021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

اموزش تعمیر چرخ گوشت تولیپس

آموزش تعمیر چرخ گوشت

شرکت صنايع الکتريکي ناسيونال یکی از قدیمی ترین شرکت های تولیدی ایرانی است که نیم قرن از تاسیس آن میگذرد . محصولات لوازم خانگی تولیپس شامل میکسر تولیپس ، چرخ گوشت تولیپس ، پلوپز تولیپس ، زودپز تولیپس ، چای ساز تولیپس ، اتو تولیپس ، جارو برقی تولیپس و تلویزیون است .

نحوه کار کرد چرخ گوشت تولیپس :

گوشتی که باید چرخ کنید در لوله ورودی چرخ گوشت قرار دهید و فشاری به میله هدایت به گوشت وارد کنیدگوشت وارد روند چرخ شدن میشود در بخش خروج گوشت از چرخ گوشت ، قطعه ای مشبک قرار می گیرد که اندازه سوراخ های آن مشخص می کند که گوشت به چه میزانی باید چرخ شود اگر گوشت به اندازه ای چرخ شده باشد که از سوراخ های صفحه بیرون بیاید ، روند چرخ کردن تکمیل می شود ؛ و این تا چرخ شدن کامل گوشت ادامه پیدا میکند .

اجزای تشکیل دهنده چرخ گوشت تولیپس :

  • موتور
  • گیربکس
  • مارپیچ
  • واحدکنترل
  • سیم های برق 

  بیشتر بخوانید :     نصب و راه اندازی ماکروفر فلر

عیب یابی چرخ گوشت تولیپس :

روشن ندن چرخ گوشت : اگر چرخ گوشت شما روشن نشدباید چرخ گوشت را باز کنید . پس اول تمام پیچ های بیرونی روی  چرخ گوشت را باز کنید بیشتر اوقات به جز پیچ ، بدنه نیز بخاطر فرورفتگی و برآمدگی هایی در هم قفل می شود حواستان باشد که با فشار اضافی باعث شکستن بدنه نشوید چون در صورت شکستن پین ها در بستن دوباره دستگاه به مشکل بر می خورید . بعد از باز کردن کامل بدنه همه اتصال ها و سیم ها را بررسی کنید و وجود هرگونه پارگی و قطعی را بررسی و رفع کنید . اگر تمامی بخش ها را بررسی کردید ؛ ولی مشکلی نداشت امکان دارد موتور چرخ گوشت آسیب دیده باشد و باید آن را دوباره سیم پیچی یا عوض کنید .

چرخ نشدن گوشت : چرخ گوشت آن را باز کنید و چرخ دنده ها را بررسی کنید و با دست بچرخانید و مطمعن شوید همه ی دندانه ها سالم است . 

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

اگر خرابی از چرخ دنده بود باید آن را تعویض کنید البته اید حواستان باشد چرخ دهنده امکان دارد سالم باشد اما نچرخد در این صورت شاید مشکل از انحراف شفت باشداین مشکل به دلیل افزایش مداوم بار روی دستگاه یا استفاده از مواد نامناسب مانند استفاده از فلز خیلی نرم برای ساخت شفت رخ می دهد .

بوی سوختگی هنگام کار : به احتمال زیاد مشکل از موتور است . به خاطر داشته باشید که قیمت تعمیر یک موتور زیاد است پس در موقع خرید یک چرخ گوشت جدید که شامل گارانتی نیز هست به صرفه تر از تعمیر چرخ گوشت قدیمی است . موتور الکتریکی استفاده شده در چرخ گوشت های خانگی از نوع آسنکرون است و در دو سیم پیچ موتور جریان ها در فازهای متفاوت نسبت به هم هستند که همین اختلاف فاز باعث چرخیدن روتور می شود .

  بیشتر بخوانید :      وظیفه منبع انبساط پکیج دیواری

اختلاف در موتور با استفاده از یک خازن ایچاد میشود . پس  برای عیب یابی چرخ گوشت باید وضعیت این خازن را بررسی کرده ودر صورت نیاز آن را با یک خازن نوعوض کنید . اگر با تعویض خازن مشکل حل نشد یکی از سیم پیچ ها سوخته است که باید موتور دوباره سیم پیچی شود .

سروصدای غیرعادی : دلیل شنیدن صداهای غیرعادی حین کار با چرخ گوشت وجود آشغال مثل استخوان های کوچک در محل چرخ کردن گوشت است . این اجسام سخت می توانند گیر کنند و مسیر بخش های مختلف را ببندند . برای حل مشکل دستگاه را از برق بکشید و همه ی بخش های درگیر با گوشت را کاملا تمیز کنید اگر بعد از این کار هنوز مشکل داشت امکان دارد یاتاقان های داخلی خرد شده باشند و تکه های خورد شده آن ها باعث صدا شود پس برای عیب یابی چرخ گوشت بخش مربوط به موتور را باز کرده و وضعیت یاتاقان ها را بررسی کنید و در صورت  مشکل یاتاقان را عوض کنید .

آموزش عیب یابی چرخ گوشت

داغ شدن موتور چرخ گوشت تولیپس : درزمان کار با دستگاه چرخ گوشت این احتمال وجود دارد که موتور دستگاه داغ شود . در چنین مواقعی باید برخی از قطعات داخلی دستگاه را چک کنید که این قطعات شامل : آرمیچر ، بلبرینگ ، ذغال موتور ، فن ، آهنربای الکترومغناطیسی ، چرخ دنده ، پایه نگهدارنده است . چرخ گوشت یک دستگاه الکتریکی است پس خرابی قطعات داخل آن باعث داغ شدن موتور می شود و امکان دارد خرابی بیشتری در این دستگاه به وجود آید . پس باید علت داغ شدن چرخ گوشت را پیدا کرده و سریعا آن را برطرف کنید . از دلایل  ایجاد این مشکل به عدم وجود روغن در چرخ دنده های دستگاه چرخ گوشت میتوان اشاره کرد .