021-66422988

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش تعمیرات برد کولرگازی

آموزش تعمیرات برد کولر گازی

برد کولر گازی مانند قلب انسان عمل می کند . کار برد فرمان دادن به اجزا کولر است و اگر به هر دلیل برد کولر گازی دچار مشکلاتی شود و به سایر اجزا به درستی فرمان ندهد ، در نتیجه دیگر قطعات کولر عملکرد درستی نخواهند داشت و باعث ایجاد عیب در دستگاه می شود . 

در صورتی ‌که برد کولر دچار خرابی شود و دیگر هیچ فرمانی برای کار کردن کولرگازی صادر نمی‌شود و باعث از کار افتادن این دستگاه به‌ صورت کلی میشود . بعضی مواقع در بعضی از برندهای کولرگازی از دو برد برد داخلی ، برد بیرونی استفاده میشود و باعث خرابی بیشتر کولرهای گازی می‌شود که باید به این موارد هم توجه کنید .

اگر برد کولر گازی فرمان درستی به ترموستات یا موتور فن کولر گازی ندهد . باعث باد گرم زدن کولر گازی می شود . پس اگر شما هم روزی با مشکل باد گرم زدن کولر گازی مواجه شدید . از سالم بودن برد دستگاه اطمینان حاصل کنید که این کار باید با دقت بالا و به صورت تخصصی انجام شود . 

دلایل خرابی برد کولر گازی :

نوسانات برق به عنوان اصلی ترین عوامل خرابی برد می باشد . به دلیل کم و زیاد شدن جریان برق ، برد دچار خرابی شده و ممکن است دچار سوختگی شود .  نوسان برق بخش های داخلی برد شامل سنسورها و چشمی ، ترانس را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و از کار می اندازد . وقتی برد دچار خرابی می شود ، دیگر قادر به دادن فرمان به سایر قطعات نبوده و باعث میشود عملکرد کلی کولر با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد .

 خرابی کمپرسور و ایجاد مشکل اورلود ، یکی از خرابی های برد می باشد که در صورت سرویس نکردن آن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند . همچنین دیگر قطعاتی که در صورت خرابی برد دچار مشکلات و خرابی هایی میشوند : خرابی ترانسفورماتور ، خرابی اتصال مادون قرمز ، خرابی خازن ، خرابی رله اصلی ، سوختن آی سی از قطعاتی هستند که در صورت خرابی برد دچار مشکلاتی نیز میشوند .

آموزش تعمیرات برد مهیاد برزین

وظیفه برد کولر گازی :

برد یکی از قطعات بسیار مهم و پر اهمیت در کولر گازی ها می باشد . عملکرد تمام اجزای کولر گازی به برد دستگاه مرتبط میشود و در صورت سوختن و از کار افتادن برد ممکن است عملکرد  کلی کولر از  کار بی افتد . وظایف برد کولر گازی شامل روشن و خاموش کردن کولرگازی ، روشن و خاموش کردن فن داخلی کولرگازی ، تغییر فصل کولر ، عملکرد فن بیرونی کولر و روشن کردن یا استارت کمپرسور کولر بر عهده برد می باشد .

دلایل خرابی برد کولر گازی چیست ؟

برد دستگاه یکی از قطعات بسیار مهم و حساس در کولر گازی می باشد . نگهداری درست از برد کولر یکی از کارای بسیار پر اهمیت برای به وجود آوردن عمر طولانی برای کولر گازی هاست . از دلایل بسیار رایج خرابی برد نوسانات برق که موجب خرابی سوختن برد نیز میشود آبخوردگی برد و ایجاد اتصالی ، خرابی مدارها ، خرابی فیوزها و خازن های برد ، مرطوب شدن برد ، استفاده مداوم از کولر از دلایل بسیار رایج کولر های گازی می باشند که باید به آنها توجه نمود .

عیب یابی برد کولر :

برای داشتن ایمنی بیشتر برای تعمیر و یا تعویض بورد کولر باید برای ایمنی خود و دستگاه آن را از اتصال به برق جدا کنید .  در ابتدا باید جایی که برد در آن قرار دارد را پیدا نمایید . محفظه های جلوی برد را باز کنید . سوکت هایی که به برد متصل شده را از آن جدا نمایید و قبل از اینکه سوکت ها را باز کنید از آن عکس بگیرید که برای جای گذاری دوباره دچار سردرگمی نشوید . و یا اشتباه متصل نکنید . سپس از بعد از تعویض آن سوکت ها را مجدد ببندید و محفظه را با پیچ ببندید .

بهترین آموزشگاه تعمیرات برد
دلایل خرابی رله چیست ؟

بسیاری از قطعات کولر گازی به وسیله برد تأمین و کنترل می‌شوند . با خرابی این برد و نداشتن نظارت بر ولتاژ به ورودی کمپرسور ، عملکرد یکسره کمپرسور و اتومات نشدن آن را خواهیم دید . همچنین خرابی برد باعث از کار افتادن و خرابی دیگر قطعات کولر میشوند که باید مورد بررسی قرار بگیرد . با بررسی برد کنترل اصلی امکان این است که مشکل را با تعمیر و تعویض آن برطرف نمایید .

علت روشن نشدن کولر گازی :

از مهم ترین علائم خرابی برد کولر روشن نشدن آن است . بعضی مواقع اعداد روی نمایشگر نمایش داده میشوند اما کمپرسور روشن نمیشود ، در بعضی مواقع هم هیچ برقی وارد دستگاه نمیشود و اعداد روی نمایشگر نیز نمایش داده نمیشوند.  اگر برق در کولر وجود داشته باشد و اعداد روی نمایشگر نمایش داده میشوند ولی کمپرسور روشن نشود احتمالا برد دچار خرابی هایی شده است . اگر برق وارد کولر نشود و نمایشگر هم روشن نشود احتمال خرابی برد کولر بالا و احتمال خرابی کمپرسور بسیار پایین است .