021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش قطعات در گوشی های اندروید

آموزشگاه مهیاد برزین

ما در این مقاله سعی داریم بخشی از قطعات روی بردموبایل  و نحوه تست آن‌ها را برای شماتوضیح دهیم، وحتی شما دوستداران این حرفه میتوانید باشرکت در کلاسهای اموزشی مهیادبرزین در تهران از اموزش این حرفه بهره ببرید.شناختن قطعات روی برد موبایل، از مهمترین ترین بحث های آموزش تعمیرات موبایل به حساب می اید. زیرا شناخت این قطعات و نحوه عوض کردن آن‌ها این امکان را میدهد تا دلیل خرابی موبایل رابه صورت درست تشخیص داده شود.

انواع گوشی های موبایل از لحاظ ساختار شیبه به کامپیوتر میباشند. چون در هر دو دستگاه، قطعات مورد لازم بر روی بردهای الکترونیکی نصب شده اند. طراحی و مقدار پیچیدگی ساختار موبایل با قابلیت‌های آن ارتباط مستقیمی دارد.

آی سی بلوتوث در موبایل

بلوتوث به عنوان یک راه حل متفاوت دیگر برای برقرارکردن ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی میباشد که در مجاورت و نزدیکی همدیگر قرار میگیرد و مورد استفاده قرار می گیرند.  تکنولوژی بلوتوث موفق ترین تکنولوژی ارتباطی بی سیم برروی دستگاه های گوشی بوده.که ارسال و دریافت امواج بلوتوث برعهده آی سی میباشد .

بیشتر بخوانید :        آموزش کاربرد خازن در گوشی

آی سی شارژ

آی سی شارژیکی دیگراز قطعه های مهمی میباشد که در مدار هر گوشی همراه وجود دارد. قطعه ای که برای تامین ولتاژ و جریان الکتریکی مورد نیاز برای کار کردن گوشی همراه نقش بسیار بالایی دارد. ای سی شارز گوشی وظیفه مدیریت کردن خیلی از بخشهای  تلفن هوشمند شما را به عهده میگیرد و از جمله مهمترین آنه می توان به کنترل کردن درایور نور پشت صفحه گوشی اشاره کرد.

اما نمیتوان گفت که این تنها وظیفه های آی سی شارژ است چون در زمانی که هدفون یا هندزفری شما دچار اشکال شده باشد هم آی سی شارژ خرابی را مشخص می کند.

ازوظایف دیگری که به عهده این آی سی شارژ میباشد می توانی به موارد زیر اشاره کرد :

  • کنترل کلید های ولوم
  • دکمه پاور
  • دکمه سایلنت در بعضی گوشی ها
اموزشگاه تعمیر موبایل مهیاد برزین
  • کنترل دمای CPU
  • هدایت و کنترل
  • دوربین
  • باتری

سیم پیچ یا سلف
سیم‌ پیچ قطعه ای از مدارات الکترونیکی میباشد که از هسته و سیم پیچی به دور آن تشکل شده است. از این قطعه می‌توانیم  به عنوان انطباق  دو مدار، ذخیره کننده ولتاژ و فیلتر در مدارات استفاده کرد.که نحوه تست این سلف یا سیم پیچ هم مثل مقاومت‌ میباشد، یعنی باید صدای بوق شنیده شود، تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

دیود
این قطعه ای الکترونیکی برای محافظت، تثبیت ولتاژ و یک سو سازی در گوشیهای موبایل کاربرد دارد ونحوه تست ان به این شکل است که  باید یک مولتی متر که حالت تست دیود در ان را وجود داردرا تهیه کرده وبعد با تنظیم مولتی متر روی حالت تست دیود، پراب‌های مولتی متر را روی دو پایه دیود قرار بدهید.

بیشتر بخوانید :     آموزش تعمیر برد انواع گوشی

بعد ازان جای پراب‌ها را با هم عوض کرده، واگر فقط در یک حالت عددی روی مولتی متر دیده  شود، دیود سالم میباشد ولی اگر در دو  عدد نمایش بدهد و یا در هر دو حالت عددی نمایش داده نشود، دیود خراب میباشد.

مقاومت ها

یکی از مهم ترین و رایج ترین اجزای PCB مقاومت ها میباشند. وظیفه آنها این است که جریان الکتریکی را به منظور تولید ولتاژ منتقل کرده و توان الکتریکی را به عنوان گرما تلف می کنند. وهمینطور می توانند در طیف وسیعی از مواد مختلف باشند و برای تعیین مقدار مقاومت آنها کد رنگی وجود دارد.

ترانزیستور
ازدیگر قطعات الکترونیکی در موبایل ترانزیستور میباشد. از این قطعه می‌توان برای قطع و وصل کردن یا تقویت کردن سیگنال‌های الکترونیکی استفاده کرد.که نحوه تست ان به این شکل میباشد که برای این کار باید مولتی متر را روی حالت تست دیود قرار داده، وبعد ازان باید پایه‌ای را که به دو پایه دیگر راه بدهد را پیدا کرده،  که این پایه را base می‌نامند.

آموزش تعمیر موبایل

حالااگر base به سیم مشکی وصل باشد، نشان دهنده منفی بودن ترانزیستور میباشد. ولی اگر base به سیم قرمز متصل باشد، می‌توان گفت این ترانزیستور مثبت است. برای اینکه بتوانیم دو پایه دیگر را هم مشخص کنیم باید سیمی که به پایه base وصل میباشد را ثابت نگه داشته و سیم دیگر را یک بار به پایه دوم و باردیگر به پایه سومی وصل کنید، هر کدام از پایه‌ها که عدد کوچکتری را نمایش بدهد، کلکتور بوده و پایه دیگری را هم امیتر می‌نامند. ولی این حالت ها اگردر ترانزیستوری مشاهده نشود، باید گفت خراب میباشد.