021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

نقش حسگرها و قطب نما در انواع گوشی

آموزش تعمیر موبایل

بالاترین وبیشترین استفاده در طول روز در زندگی افراد از حسگر ها در گوشی‌های موبایل است و یکی از گوشی هایی که استفاده زیادی را از این سنسورها کرده است گوشی گلکسی اس 4 سامسونگ میباشد در این قسمت ازسنسورهایی که امروزه در موبایل‌هامورد استفاده است را بررسی می‌کنیم.

اولین و مهمترین سنسوری که همه ما با آن اشنا هستیم میکروفون میباشد که جزو اولین سنسور‌های اختراع شده میباشد . میکروفون‌ها این قابلیت را دارند که صدا یا لرزش مولکول‌های هوا را حس بکند و آن را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل بکنند.
*در این قسمت به کاربردهای سنسوردر قطب نما میپردازیم :
زمان استفاده از گوگل مپز یا اپل مپز، با استفاده از سنسور قطب نما گوشی، جهت درست وکامل نقشه به ما نشان داده می‌شودیا به زبان ساده‌تر، وقتی نقشه را نگاه می‌کنیم، جهت جغرافیایی زمین با جهت جغرافیایی نقشه انطباق داده می‌شود و باعث می‌شود جهت شمال نقشه، با جهت شمال ما یکی باشد.
علاوه بران، این سنسور‌ها برای تشخیص دادن فلزات هم به کارمیروند و به همین دلیل در فلزیاب‌ها از انها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید :    رفع اشکال آنتن تلفن همراه

دربعضی از مدلهای گوشیهای آیفون یک ویزگی بیومتریک امنیتی به نام Touch ID وجود دارد که به کاربر این امکان را می دهد تا هویت خود را با استفاده از اثر انگشتت تأیید کند. فعال سازی این سنسور اثر انگشت باعث میشود در زمان شما صرفه جویی شود چون که با استفاده از این قابلیت دیگر لازم به وارد کردن رمز عبور یا پین عبور نمیباشد.
*حال می پردازیم به گوشی‌ها یی که حس‌گر مغناطیسی دارند
آسان‌ترین راه برای انکه بدانیم گوشی موبایل ما دارای این حس‌گر مغناطیسی میباشد یا نه این است که یک اپلیکیشن قطب‌نما رادر گوشی خود نصب بکنیم. اگر به نصب اپلیکیشن موفق شدیم گوشی ما دارای این حس‌گرمیباشد. چون که این اپلیکیشن‌های قطب‌نما فایل‌های APK) به حس‌گر میدان مغناطیسی دسترسی دارد و با آن در ارتباط است.

اموزشگاه تعمیرات موبایل

برای فعال‌کردن سنسور مغناطیسی درگوشی های موبایل از روش زیر استفاده میشود :
صفحه گوشی خود را باز کنید و به بخش سنسورها (Sensors Tab) بروید.در این قسمت همه ی سنسورهایی که قابل دسترس در گوشی همراه شما است نشان داده خواهد شد و شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را فعال یا غیرفعال کنید. همینطوردر این قسمت اطلاعاتی درمورد میزان عملکرد هر یک از سنسورها وجود دارد.
*حس‌گرهادر گوشی‌ هوشمند به سه دسته‌ی قابل تقسیم میباشند .
1-سنسورهای حرکتی: سنسور مغناطیسی حرکتی، حرکت در راستای محورها سه محور x، y و z اندازه میگیرد. این دسته از سنسورها شامل شتاب‌سنج، سنسور جاذبه و سنسور ژیروسکوپ هستند.
2-سنسورهای محیطی: این سنسور‌ها، پارامترهای محیطی مثل فشار هوا، دما، نور و رطوبت را اندازه‌گیری می‌کنند. فشارسنج، نورسنج و روشنایی‌سنج و حرارت‌سنج در این دسته میباشند.
3-سنسورهای موقعیت مکانی: این مدل سنسور مغناطیسی، موقعیت فیزیکی دستگاه موبایل شما را می‌سنجند. این‌ که گوشی در حالت افقی قرار دارد یا عمودی و این‌ که در چه جهت یا مسیر میباشد .

عرضه‌ی سنسورهای مغناطیسی ارتقا یافته و جدید دربازار، نیازبه این دارد که یک مدل‌سازی برای ارزیابی سریع میزان تأثیرات طرح جدید و خواص مواد بهبودیافته میباشد. به همین منظور، باید ویژگی‌های کاربدی مدل‌های جدید سنسورهای مغناطیسی که به‌سرعت جایگزین مدلهای اولیه بر تکنولوژی قدیمی هستند را مورد بررسی قرار بدهند. سنسور مغناطیسی جدید بر پایه‌ی MTJs (Magnetic Tunnel Junctions) میباشد که دارای دو لایه از فلزات مغناطیسی کبالت-آهن است، با یک لایه‌ی عایقِ با ضخامت خیلی کم جدا شده‌ است. جنس این لایه بیشترازآلومینیوم اکساید به ضخامت یک نانو میلی‌متر میباشد. لایه‌ی عایق به حدی نازک میباشد که اگر ولتاژ بایاس بین دو الکترود فلزی وارد شود، الکترون‌ها می‌توانند از حائل عبور کنند .

اموزش تعمیر موبایل فنی حرفه ای

در MTJها جریان عبور به جهت دادن نسبی مغناطیسی شدن لایه‌های فرومغناطیس بستگی دارد که با میدان مغناطیسی اعمال شده می‌توانند تغییر بکنند.که به این عمل  TMR (Tunneling Magnetic Resistance) یا مقاومت مغناطیسی تونل نیزگفته میشود. امروزه MTJهایی که در سنسورهای حرکتی به کار میبرند بر پایه‌ی فلزات واسطه فرومغناطیس و حائل‌های آلمینیوم‌اکسیدی میباشد. از جمله قابلیت‌های آن می‌توانیم به باز تولید، تکرارپذیری و TMR بالای ۵۰ درصد در دمای اتاق اشاره کنیم. طبق مشاهدات پایانی پدیده‌ی مقاومت مغناطیسی تونلی (TRM) در MTJ های کریستاله میشود که حائلی از جنس منیزیم اکسید دارند، افزایش پیدا میکند. همینطورتمایل به تونل زنی وابسته به چرخش نیز در این نمونه‌ها تقویت میشود.