021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش عیب یابی و تعویض فلومتر پکیج

آموزش تعمیرات پکیج دیواری

فلومتر پکیج چیست؟

این قطعه در پکیج که بیشتر با نام دبی سنج مشهور است، مسئولیت اندازه گیری آب گرم مصرفی مورد نیاز در دستگاه های خانگی مانند پکیج و آبگرمکن را برعهده دارد. بدنه این قطعه می تواند از جنس پلیمر یا برنجی و هر نوع پلاستیک و فلزی باشد و این مورد وابسته به فشار و جریانی است که به وسیله وارد میشود .

نحوه عملکرد فلومتر پکیج

نحوه عملکرد فلومتر پکیج به این صورت است، که با استفاده از حسگر تعبیه شده در آن میزان آبی را که گرم شده را اندازه گیری می‌کند. هر دفعه که آب از توربین مغناطیسی عبور می‌کند، توربین را به چرخش در آورده و توسط دو پلاتینی که در کنار فلومتر قرار دارند، اتصالات را قطع و وصل می‌کنند. به این طریق که زمانی که میزان آب گرم شده در سیستم به حد نصاب رسید، فلومتر پکیج قطع می‌شود و زمان روشن شدن و گرم کردن مجدد آب روشن می‌شود

بیشتر بخوانید :              نحوه عملکرد  NTC

      انواع فلومتر

فلومترها از انواع مختلفی تشکیل شده اند، که از نظر شکل ظاهری و کاربرد هایشان با هم متفاوت هستند.

  • فلومتر الکترومغناطیسی
  • التراسونیک
  • فلومتر کانال باز
  • فلومتر دنده ای
  • توربینی
  • کوریالیس
  • روتامتر
  • فلومتر برنجی
اموزش صفر تا صد تعمیرات پکیج

علائم خرابی فلومتر

  • روشن نشدن پکیج، حین باز بودن شیر آب گرم
  • سرد بودن مداوم آب پکیج
  • روشن شدن پکیج در حین عدم استفاده از آبگرم
  • زمانی که در حالت تابستانه پکیج شما روشن نشود
  • تست فلومتر پکیج که این تست خود به دوروش انجام میشود :

1- تست فلومتر پکیج اغلب برای آگاهی از سالم بودن یا خرابی دستگاه صورت می گیرد. بعد از باز شدن آب گرم مصرفی باید اتصال دو پایه فلومتر برقرار شد . اگر بعد از بازکردن آب گرم اتصال بین پایه ها برقرار نشد عیب از فلومتر است .

2- دو سیم متصل به فلومتر را می‌توان برای تست به هم وصل کرد و اصطلاحاً آن را یکسره کرد .اگر پکیج به مرحله بعد ، یعنی روشن شدن پمپ رسید ، درمیابیم که قطعه معیوب بوده است ولی اگر فلومتر ۳ سیم باشد امکان یکسره کردن قطعه وجود ندارد .

بیشتر بخوانید :             نحوه تست و کاربرد وریستور

عیب یابی

برای آنکه یک قطعه را تست کنید ابتدا از متصل بودن فلومتر به آب سرد ورودی مطمئن شوید و دستگاه را در وضعیت تابستانه قرار دهید.

عیب یابی این قطعه یکی از مهم ترین بخش های آموزش تعمیر فلومتر پکیج دیواری است.

پس از آن شیر آب گرم را باز کنید اگر شعله روشن شد فلومتر سالم می باشد و اگر پکیج استندبای ایستاد بدین معنی است که فلومتر خراب می باشد نیاز به تعویض دارد. و باید ان را تعویض نمود .

خراب بودن این سیستم یعنی فلومتر بطور یکسره کار کنید ابتدا دو سر سیم آن را در زمان کوتاهی بهم وصل کنید؛ اگر پکیج کار کرد نشانه معیوب بودن قطعه می باشد.

سه سیم در آن به رنگ آبی و زرد و سفید، قرمز و مشکی است.

سیم مشکی سیم نول است و تغذیه شدن فلومتر از برد به سیم قرمز و مشکی انجام میگیرد که در حالت نرمال پنج ولت جریان دارد.

آموزشگاه تعمیرات پکیج مهیاد برزین

     نحوه تعویض فلومتر پکیج

قبل از هر کاری برق و گاز دستگاه را به طور کامل قطع کنید. بهتر است گاز اصلی که به دستگاه وصل می‌شود را کاملا ببدنید تا حین سرویس کردن پکیج، گاز دستگاه وصل نشود.

شیر آبی که پکیج وصل است را به طول کامل ببندید تا دستگاه حین سرویس، آبگیری نکند.
حال باید به سراغ قاب پکیج بروید و آن را از بدنه دستگاه جدا کنید؛ برای این کار، باید توسط پیچ گوشتی، پیچ‌های قاب را یکی یکی باز و سپس با فشار دادن دکمه فنری جلوی پکیج، قاب پکیج را خارج کنید.

شیر پرکن پکیج را باز و آب درون آن را را به طور کامل تخلیه کنید. در صورت تخلیه کردن شیر پر کن ممکن است هنوز مقداری آب درون آن باقی بماند.

حال باید کنترل پنل را پایین بکشید تا بتوانید فلومتر را به طور کامل مشاهده کنید؛ همانطور که در قطعات پکیج دیدید ، فلومتریک قطعه استوانه‌ای شکل مشکی رنگ است.
در این مرحله شما باید سیم‌های فلومتررا از برد پکیج جدا کنید.
پس از جدا کردن سیم‌های فلومتر از برد، باید به کمک آچار، بدنه‌ی آن را که توسط مغزی به درون لوله متصل شده است را جدا کنید.