021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش شیر انبساط یخچال فریزر

اموزش تعمیر یخچال فریزر

شیرهای انبساط مدل های مختلفی ازجمله شیر انبساطی ، شیرهای دستی، لوله مویین، شیرهای خودکار، شیر شناور و شیرانبساط الکترونیکی را میباشند  اکسپنشن برقی و یا همان شیر انبساط الکترونیکی از جدید ترین  نوع دیگر شیرها میباشد و پیچیده‌تر همه نوع  عملکرد انها میباشد.

شیر انبساط، مکانیزمی برای کنترل کردن میزان دبی ماده سرما زا و یا مبرد در سیستم‌های تبرید به حساب می ایند. همه ی دستگاه‌های برودتی و تهویه مطبوع که بر اساس سیستم تبرید کار وعمل می‌کنند دارای این شیر انبساط میباشند همانطور که گفته شد در این چند سال اخیر اکثرا از مدلهای دیگر شیرها همچون شیر ترموستاتیکی، دینامیکی، دستی و غیره برای دستگاه‌ها و محیط‌های سردخانه‌ای استفاده می‌شد. ولی امروزه استفاده از اکسپنش‌های برقی با توجه به کارایی بالا و نیز کیفیت و سرعت خوب این دستگاه‌ها، مورد اهمیت وتوجه برای صنعتکاران قرار گرفته است. در واقع شیر انبساط، بین کندانسور و اپراتور قرار دارد و مرز ناحیه فشار بالا و پایین در سردخانه‌ها را برعهده دارد . یا به عبارتی شیر انبساط باعث کم شدن  فشار مایع مبرد در سیکل تبرید دستگاه‌های برودتی را انجام میدهد.

 بیشتر بخوانید :    آموزش سنسور دیفراست یخچال

از دیگر قطعات یخچال که در این چرخه قرار گرفته، شیر انبساط میباشد. گاز مبرد از کندانسور با فشار بالا تبدیل به مایع شده و وارد لوله مویی می شود. این لوله خیلی ر نازک میباشد و جنس ان از مس میباشد  وهنگامی که گاز مبرد که تبدیل به مایع شده است،را از این قطعه عبور داده و به صورت  ناگهانی دمای آن کم خواهد شد. مسیراین  لوله مویی به سمت اواپراتور میباشد.

لوله مویی که در لیست نام قطعات یخچال به نام شیر انبساط هم  آمدهاست،کارایی مهمی در بین قطعات یخچال دارد. در معرفی قطعات یخچال به این نکته توجه داشته باشید که این قطعات در یک چرخه قرار دارند تا یخچال را در مسیرهدف خود قراردهند.

اموزش صفر تا صد تعمیر یخچال فریزر

خرید شیر انبساط یکی از کارهای  ضروری میباشد چون باید کیفیت خوبی برخوردارباشد و پیدا کردن این قطعه با کیفیت این روزها به علتزیاد شدن نوع فیکس محصولات خیلی  سخت و ناامید کننده میباشد و نمی توان به سهولت به انها اعتماد کرد.

طریقه کارکرد شیر انبساط مکانیکی

TEVعلامت اختصاری در شیر انبساط مکانیکی می باشد که شیر انبساط مکانیکی لوله بالب هم دارد در قسمت های دهانه لوله شیر فیلتر نصب شده است تا از ورود هر گونه ذرات ریز و معلق به داخل سوپاپ جلوگیری کند اندازه جریان مبرد به داخل اواپرانور در این مدل شیر انبساط به دو قسمت هدایت می شود.

 فشار ورودی اواپراتور

ساده‌ترین نوع کنترل‌کننده مبرد لوله مویین را میتوان نام برد، که این لوله مویین از لوله‌ای با قطر بسیار کم و معمولاً به شکل مارپیچ ساخته میشوند. لوله مویین به دلیل اصطکاک ناشی از طول زیاد، در مقابل جریان مبرد از کندانسور به اواپراتور مقاومت میکند و با کنترل حجم مبرد عبوری، اختلاف فشار را در حد لازم نگه می‌دارد. قطر لوله مویین معمولاً بین 0.5 تا 1.5 میلیمتر و طول آن 1.5 تا 6 متر و جنس آن نیز از مس میباشد.

با توجه  به اینکه لوله مویین و کمپرسور در سیستم‌های برودتی به شکل سری نصب می‌شوند، لازم میباشد که ظرفیت جریان در لوله مویین، مساوی  با ظرفیت کمپرسور باشد. اگر بخواهیم سیستم در شرایط کاری متوازن و موثر کار کند، حتما باید طول و قطر لوله مویین طوری باشد که ظرفیت جریان مبرد در آن در فشارهای تبخیر و میعان طراحی شده دقیقاً مساوی  ظرفیت کمپرسور در همان شرایط کار کند.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

اگر مقاومت لوله به طوری  باشد که ظرفیت جریان آن بیشتر یا کمتر از ظرفیت کمپرسور باشد، سیستم در شرایطی غیر از شرایط طراحی به تعادل خواهد رسید.

لوله مویین از این جهت کهبه صورت  شیر نمیباشد و قابلیت باز و بسته شدن را ندارد و در طول خاموش بودن سیکل، جریان مبرد به اواپراتور را متوقف نمی‌کند با دیگر انواع شیر های انبساط متفاوت می‌باشد. لوله مویین با توجه بر ساختمان ساده و قیمت ارزان، که دارد با ساده کردن سیستم تبرید هزینه تولید را هم پایین خواهد اورد  زیرا در این سیستم‌هایی در طول خاموش بودن سیکل قسمت‌های پرفشار و کم‌فشار سیستم از طریق لوله مویین متعادل می‌شوند. کمپرسور به صورت بی‌بار راه‌اندازی میشود و برای به حرکت درآوردن آن به موتور با گشتاور راه‌اندازی کمتری نیاز پیدا میکند.