021-66422988

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

انواع دوربین مدار بسته از نظر لنز

اموزش تعمیر دوربین مدار بسته

انواع لنز دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین مدار بسته درارای کاربرد مهم هستند که  تصاویر را ضبط کرده و به راحتی به ما نشان می دهند. شاید اختراع عدسی ها و لنز ها بهترین اختراعی بوده است تا بشر بتواند در مقابل شرایط خطر آفرین از خانه یا محل کار خود محافظت نماید. در واقع به بیانی دیگر دوربین مدار بسته یکی از مهم ترین سیستم های نظارتی است که می تواند بسیار کاربردی باشند. که بر همین اساس می توان گفت که انواع لنز دوربین مداربسته نیز متناسب با این دوربین ها تولید در اختیار کاربران قرار می گیرند.

لنزها به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی میشوند :

  • لنز ثابت
  • لنزفوریکال با تنظیم دستی
  • لنزفوریکال متغیر موتورایز

لنز ثابت

نوعی لنز که امکان تغییر فاصله کانونی وجود ندارد و فاصله کانونی ثابتی دارد. امکان تنظیم فوکوس را دارد و و معمولا از چهار تا عدسی تشکیل شده است. معمولا این نوع لنز با فاصله کانونی ۲.۸، ۳.۶، ۴، ۶ و ۱۲ میلیمتر ساخته شده است.

لنز متغیر

این نوع لنز که به نام وری فوکال نیز شناخته می شود و همانند اپتیکال زوم به داخل و بیرون می تواند زوم کند.

این لنز می تواند طوری تنظیم شود که محدوده بیشتری را پوشش دهد لنز وری فوکال می تواند فاصله کانونی را تغییر دهد و همچنین قابلیت تغییر زوم و زاویه دید را دارد.

از مزیت های این لنز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لنز متغیر موتورایز

این نوع لنز در دوربین های پیشرفته تر مورد استفاده قرار می گیرد. از قابلیت چشمگیر این لنز می توان به دادن این امکان به کاربر که از راه دور بتواند فاصله کانونی را تغییر دهد اشاره کرد.

نحوه عملکرد لنز چگونه است؟

انواع لنز دوربین مداربسته دارای عدسی هایی است که در کنار هم قرار گرفتن این عدسی ها باعث می شود که پرتوهای نوری، تصویر را تشکیل دهند. تصویر با کیفیت باید به واقعیت نزدیک باشد و هیچ خطایی در آن وجود نداشته باشد. در واقع کیفیت لنز ها بسیار در این موضوع اهمیت دارد. مشخصات کلی لنزها شامل زاویه دید، فاصله کانونی و عدسی می باشد و عملکرد لنز به تمامی این موارد بستگی دارد.

زاویه دید اگر دوربین بتواند فضای بیشتری را ثبت کند از کیفیت بسیار خوبی برخوردار خواهد بود. فاصله کانونی با زاویه دید لنز باید رابطه معکوس داشته باشد که در واقع هرچه میزان فاصله کانونی کمتر باشد زاویه دید بیشتر خواهد بود. ودر نتییجه دوربین میتواند به خوبی فضای مورد نظر شمارا ظبط کند .

آموزش نصب دوربین مدار بسته

لنزها را بر اساس فاصله کانونی دسته بندی می‌شودند که عبارت‌اند از:

  • لنز ثابت
  • لنز تنظیم دستی
  • لنز موتور دار یا تنظیم خودکار
  • لنز نرمال
  • لنز واید
  • لنز زوم
  • لنز چشم ماهی

بیشتر بخوانید :          دوربین مدار بسته بولت

ویژگی لنز در دوربین مدار بسته

نور طبیعی

در طول روز نوری که از منبع نور تابیده می شود، وابسته به محیط و شرایط جوی متفاوت خواهد. به طور مثال شدت نوری که در روز آفتابی به لنز دوربین مدار بسته تابیده می شود از شدت نوری که در روز ابری تابیده می شود بیشتر است. که این لنز ها این قابلیت را دارند که نور محیط را مورد سنجش قرار دهند .

نور غیر طبیعی

انواع لنز دوربین­ های مدار بسته برای جبران کمبود نور در مکان­ های مختلف از منابع نور مصنوعی از قبیل لامپ­ های تنگستن و هالوژن برای دریافت تصاویر بهتر در دوربین های مدار بسته رنگی استفاده می شود. همچنین از لامپ های سدیم فشرده برای محیط­ های خارجی استفاده می شود.

کیفیت تصویر

کیفیت تصاویر به عواملی از قبیل انعکاس نور، قبیل اندازه شیء، سرعت جسم و دمای محیط بستگی دارد. اندازه شیء تاثیر زیادی در تشخیص نوعی شیء دارد. این موضوع را در استانداردهای مختلف با TV LINE میتوان ارزیابی کرد. انعکاس نور از هر شیء به محیط پیرامون و جنس آن بستگی دارد.

اموزش صفر تا صد نصب دوربین مدار بسته

بهترین لنز دوربین مدار بسته

یکی از دغدغه ها و مهم ترین مسائل در خرید لنز دوربین مدار بسته، پیدا کردن بهترین و مناسب ترین فوکوس برای لنز میباشد. که درادامه ببه انها میپردازیم :

لنز 2.8 میلی متری

لنز 2.8 میلی متری سطح وسیعی از فضا را به شما نشان میدهد و یک لنز خوب برای دوربین مدار بسته به شمار می رود. اگر به دنبال میدان دید وسیع تر هستید، دوربین های پانورامای 180 یا 360 درجه در دسترس هستند.

لنز 4 میلی متری

لنز 4 میلیمتری، اگر چه وضوح بیشتری دارد اما صحنه مشابه لنز 2.8 میلی متری را نشان میدهد. تفاوت اصلی این دو لنز دوربین مدار بسته، در کاهش زاویه دید است که باعث می شود این اجسام به دوربین نزدیک تر باشند. یک لنز 4 میلی متری برای تشخیص و شناسایی مفید است و برای مکان های بیرونی مانند پارکینگ استفاده می شود.

لنز 6 میلی متری

لنز دوربین مدار بسته 6 میلی متری، یک دید باریک ارائه میدهد. مشتریان اغلب از این لنزها برای نظارت بر ورودی پارکینگ یا درگاه ورودی/ خروجی استفاده میکنند.