021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

علت خرابی قطعات رباتیک

اموزش رباتیک

رباتیک بین رشته‌ای علم و مهندسی به حساب می‌آید که بر طراحی ، ساخت و استفاده از ربات‌های مکانیکی اختصاص دارد . ربات یک وسیله مکانیکی است که برای راحت تر شدن کار انسان ها طراحی شده است . وظایف پیچیده انسانی را بر اساس دستور یا با برنامه ریزی قبلی انجام دهد.یک موجود مکانیکی با ویژگی های انسانی مانند چشم یا دست .

اما ربات هر ماشین پیچیده ای است که می تواند به انسان کمک کند . رباتیک دارای اجزای طراحی،  ساخت ، راه‌اندازی و استفاده است ، به وسیله ربات‌ها می‌توان کنترل ، بازخورد و پردازش اطلاعات را انجام داد . رباتیک می‌تواند با برنامه‌ریزی و بدون کمک انسان وظایف تعریف شده خود را انجام داده و با محیط ارتباط برقرار کند . رباتیک برای راحتی انسآن‌ها و ذخیره زمان و انرژی مورد استقبال گسترده پژوهشگران قرار گرفته‌است .

دلایل خراب شدن برد رباتیک :

ایراد فیزیکی : آسیب‌ فیزیکی قسمت‌های آسیب دیده برد را می‌توان با ترمیم آن از طریق جدا کردن و مونتاژ دوبارهرفع کرد . به دلیل ماهیت بیشتر آسیب‌های فیزیکی ، بعید است که این کار توسط افرادی که تجربه ندارند به سادگی انجام شود .

ایمنی و امنیت : ربات‌هامعمولاً در محیط‌های صنعتی کارهای پرخطری را انجام می‌دهند . تعمیر و نگهداری منظم می‌تواند به ایمنی در انجام عملیات ربات‌ها کمک کرده و جلوی وقوع حادثه ها و خسارات جدی را بگیرد .

  بیشتر بخوانید :        عملکرد گوشی شیائومی Redmi 12

خرابی قطعه : با استفاده از ابزار اندازه‌گیری ولتاژ برای سنجش میزان هدایت جریان در برد مدار ، می‌توانید تشخیص دهید که آیا جریان در برد برقرار می‌شود یا اینکه برد کاملاً خراب شده است . شاید لازم باشد کاملاً جایگزین شود . با این شرایط این همیشه مشکل اصلی نیست . بعضی مواقع به دلیل افزایش سن ، گرم شدن بیش از حد و ولتاژ ، مدار ردیابی ممکن است تا حدی خراب شود که دیگر رسانا نباشد . البته امکان دارد که چندین مورد کاملاً از صفحه جدا شده و نیاز به تحقیق دوباره داشته باشد .

ایراد در مسیر : میتوانید ایراد مسیر را با چشم ارزیابی کنید . اگرچه بعضی از آن‌ها نازک هستند و ارزیابی آن‌ها امکان پذیر نیست . با پیگیری مسیر می‌توانید آسیب را شناسایی کنید . مس و نقره ذاتاً درخشان و براق هستند ؛ این سبب می‌شود در زمان وقوع خرابی ، تشخیص راحت تر باشد .

آموزش رباتیک

بدانید که همیشه این‌طور نیست . برای ترمیم کردن مسیرهای خراب یا آسیب دیده باید برد را با مواد لازم دوباره بازیابی کنید و اتصال مدار را دوباره برقرار کنید تا جریان در سراسر برد آزادانه عبور کند .

قطعی منبع تغذیه : قطعی منبع شبیه به خرابی قطعات استولی باید با استفاده از ابزار اندازه‌گیری ، جریان را در برد کنترل کنید .

 علت مهم بودن تعمیر و نگهداری ربات ها :

حفظ عمر مفید : ربات ها پس از یک دوره زمانی امکان دارد با خرابی و کاهش کارایی روبرو شوند . تعمیر و نگهداری منظم می‌توانند عمر مفید ربات را به طور قابل توجهی افزایش دهند و از هزینه‌های ناشی از تعمیرات اضطراری و تعویض قطعات بزرگ جلوگیری کند .

بهبود عملکرد : تعمیر و نگهداری مکرر می‌تواند بهبود عملکرد ربات‌ها را از طریق تنظیم ، تعویض قطعات کارکرده یا بهبود الگوریتم‌ها و برنامه‌های کاربردی آنها ارتقا دهد . این می‌تواند به دستیابی به کارایی بالاتر ، دقت بیشتر و کاهش زمان توقف ربات‌ها کمک کند .

  بیشتر بخوانید :         عملکرد مایکروفر مایر باخ

حفظ کارایی : نگهداری نا مناسب از ربات‌ها می‌تواند سبب کاهش کارایی آن‌ها در طول زمان شود . تعمیر و نگهداری منظم باعث حفظ کارایی ربات‌ها و تضمین انجام بهینه و کارآمد وظایف آنها می‌شود .
رعایت استانداردها : ربات‌هاباید دارای استانداردهای ایمنی و کیفیت مربوطه باشند . تعمیرات و نگهداری منظم می‌تواند به رعایت استانداردهای مربوطه کمک کرده و ربات‌ها را برای بازرسی‌ها و تأییدیه‌ آماده کند .

انواع خرابی های ربات ها :
ربات‌هابه دلیل استفاده شدید و مداوم در محیط‌های خشن در معرض خطرات و مشکلات مختلف قرار دارند که می‌تواند باعث شود صاحبان صنایع نیاز به تعمیرات رباتیک ها داشته باشند .
خرابی قطعات : قطعات گوناگون ربات‌های صنعتی امکان دارد به دلیل استفاده مداوم و فرسایش ، دچار خرابی شوند و نیاز به تعویض داشته باشند . بعضی از این قطعات عبارتند از موتورها ، سنسورها ، قطعات الکترونیکی .

آموزشگاه تعمیر رباتیک

مشکلات مکانیکی : مثل  سایش سطوح ، ایجاد شکستگی‌ها و یا خوردگی‌های گوناگون در اجزای مکانیکی ربات .

مشکلات الکتریکی : مثل خرابی و یا نقص قطعات الکترونیکی ، و مشکلات مربوط به باتری‌ها .

مشکلات نرم‌افزاری : مثل خطاهای برنامه‌نویسی ، عدم سازگاری بین قطعات گوناگون و یا اشکال در سیستم کنترل .

خطاهای انسانی : بعضی از مشکلات ربات‌های صنعتی می‌تواند به علت خطاهای انسانی در فرآیند تولید و یا نصب و راه‌اندازی رخ دهد . مشکلات گوناگونی می‌تواند سبب نیاز به تعمیر ربات های صنعتی شوند . تعمیر و نگهداری منظم و به موقع ربات‌ها می‌تواند در پیشگیری از این مشکلات مؤثر باشد .