021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

نحوه عملکرد NTC

اموزش تعمیرات پکیج دیواری

از جمله مهم‌ترین قطعات به کار رفته در پکیج دیواری سنسور دما NTC در پکیج است. کاربرد سنسور دما NTC در پکیج اندازه گیری دمای سیستم است، سپس این سنسور دمای محاسبه شده را به برد پکیج دیواری می‌فرستد. سنسور NTC مقاومت بالایی در برابر لرزش، انواع شوک‌های حرارتی و مکانیکی دارد. همینطور از سنسور تشخیص دما پکیج برای تنظیم دما نیز استفاده می‌شود .    

انواع سنسور NTC پکیج

 

سنسور ntc دو نوع دارد:

  • سطحی

سطحی هم یک از اجزای تشکیل دهنده یک بدنه مسی لوله مسی است که از راه تغییر دمای لوله می تواند دمای آب سیستم را تعیین و اندازه گیری کند. در واقع سنسور سطحی که به آن سنسور جداری هم می گویند، روی لوله های مسی بسته می شود و دمای داخل لوله را کنترل می کند. گفتنی است که عمر سنسور جداری از عمر سنسور مستغرق بیشتر است.

  • مستغرق

سنسور ntc مستغرق همان گونه از نامش پیداست ntc در مسیر جریان آب و داخل لوله ها قرار می گیرد برای همین این نوع خطای کمی در اندازه گیری درجه حرارت آب پکیج دارد.                       

بیشتر بخوانید :               انواع پکیج خارجی

علائم خرابی NTC

  • ابتدا ntc پکیج را جدا کرده و سپس با استفاده از یک اهم متر میزان مقاومت آن را اندازه گیری کنید، در صورتی که دمای اتاق ۲۵ درجه سانتی گراد باشد اهم متر کاربردی، عدد ۱۰ کیلو اهم را نشان می دهد.
  • در صورت خرابی ntc پکیج سنسورهای حفاظتی پکیج شما فعال می‌شود و پکیج شما روشن نخواهد شد.
  • یکی دیگر از علائم خرابی ntc پکیج باعث ایجاد خطا در تشخیص دما میشود و دمای خروجی خیلی سردتر و یا خیلی گرمتر از دمای تنظیم شده میباشد.
  • آخرین علائم خرابی NTC پکیج مربوط به تنظیم نشدن دمای محیط می‌شود. در این حالت پکیج توانایی شناسایی دمای شعله را ندارد و ممکن است بیش از حد گرما تولید کند. این موضوع باعث می‌شود که رادیاتورها محیط را بیش از حد گرم کنند.
اموزش صفر تا صد تعمیرات پکیج

نحوه عملکرد سنسور دما NTC پکیج

سنسور دما NTC در پکیج با جریان مستقیم برق و همچنین با مقاومت و دمای پکیج ارتباط مستقیم دارد. در صورت افزایش دمای داخل لوله‌ها، برق عبور داده شده از این سنسورها هم بیشتر می‌شود. این جریان برق به برد اصلی پکیج دستور کاهش و افزایش شعله را می‌دهد. اگر دما ثابت بماند، دستور قبلی همچنان باقی مانده تا زمانی که از طرف سنسور دستور جدیدی صادر شود.

بیشتر بخوانید :              آموزش آشنایی با قطعات پکیج دیواری

مزیت های سنسور NTC

  • حساسیت: این نوع سنسور دارای حساسیت بالایی می باشد به طوری که با افزایش هر درجه دما، 5 درصد از مقاومت سنسور کاسته می شود. به این صورت این نوع سنسور از حساسیت بالایی برخوردار است.
  • اندازه کوچک: این نوع سنسور ها دارای اندازه های کوچکی می باشد و به همین علت به تغییرات دمایی خیلی سریع پاسخ می دهند. از این رو، این نوع سنسور ها را در سیستم های کنترل بازخورد دما که به پاسخ های سریع نیاز دارند مورد استفاده قرار می دهند.
  • استحکام: سنسور NTC از استحکام بالایی برخوردار است و می تواند در مقابل شوک های مکانیکی و حرارتی و حتی لرزش مقاومت کنند.
اموزش تعمیرات پکیج
  • اندازه گیری دمای خارجی: این نوع سنسور برای حس کردن دمای خارجی نیز به کار برده می شود و این کار را با کابل های بلند انجام می دهد.
  • قیمت پایین: این نوع سنسور از قیمت پایینی برخوردار است و در صورت خرابی، می توان این نوع سنسور را به راحتی تعویض کرد.