021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

تعمیر کولر گازی یونیوا

آموزش تعمیرات کولر گازی مهیاد برزین

کولر گازی یکی از محبوب ترین لوازم برقی در بین افراد می باشد . به دلیل استفاده روزانه و مداومی که از این دستگاه می شود ، دچار خرابی هایی نیز میشود . این خرابی ها شامل تعمیر متور و کمپرسور کولر گازی ، خنک نکردن کولر گازی ، آبریزی کولر گازی ، یخ زدن لوله های اواپراتور ، کار نکردن فن داخلی کولر گازی ، برق داشتن بدنه کولر گازی ، معیوب بودن خازن کولر گازی ، نشتی و کمبود گاز و… بخشی از خرابی های این دستگاه می باشد .

 موتور و کمپرسور کولر گازی :

موتور و کمپرسور یکی از قسمت های بسیار مهم کولر گازی می باشند . با عملکرد موتور کولر گازی و استفاده از برق کمپرسور میچرخد . وظیفه کمپرسور فشرده سازی گاز است . در این مراحل گاز فشرده شده است و دمای آن بالا میرود . و بعد گاز فشرده شده به  مبدل حرارتی می‌رسد که هوا را از محیط بیرون عبور می‌دهد . و بعد از آن مراحل خنک کردن آن ورت میگیرد .

 خرابی خازن کولر گازی یونیوا :

خازن ها به سه بخش تقسیم میشوند . خازن کمپرسور ، خازن فن بیرونی و داخلی  . رایج ترین علتی که باعث خراب شدن خازن کولر گازی می شود ، استفاده نادرست از آن است و بی توجهی به میزان مقاومت آن می باشد .

  بیشتر بخوانید :        علت خرابی قطعات رباتیک

اگر کمپرسور کولر گازی به خازنی با 50 میکروفاراد نیاز داشته باشد و از خازن با میزان مقاومت کمتر از آن استفاده کنیم ، باعث می شود تا فشار زیادی بر روی کمپرسور و خازن وارد شود که در بعد از مدتی منجر به سوختن متور و خازن میشود .

تست سیم پیچ :

باید با قطع فیوض اصلی دستگاه را از برق بکشیم و سپس سوکت ها را چک کنیم تا بیش از حد مورد نیاز به روغن آغشته نباشند . به کمک یک اهم متر، کانکتورهای  R ، S و C را بررسی کنید . به این منظور کانکتورها را دو به دو با اهم متر به هم وصل نمایید و شرایط را بررسی نمایید . در مرحله بعد قطعه اورلاد را بررسی نمایید . این کار به کمک اتصال اهم متر بین بدنه و کانکتورها چک می شود . اگر این قطعه هیچ خرابی نداشت ، سیم پیج آسیب دیده و باید تعویض شود .

اموزشگاه تعمیرات کولر گازی

خنک نکردن کولر گازی :

 خنک نکردن کولر گازی از دلایل بسیاری زیادی برخوردار است . تمیز نکردن و سرویس نکردن کولر گازی یکی از رایج ترین علت های خنک نکردن کولر گازی می باشد ، که افراد به آن باید توجه بسیاری داشته باشند و هر سال کولر گازی خود را سرویس و تمیز کنند . همچنین خنک نکردن کولر گازی دلایل بسیاری نیز دارند که شامل خرابی کمپرسور کولر گازی ، خرابی ترموسات کولر گازی ، خرابی فن یا متور فن کولر گازی و سایر آن  .

شارژ کولر گازی :

ابتدا باید دستگاه را از برق جدا کنیم و سپس شیرهای منی فولد گیج را بسته و شیلنگ آبی رنگ را به شیر خط گاز وصل کنید .

برای مبردهای R- 410 A و R- 407 C از شیلنگ قرمز رنگ و شیر خط مایع استفاده کنید .

  بیشتر بخوانید :        نحوه تعمیرات ماشین ظرفشویی سام

سپس شیلنگ وسط زرد را به کپسول مبرد متصل و شیر کپسول را باز نمایید . با شل کردن سر پیچ شیلنگ زرد از سمت مینی فولد گیج ، شیلنگ را هواگیری کنید . پس از آن می‌بایست شلنگ زردرنگ را از گیج ، به پمپ تخلیه وصل نمایید . درصورتی‌که داخل این لوله‌ها حتی به مقدار کمی رطوبت یا هوا وجود داشته باشد ، بازدهی اسپیلت کم میشود .

علت آبریزی پنل کولر گازی :

خراب بودن سنسور باعث ميشود که کمپرسور يکسره کار کند که باعث يخ زدگی اواپراتور شود . که با آب شدن آن حجم زيادي آب وارد سيني شده و باعث نشتي آب به بيرون از پنل ميشود . مسیر تخلیه در کولر گازی موظف است تا آب های متراکم شده در سینی آب کولر گازی را به لوله برساند ، تا از این طریق آب توسط این لوله به بیرون تخلیه شود . اگر این مسیر مسدود شود ، باعث می شود تا سینی آب در کولر گازی سرریز شده و آب در این بخش چکه کند  .

آموزش تعمیرات کولر گازی اسپیلت

خرابی شفت بیرونی و داخلی موتور فن :

موتور یک محور دارد که دارای دو تیغه می باشد . این دو تیغه از یک طرف هوا را به داخل کویل ها می کشد و از طرف دیگر هوای گرم را به بیرون خارج میکنند . اگر هریک از این محورها شل شود و یا بسوزند ، فن به شدت دچار خرابی و مشکلاتی خواهد شد . در این حالت ، فن از کار می افتد و کارکرد عادی خود را از دست می دهد و تنها با تعمیر یا تعویض شفت می توان عملکرد این قطعه را به حالت عادی باز گرداند .