021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش علائم خرابی و نقش cpu در موبایل

آموزش تعمیرات موبایل

cpu، واحد پردازش مرکزی گوشی است که اجرای تمام دستورالعمل‌ها را مدیریت می‌کند و اغلب از آن به‌عنوان مغز موبایل یاد میکنند .تقریباً تمام وسایل الکترونیکی و گجت‌هایی‌ها که استفاده می‌کنید؛ از دسکتاپ و لپ‌تاپ و گوشی گرفته تا کنسول‌های گیمینگ و ساعت‌های هوشمند، همه و همه به واحدی برای پردازش مرکزی مجهز هستند .

نقش cpu در موبایل

سی پی یو از المان ­هایی که به آن هسته می­گویند تشکیل شده است که به اجرای وظایف محاسباتی سبک و سنگین، بصورت مستقل یا با یکدیگر می­پردازند. در حالتی که یک کاربر بر روی گوشی خود چندین اپلیکیشن را باز می­کند، هر کدام از هسته­ های سی پی یو موبایل، وظیفه دارد پردازش یکی از آنها را به عهده گیرد. منظور از این چند وظیفگی برنامه ­های متعددی است که ما در آن واحد روی گوشی خود باز می­کنیم و به راحتی بین آن­ها جا­به ­جا می ­شویم و همزمان با هم کار می­کنیم.کارهای متفاوتی که شما در موبایل خود انجام می­دهید مانند باز کردن اپلیکیشن­های مختلف، اجرای بازی، آپدیت کردن سیستم عامل گوشی و هر گونه فعالیت دیگر به واسطه سی پی یو انجام می­گیرد. 

بیشتر بخوانید :            نحوه تعمیر گوشی آب خورده

اجرای برنامه­ های سنگین با گوشی باعث درگیری بیشتر سی پی یو می­ شود که در نتیجه باعث داغ شدن گوشی می­شود؛ چرا که پردازنده مجبور است بار پردازشی بیشتری را به اجرای برنامه­ های سنگین مانند بازی­ ها اختصاص دهد که این موضوع باعث افزایش عملکرد پردازنده و گرمای ناشی از فعالیت بالای آن شود .

علائم خرابی سی پی یو

خاموش و روشن شدن مداوم گوشی

ری استارت شدن های پی در پی گوشی یکی از مهم ترین علائم خرابی سی پی یو گوشی است. هرچند در سایر مشکلات مربوط به برد گوشی نیز ممکن است با این علامت مواجه شوید ولی به خرابی سی پی یو نیز باید توجه شود. البته توصیه می کنیم حتما توسط یک تکنسین تعمیرات موبایل مورد بررسی قرار بگیرد.

گیر کردن گوشی روی لوگو

هنگ کردن گوشی روی لوگو شرکت سازنده نیز از نشانه های خرابی سی پی یو گوشی است که باید بررسی شود.

اموزش تعمیر موبایل

روشن نشدن گوشی

یکی دیگر از علائم خرابی سی پی یو در موبایل خاموشی گوشی است. یعنی هر تلاشی برای روشن کردن گوشی ناموفق باشد. خرابی سی پی یو یکی از عمده ترین دلایل خاموشی گوشی است. تعمیرکاران موبایل در صورتی که گوشی خاموش بدستان برسد، سی پی یو گوشی را بررسی می کنند.

کند شدن گوشی

اگر از میزان فرکانس CPU خود مطمئن هستید ولی در اجرای برنامه ها با مشکل رو به رو می شوید، باید هرچه زودتر نسبت به بررسی و تعمیر سی پی گوشی خود اقدام کنید. خراب بودن سی پی یو می تواند سرعت گوشی را کُند کند.

طرز کار سی پی یو

طرز کار این قطعه به سه روش صورت میگیرد :

  • فچ (Fetch)
  • رمزگشایی (Decode)
  • اجرا (Execute)

FETCH یا واکشی در CPU

Fetch در لغت به معنی «واکشی» یا «رفتن و آوردن» است. در CPU، این مرحله یعنی دریافت دستورالعمل! این دستورالعمل به صورت یک سری اعداد (از نوع ۰ و ۱) است .

بیشتر بخوانید :            انواع صفحه نمایشگر گوشی و تعمیر آن

هر دستورالعمل فقط یک بخش کوچک از هر عملیات است؛ پس CPU باید بداند که دستور بعدی چیست! برای همین آدرس دستورالعمل فعلی توسط شمارنده برنامه (Program Controller) نگهداری می‌شود.

Decode یا رمزگشایی در CPU

بعد از مرحله فچ، CPU دستورالعمل‌هایی که دریافت کرده بود را به مداری با نام «مدار کدگشایی دستورالعمل» می‌فرستد. در این بخش دستور‌العمل عددی، به فرمان‌ها و دستورهایی با فرمت دیگر تبدیل شده و آماده برای ارسال به قسمت‌های دیگری از خود CPU خواهند شد.

اجرا یا Execute در CPU

حالا CPU ما تعدادی دستور دارد که همگی‌شان عملاً کدگشایی شده‌اند. در مرحله آخر، این دستوراتِ کدگشایی‌شده به بخش‌های دیگر CPU ارسال می‌شوند تا به اجرا در بیایند.

.

آموزش صفر تا تعمیرات موبایل

دلایل خراب شدن سی  پی یو

مهمترین دلایلی که بروی خراب شدن سی پی یو موبایل تاثیر دارد .

استفاده طولانی مدت

اگر عادت دارید که گوشی همواره در دست‌تان باشد و یا بازی‌های سنگین روی آن اجرا کنید باید بدانید که Cpu گوشی‌تان در خطر قرار گرفته است.

استفاده بیش از اندازه از گوشی، باعث داغ شدن بیش از حد و آسیب به cpu خواهد شد.

نوسانات برق

استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت و غیر اصل یکی دیگر از عوامل آسیب زدن به cpu گوشی است.

شارژرهای فندکی نیز اغلب ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی گوشی شوند.

خیس شدن گوشی

اگر گوشی خیس شود و آب به داخل آن نفوذ کند، احتمال آسیب به cpu را زیاد می‌کند و ممکن است باعث سوختن آن شود.