021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

معرفی اجزا و قطعات پکیج دیواری

آموزشگاه تعمیرات پکیج

اجزای برد الکترونیکی به دو دسته کلی تقسیم می شوند : قطعات فعال یا اکتیو و قطعات منفعل یا پسیو . به قطعاتی فعال گفته می شود که توانایی کنترل جریان برق را داشته باشند.ترانزیستور، لوله های خلاء و یکسو کننده های تحت کنترل سیلیکون همگی از قطعات فعال بردهای الکترونیکی میباشند.

از طرف دیگر به قطعات الکترونیکی که نمی توانند جریان برق را از طریق سیگنال های الکترونیکی کنترل کنند قطعات پسیو گفته می شود. خازن ها، القا کننده ها، مقاومت ها و دیودها همگی از نمونه قطعات الکترونیکی منفعل یا پسیو روی برد میباشند. وحالا به صورت جدا قطعات روی بردهای الکترونیکی را مورد بررسی قراردهیم.
مقاومت برد الکترونیکی
یکی از اصلی ترین قطعات الکترونیکی که روی برد قرارگرفته است مقاومت میباشد مقاومت ها در دو نوع ثابت و متغیر تولید می شوند. این قطعه الکترونیکی برای کم شدن جریان و افت ولتاژ به کار می رود و بستگی به کاربرد برد الکترونیکی تعداد مشخصی از آن روی برد نصب می شود.
مقاومت ها هم به دو قسمت معمولی و فیوزی یا سیمی تقسیم می شوند. مقاومت های معمولی به شکل مکعبی میباشند و رنگ آن ها آبی، مشکی یا سبز میباشد. احتمال خراب شدن در این مقاومت ها خیلی کم میباشد و هنگامی که برد با اشکال روبرو شده باشد فقط 5% ممکن است که ایراد از مقاومت ان باشد.

معمولاً بر روی مقاومت های معمولی هیچ عددی نوشته نشده است. برعکس مقاومت های معمولی که احتمال این که این مقاومت ها دچار اسیب شوند و برای مدارهای الکتریکی مشکل به وجود آورند بسیار میباشد.
برای تست کردن مقاومت لازم میباشد که ازیک مولتی متر استفاده کنید. مولتی متر رامیتوانید بر روی حالت بوق قرار داده و میله های آن را به دو سر مقاومت انصال دهید تا صدای بوق شنیده شود. اگر این اتفاق نیفتاد یعنی مقاومت خراب میباشد.
قطعه خازن
خازن قطعه ای میباشد که برای ذخیره کردن انرژی الکتریکی ( ولتاژ ) در مدار استفاده می شود و با باید توجه کنید که بار الکترونیکی در خازن ذخیره می شود. که می توان از آنها برای به وجود اوردن میدان الکتریکی استفاده کرد خازن از دوصفحه فلزی که از جنس الومونیوم و یا نقره میباشد و در بین صفحات هوا یا عایق مثل کاغذ ، پلاستیک ، سرامیک و غیره وجود دارد تشکیل شده است.

اموزش تعمیرات پکیج دیواری

انواع خازن
خازن میتواند الکترونیکی یا عدسی و یا سرامیکی باشد.
مولتی متر وسیله ای میباشد که برای تست خازن از ان استفاده می شود.
دیود
قطعه بعدی دیود نام داردکه یک قطعه الکترونیکی می باشد وجریان الکتریکی را تنها در یک جهت از خود عبور می دهد از دیود برای یک سو کردن جریان استفاده می شود.
پتانسیومتر
پتانسیومتر ها شامل سه پایه هستند ودارای مقاومت متغیر مکانیکی می باشند مثل پیچ
فیوز
با استفاده از فیوز تنها اجازه عبور مقدار مشخصی جریان داده شده و اگر جریان زیادتری از آنچه روی فیوز باشد رد شود فیوز خواهد سوخت و ولتاژ مدار قطع میشود.

بیشتر بخوانید :         نحوه عملکرد NTC

رله
وظیفه رله ها قطع و وصل کردن جریان در دستگاه میباشدد و مثل یک کلیک عمل می کنند و جزو یکی از پر آسیب پذیر ترین قطعات در برد می باشند.
قطعه توسن که برق در مدار برد را تامین میکند و باعث کم شدن برق در سیستم می شود تا اسیبی به قطعات الکترونیکی وارد نشود.

پمپ سیرکولاسیون
این پمپ در مسیر برگشت مدار گرمایش قرار میگیرد و وظیفه آن به حرکت در آوردن آب در این مدار میباشد.دو مدل Grundfos و Wilo اکثرا در پکیج ها استفاده میشوند ولتاژ کاری این پمپ ها 220 ولت میباشد و کار خنک کاری و روانکاری آنها با آب را انجام میدهد بیشترین مشکلی که در پمپ ها گاهی دیده میشود جام کردن آنها میباشد و از کارهایی که در زمان راه اندازی و سرویس پکیج انجام می شود چرخاندن شافت انتهای پمپ و مطمعن شدن از روان بودن پمپ میباشد .

آموزش تعمیرپکیج دیواری

شیر اطمینان
اگر فشار آب درون مدار گرمایش از 3 بار بیشتر شود این شیر مسیر آب به سمت خارج را باز می کند.

شیر سه راهه
این شیر در پکیج ها ازدو مبدل استفاده میکند و وظیفه ان گرفتن دستور از برد الکتریکی اب خروجی از مبدل اصلی میباشد که به سمت رادیاتورها یا مبدل ثانویه هدایت میکند.
منبع انبساط
با اینکه آب بر اثر گرما انبساط پیدا می کند وظیفه این منبع خنثی کردن این انبساط و جلوگیری از زیادشدن فشار در مدار گرمایش را میباشد.