021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

انواع کمپرسور و عملکرد آن در کولر گازی

اموزش تعمیرات کولرگازی

کار انواع کمپرسور کولر گازی 

ابتدا قبل از اینکه به کمپرسور وانواع آن برسیم، باید اهمیت وجود این قطعه در کولر گازی و سیستم برودتی آن را بدانید. اختلاف فشار عاملی است که کمپرسور با استفاده از آن جریان را از بخشی از سیستم سرمایشی به قسمت های دیگر منتقل میکند و این اختلاف فشار در زمینه مکش ودهش عملکرد ضعیف و قوی داشته. کمپرسور نقش بسیار اساسی در یک سیکل انتقالی دارد؛ چراکه گاز را از اپراتور گرفته و به کندانسور منتقل میکند.

واینکه این کمپرسورها دارای سه نوع میباشدکه همگی دارای معایب ومزیت هایی بخصوص هستند: کمپرسور پیستونی، روتاری و اسکرول که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم. کمپرسور کولر گازی قطعه ای است که با فشرده کردن گاز، باعث افزایش فشار گاز می شوند. آشنایی با انواع کمپرسور کولر گازی از جمله اطلاعات اولیه ای است که یک سرویسکارباید بداند  تا به درستی عیب کولر گازی را تشخیص دهد و آن را تعمیرکند.

بیشتر بخوانید :            کولر گازی جی پلاس

کمپرسور پیستونی

  • در کمپرسور پیستونی، تمامی مراحل کمپرس کردن گاز در کولر گازی، به وسیله یک پیستون و سیلندر انجام می‌شود .طی عملیات‌های رفت و برگشتی که توسط قطعه پیستون انجام می‌شود، باعث می‌شود تا تعدادی از گاز مبرد به داخل سیلندر ارسالشود. حالا پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند و گاز مبرد را با فشار خیلی زیاد به سمت سیستم کولر ارسال میشود.کمپرسور پیستونی نسبت به بقیه موتورها، از عمر و دوام بسیبربالای است و به همین علت، از این کمپرسور در مناطق گرمسیر مثل جنوب ایران استفاده می‌کند.
  • از مزایا کمپرسور پیستونی می‌توان به قیمت مناسب، تحمل در دمای بالا و سازگاری با انواع گاز مبرد اشاره کرد.وبرخی ازمعایب این کمپرسورمثل صدای زیاد، مصرف بالا و انرژی پایین نسبت به بقیه موتورها اشاره کرد
اموزش تعمیرات کولرگازی

کمپرسور روتاری

  • عملکرد این نوع کمپرسور‌ با سایر کمپرسور‌ها متفاوت است. معمولا این نوع کمپرسور‌ را با ظرفیت ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی‌تی‌یو تولید می‌کنند. نحوه عملکرد کمپرسور روتاری به این صورت است که گاز از طریق یک دریچه وارد کمپرسور می‌شود. در داخل این کمپرسور تیغه‌هایی وجود دارند که در حال چرخش هستند که وقتی گاز مبرد وارد می‌شود، آن را به سمت خروجی می‌فرستد.

بیشتر بخوانید :        نحوه آموزش و تعمیر کولر گازی گری

  • در ادامه به دارای ظرفیت کم مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب کمپرسور روتاری اشاره می‌کنیم.

معایب کمپرسور روتاری

  • طول عمر کم
  • غیر مناسب برای مناطق درگیر با گرد و خاک

مزایا کمپرسور روتاری

  • سروصدای کمتر
  • مصرف پایین برق
  • دارای ساختار ساده و قابلیت بالاتر
  • بازده بالا
  • هزینه نصب ونگهداری کم
آموزش صفر تا صد تعمیرات کولرگازی

کمپرسورهای اسکرول

به این نوع کمپرسورهای مارپیچی نیز گفته میشود . حرکت مخالف دو مارپیچ داخلی سبب فشرده شدن گاز میشود. بدین صورت که یکی از مارپیچ ها ثابت و دیگری متحرک می باشد و حرکت حلزون متحرک سبب فشرده شدن گاز میشود . نوع دیگری از کمپرسورهای مورد مصرف در کولر های گازی می باشند که معمولاً در ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین مزایای این کمپرسور ها راندمان بالا صدای کم و طول عمر زیاد آن می باشد .