021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

انواع لنز دوربین مدار بسته

آموزش تعمیرات دوربین مدار بسته

لنز دوربین مداربسته به ترکیبی از عدسی ها اطلاق می شود که از آن برای تنظیم و ارسال نور محیط بر روی چیپ تصویر استفاده می شود. لنز دوربین مداربسته از اجزای اصلی تجهیزات سیستم نظارتی میباشد . به همین علت در ادامه مطالب سودمندی راجع به مشخصات یک لنز خوب برای دوربین مدار بسته به شما ارائه می دهیم .

ویژگی های لنز در دوربین مدار بسته

نور طبیعی

در طول روز نوری که از منبع نور تابیده می شود، بستگی به محیط و شرایط متفاوت خواهد بود .

نور غیر طبیعی

انواع لنز دوربین­ های مدار بسته برای جبران کمبود نور در مکان­ های مختلف از منابع نور مصنوعی مثل لامپ­ های تنگستن و هالوژن برای دریافت تصاویر بهتر در دوربین های مدار بسته رنگی استفاده می شود .

کیفیت تصویر

کیفیت تصاویر به عواملی مثل انعکاس نور، اندازه شیء، سرعت جسم و دمای محیط بستگی دارد .

لنز دوربین های مداربسته از بابت فناوری به اندازه لنز دوربین های فیلمبرداری و عکس برداری پیشرفته و حرفه ای نمیباشد. با این وجود یک قابلیت موثر در دوربین مدار بسته محسوب می شود .

در دوربین‌های مداربسته سه نوع مدل در لنز ها وجود دارد :

  • لنز فیکس
  • لنز وریفوکال
  • لنز زوم یا موتورایز

لنز فیکس :

لنز فیکس برخلاف لنز وریفوکال و لنز موتورایز دارای فاصله کانونی ثابت میباشد. این لنزها دارای دید ثابت افقی دارند و شما به منظور تغییر در مقدار جزئیاتی که می‌توانند به وسیله دوربین دیده شوند باید به صورت فیزیکی محل دوربین را تغییر دهید و دوربین را نزدیک‌تر یا دورتر از منطقه‌ای که قصد دارید  توسط دوربین تحت پوشش قرار گیرد، نصب کنید.

عملکرد لنز ثابت برای نیازهای مانیتورینگ عمومی بسیار خوب میباشد و یا هنگامی که منطقه مورد نظر برای نظارت کوچک باشد مثل لابی یا ورودی‌ها، می‌توانید از لنز فیکس بهره ببرید. این لنزها از ارزان‌ترین نوع لنزها میباشند.

آموزشگاه نصب دوربین مدار بسته مهیاد برزین

لنز وریفوکال :

لنز وریفوکال در مقایسه با لنز فیکس دارای انعطاف بیشتری میباشد و در مقابل لنز موتورایز یا زوم دارای انعطاف کمتری است. در واقع لنز وریفوکال حد فاصل دو لنز دیگر میباشد. این لنز دارای فاصله کانونی قابل تنظیم میباشد.

این لنز قابل تنظیم به شما این اجازه را می‌دهد که به صورت دستی میدان دید افقی دوربین را تنظیم کنید. پس شما اجازه خواهید داشت یک دوربین را در فاصله‌ای از ناحیه مورد نظر قرار داده و بعد زاویه دید را باریک‌تر کرده تا جزئیات بیشتری در تصویر به دست بیاورید.

این قابلیت خصوصا هنگامی که شما در انتخاب محل نصب دوربین دارای محدودیت میباشید بسیار کمک کننده میباشد. این یک موقعیت کاملا رایج درطراحی سیستم‌های نظارتی میباشد که جزئیات یک صحنه مورد نیاز باشد. برای نمونه در یک ورودی از ساختمان  که ورودی ۵۰ فوت فاصله دارد.

لنز موتورایز یا زوم :

لنز موتورایز خیلی شبیه به لنز وریفوکال میباشد اما با دو تفاوت عمده.

اول اینکه لنز زوم عموما موتورایز میباشد.و این قابلیت به شما این اجازه رامی‌دهد تا از طریق یک رابط کاربری به تنظیم فاصله کانونی از راه دور بپردازید. مثل جوی استیک یا یک نرم‌افزار مدیریت ویدئو.

دوم اینکه محدوده تنظیمات برای لنز موتورایز دوربین مداربسته عموما خیلی بزرگ‌تر از لنز وریفوکال میباشد. به عنوان نمونه، یکی میباشد

تنظیمات لنز موتورایز معمولا به عنوان نرخ زوم اپتیکال بیان می شوند که همان اختلاف بین کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین فاصله کانونی لنز میباشد. در نمونهای که درقسمت بالاگفته شد، که فاصله کانونی بین ۴.۳ تا ۱۲۹ میلیمتر قابل تنظیم بود نرخ زوم اپتیکال معادل ۴.۳mm*30=129mm 30X  می‌باشد.

دوربین‌ مداربسته با لنز موتورایز به طراح سیستم اجازه خواهد داد که ابتدا دوربین را نصب کند و بعد ازان به تنظیمات زوم دوربین برای داشتن عالی‌ترین جزئیات بپردازد.

اموزش صفر تا صد نصب دوربین مدار بسته

مثالی دیگر برای این مورد این میباشد که یک دوربین در خروجی ساختمان نصب شود و بعداز ان لنزها طوری تنظیم کنید که یک مسافت ۱۵۰ متری در طول جاده منتهی به ساختمان را پوشش بدهد به طوری‌که ورود یک خودرو به این جاده از ساختمان قابل شناسایی باشد که این قابلیت در ویلاها کاربرد بسیاری دارد.

این کار سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های نصب به نسبت مواقعی که بخواهیم دوربین را در فاصله ۱۵۰متری ساختمان نصب کنیم خواهد بود. همانطور که میدانید لنز موتورایز گران‌ترین نوع از انواع مدل لنزها در مقایسه با لنز ثابت و لن  وریفوکال میباشد ولی استفاده از این لنز درموقعیت درست می‌تواند به صرفه‌تر باشد.