021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

قطعات الکترونیکی و مکانیکی کولر گازی

اموزش تعمیرات کولر گازی

کولر گازی یک دستگاه تهویه  است که دوتا قابلیت دارد . کولرهای گازی قابلیت سرد و گرم کردن محیط  را دارند . کولرهای گازی  وظیفه دارند که هوای گرم داخل ساختمان را به همراه تبخیر مایع مبرد در اواپراتور کولر را به هوای خنک تبدیل میکند . 

قطعات داخلی کولرگازی : قطعاتی است که داخل کولر گازی قرار می‌گیرند . مثل : فن خنک کننده ، فیلتر هو ا، دریچه ، لوله تخلیه و اواپراتوراست .

قطعات خارجی کولرگازی : قطعاتی است که بیرون از محیط مورد نظر قرار می‌گیرند . مثل : موتور یا کمپرسور ، فن ، تقطیرکننده ، لوله مویین است .

دسته بندی قطعات از لحاظ فنی :

اجزای الکترونی و اجزای مکانیکی : هریک از اجزای کولرگازی امکان دارد بعداز گذشت چندماه نیاز به تعمیرکردن یا تعویض داشته باشد . لوله مویی ، گاز خنک کننده ، اواپراتور ، کندانسور و کمپرسور اجزای مکانیکی کولر گازی است .

  بیشتر بخوانید :     آموزش سرویس پکیج بوتان

کندانسور : از لوله های مسی و صفحه های آلومینیومی‌ تهیه شده است . وظیفه کندانسور دفاع از کولرگازی دفع سرما در حالت گرمایش و جذب گرمای ماده مبرد در حالت سرمایش میباشد .

اوپراتور : یکی از اجزای کولر گازی در قسمت داخلی دستگاه قرار دارد . اواپراتور در حالت سرمایش وظیفه جذب هوای گرم و بیرون دادن هوای خنک و در حالت گرمایش وظیفه جذب هوای سرد و دادن هوای گرم را دارد .

گاز مبرد : با تبدیل از حالت مایع به بخار و برعکس این فرآیند خنک سازی را انجام می‌دهد .

لوله مویی : بین خروجی تا اول اواپراتور قرار داردو وظیفه اصلی لوله مویی ، کاهش فشار گاز مبرد و بردن آن به اواپراتور و فراهم کردن شرایط لازم برای تبخیر کردن آن می باشد .

لوله تخلیه : لوله تخلیه کولرگازی به قسمت های خارج از اتاق متصل هستند که از طریق آنها آب خارج شده و مانع سر ریزشدن آب و آسیب به سایر قطعات کولر گازی می‌شود .

آموزش تعمیرات کولر گازی مهیاد برزین

قطعات الکترونیکی کولر گازی : دارای ویژگی های می باشند .  مثال : برد الکترونیکی موجود در کولر گازی خود به تنهایی وظیفه مهمی در کولر گازی ایجاد می کند که یکی از مشکلات عیب یابی کولرهای گازی برد الکترونیکی است . در صورت خرابی برد نیاز به تعمیر کامل دستگاه می باشد که باید کار را به کاربلد برد سپرد تا پس از عیب یابی برد الکترونیکی اقدامات لازم را درست انجام دهد .

الکتروموتور با فن پروانه : الکتروموتور فن وظیفه کنترل سرعت پروانه فن کولر گازی را بر عهده دارد که با حرکات دورانی پروانه در یونیت داخلی باعث می شود تا هوای سرد شده در محفظه اواپراتور به داخل اتاق یا محل کار شما هدایت شود . یونیت خارجی نیز وضع به همین روند است . به این ترتیب که گرمای گرفته شده از گاز مبرد موجود در کولر گازی توسط لوله های کندانسور به فضای خارجی یا بیرونی خارج می گردند تا بشود از دستگاه کولر گازی در فصل سرد و گرم استفاده کرد .

  بیشتر بخوانید :     نصب دوربین مدار بسته اسکم

برد الکترونیکی : برد الکترونیکی از اصلی ترین قطعات الکترونیکی کولرهای گازی میباشدکه وظیفه آن فرمان و کنترل عملکرد از بخش های گوناگون دستگاه را انجام میدهد .

فیوز حرارتی اتوماتیک : وسیله حفاظتی محسوب می شود که به طور کلی کمپرسور را در مقابل نوسانات موجود در برقو درجه حرارت بالا و نیز بقیه موارد الکترونیکی محافظت می کند .

 سنسوردما : این سنسور برای کنترل برودت و تنظیم اندازه سرمای مورد نیاز در محیط قابل استفاده  است . سنسور تنظیم دما روی اواپراتور نصب می شود و با کمک این قطعه است که فرمان قطع و وصل کمپرسور صادر می شود .

خازن : به عنوان یک قطعه الکترونیکی در کولر گازی استفاده میشودکه در هنگام راه اندازی کمپرسور بتوان گشتاور را افزایش داد . با استفاده از خازن  راه اندازی موتور فن انجام میشود .

اموزش تعمیر کولر گازی اسپیلت

تعویض و تعمیر قطعات الکترونیکی : 

در صورت خرابی هر یک ازقطعات  باید آن ها را تعویض کرد یا باید آن را تعمیر کرد . تعمیر هر یک از قطعات به صرفه تر از تعویض آن است . چونکه با هزینه ای کمتر می توان کولر گازی موردنظر را تعمیر کرد به طوری که هیچ نیازی به تعویض و خرید قطعه ای جایگزین و هزینه بیشتری در این بابت نباشد . پس اول باید بعد از خرید کولر گازی به وسایل دیگر احتیاط های اولیه را داشت تا هیچ مشکلی برای آن به وجود نیاید . کولر گازی مثل هر وسیله الکترونیکی دیگر دارای قطعات الکترونیکی است که وظیفه ی  کنترل کولرگازی را بر عهده دارند .