021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش قطعه مقاومت در گوشی

آموزشگاه مهیادبرزین

ازجمله قطعات مهم و اصلی در مدار الکتریکی گوشی، قطعه مقاومت در ان میباشد.این  قطعه مقاومت در موبایل وظیفع کنترل کردن جریان الکتریکی را به عهده دارد؛ به این صورت که با کم کردن ولتاژ و جریان، از آسیب دیدن و سوختن مدار گوشی جلوگیری میکند. برای هر گوشی موبایل انواع گوناگونی از مقاومت وجود دارد که در همه برندها و مدل‌ها یکسان نمیباشد.

چگونگی کارکردن مقاومت

ای قطعه دارای مواد رسانا میباشد که جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهند؛ با ان ‌که مواد عایق تا حدود زیادی در برابر جریان الکتریکی مقاومت می‌کنند. هنگامی که الکترون‌ها از داخل سیم عبور می‌کنند بعضی از آن‌ها از بخش خالی سیم عبور کرده وبعضی  دیگر به اتمی برخورد کرده و برگشت داده میشود. بعضی اوقات هم این برخوردها بین الکترون‌ها پیش می اید. پس درنتیجه این برخوردها شاهد غیریکنواخت شدن جریان الکتریکی میباشید که همان تعریف مقاومت الکتریکی میباشد.

پس میتوان گفت کاربرد انواع مقاومت برای کاهش ولتاژ در مدار میباشد.

مهم‌ترین مقاومتی که در در سخت افزار موبایل، وجود دارد مقاومت NTC میباشد. که این مقاومت جزو انواع مقاومت حرارتی به حساب می اید.

  • مقاومت ثابت

مقاومت‌های ثابت به نسبت مقاومت‌های دیگر کاربرد بیشتری را دارند. از این مدل قطعه برای تنظیم شرایط مدار الکترونیکی استفاده شود. مقاومت در این نوع، از پیش تعیین شده میباشد و به ساختار تولیدکننده بستگی دارد و درنتیجه وقتی این مقاومت در مدار قرار بگیرند، یک مقاومت ثابتی در مدار به وجود می اورند که تغییر میزان آن  به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمیباشد.

بیشتر بخوانید :     آموزش قطعات در گوشی های اندروید

مقاومت های زیرازجمله انواع مقاومتهای ثابتی میباشند که به ان  اشاره میکنیم :

  • مقاومت ترکیب کربن
  • مقاومت فیلم کربنی
  • مقاومت فیلم متال اکسید
  • مقاومت فیلم فلزی
  • مقاومت‌های سیم‌پیچ
  • مقاومت نصب سطحی
آموزش تعمیرات موبایل

مقاومت متغیر 

مقاومت‌های متغیر از دیگر انواع  این قطعه میباشد که کاربرد متفاوت‌تری نسبت به مقاومت ثابت را دارد. مقاومت متغیر از دو قسمت یعنی یک بخش ثابت و دیگری بخش کشویی تشکیل شده است که با یک جزء مقاومت اصلی به هم متصل  شده اند. در این نوع مقاومت متغیر سه اتصال وجود دارد که دو اتصال آن ثابت میباشد و دیگری، مقاومت متحرکی میباشد که با توجه به انتخاب کاربر تغییر می‌کند. پس در مقاومت متغیر امکان تغییر دستی مقاومت درونی را خواهیم داشت. 

  • مقاومت متغیر نوری
  • مقاومت متغیر دمایی یا حساس به دما
  • مقاومت وابسته به ولتاژ
  • مقاومت ولومی
  • مقاومت وابسته

مقاومت های وابسته در اصل نوعی مقاومت متغیر میباشد، ولی مثل مقاومت های معمولی شامل دو پایه میباشند و مقاومت آنها با حرکت پایه سوم تغییر نخواهد کرد بلکه مقاومت آنها را تغییرات محیطی مثل دما، نور و ولتاژ و … تغییر خواهد داد.

بر روی مقاومت های کربنی نوار های رنگی وجود  دارد که هر کدام از این نوارها دارای معنا یی می باشند. افرادی که کار طراحی مدار راانجام می دهند یا با مدار های الکتریکی آشنا میباشند کد هر کدام از این نوار های رنگی را دانسته و با خواندن نوار های رنگی می توانند میزان مقاومت آنها را متوجه شده و همزمان یک نوار رنگی دیگری وجود  دارد که تلرانس مقاومت را نشان می دهد.

مقاومت فیلم فلزی :

 این نوع مقاومت خیلی زیاد به مقاومت های  فیبر کربنی شبیه میباشد ولی دارای دقت بالاتری می باشد. این نوع مقاومت ها با تلرانس های %0.5 ، 1% ، 2% دقت بالاتری به نسبت مقاومت های کربنی را دارند. و چون نویز کمتری تولید می کنند و دما را کمتر بالا می برند عمر بیشتری خواهند داشت و کمتر خراب می شوند و نیاز به عوض کردن ندارند.

آموزشگاه تعمیرات موبایل

مقاومت سیمی :

این نوع مقاومت های سیمی دو نوع میباشند. یکی از آنها مقاومت قدرتی و دیگری دقتی می باشد. مقاومت های قدرتی دارای توان بسیلر بالایی میباشند و از 2 تا 300 وات توان دارند که بتوانند جریان بیشتری را از خود عبور بدهند ولی مقاومت های دقتی دارای توان زیر 2 وات میباشند که جریان کمی را عبور می دهند. این مقاومت ها دارای سیم پیچ میباشد. به دلیل وجوداین  سیم پیچ ها در این نوع مقاومت ها دستگا ه نباید در مدار هایی با فرکانس بالا استفاده شوند چون دارای اثر سلف میباشد و  مدار را مختل می سازد. همچنین با طراحی جدید این ایراد تا حدودی رفع خواهد شد و معمولا مشکلی را به وجود نمی اورند درمقاومت های سیمی قدرتی اگر در یک محفظه سرامیکی  باشند به آنها مقاومت آجری هم گفته میشود. این سرامیک برای کنترل کردن گرمای تولیدی دور دستگاه میباشد.