازم است . کدها مجموعه دستوراتی است که یک ربات می تواند آنها را  اجرا کند . رباتیک ها ترکیبی از الکترونیک ، مکانیک و نرم افزار کدنویسی برای برنامه ریزی ربات ها برای انجام کارهای خاص است . ربات ها به راحتی می توانند کارهایی را انجام دهند که برای انسان ها غیرقابل انجام و یا سخت میباشد .

زبان برنامه نویسی متلب :

برنامه نویسی رباتیک بعضی مواقع برای تجزیه و تحلیل داده ها و توسعه سیستم های کنترل مورد استفاده قرار می گیرد . متلب یک زبان برنامه نویسی بسیار مناسب برای این اهداف محسوب می شود. از این زبان به طور گسترده برای اهدافی مثل تحقیقات و پردازش داده ها استفاده می شود . در رباتیک از این زبان به طور گسترده در پردازش تحقیقات و اطلاعات استفاده می شود .