021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش کاربرد خازن در گوشی

اموزش تعمیر موبایل در تهران

خازن که با حرف C نمایش داده میشود وسیله‌ای میباشد که نیرو الکتریکی را در خود ذخیره کرده و در زمان کم شدن ولتاژ مدار این افت ولتاژ را پوشش داده تا در قطعات حساس دیگر مدار حس نشود.این قطعه الکترونیکی انرژی الکتریکی را در میدان الکتریکی ذخیره می‌کند .

 خازن شامل دو صفحه رسانا میباشد که توسط یک ماده عایق شده با نام دی الکتریک از هم جدا میشود . زمانی که ولتاژی بر روی صفحه اعمال می شود، خازن شارژ شده و انرژی را در میدان الکتریکی بین این صفحاه ها ذخیره می کند. میزان شارژ ذخیره شده به وسیله خازن متناسب با ولتاژ وارد شده د و ظرفیت خازن میباشد که با توجه به اندازه فیزیکی و جدا شدن صفحاه ها و نوع دی الکتریک مورد استفاده تعیین می شود.
خازن ها به طور بسیار گسترده ای در مدارهای الکترونیکی برای هدفهای مختلفی مثل فیلتر کردن، زمان بندی، صاف کردن، تهویه انرژی و ذخیره انرژی استفاده می شوند. خازن از جنس روی، آلومینیوم، نقره تشکیل شده و دی الکتریک آن از جنس کاغذ، میکا، پالستیک، سرامیک، اکسید آلومن یوم، اکسید تانتال یوم میباشد قطعه خازن‌ نسبت به دی الکتریک خود انواع گوناگونی دارند اما روش کار همه آنها باهم یکی میباشد.خازن بر خلاف مقاومت، انرژی را از بین نمی بردو در عوض، یک خازن انرژی را به شکل میدان الکترواستات یک بین صفحه های خود ذخیره می‌کند.

*روش تست خازن های الکترولیتی
خازن های الکترولیتی یک مدل از خازن هایی میباشد که پر استفاده در بازار و در بردهای الکترونیکی است . این خازن ها کاملا همان صفحات الکترولیتی را در درون خود جای داده اند ولی با یک عایق جداکننده. ست خازن های الکترولیتی خیلی راحت تر از مدلهای دیگر آن است .

درادامه به انواع خازن میپرادزیم :

روش تست خازن های الکترولیتی با مولتی متر دارای تست خازن
بات تست خازن ها توسط تست خازن می توان از دستگاه های LCR متر استفاده کرد به دلیل دقت بالایی که نسبت به مولتی مترهای دارای تست خازن دارند. روش تست خازن کار خیلی راحتی میباشد و فقط لازم است تا مولتی متر خود را بر روی حالت تست خازن بگذاریدو دوسر خازن را اندازه گیری کنید .

آموزش تعمیر موبایل در تهران

ما سوال این که تست خازن می تواند بر روی برد انجام گیرد یا خیر :
در جواب بایدبگوییم که بابت اسانی در کار اول باید شما خازن را بر روی برد تست کنید و در صورتی که مقدار نمایش داده شده بر روی مولتی متر با مقدار نوشته شده بر روی خازن به یک شکل باشد، نشان دهنده سالم بودن خازن میباشد و دیگر لازم به بازکردن خازن و تست دوباره ان در بیرون مدار نیست . ولی اگر مقدار کمتر و یا بیشتر نشان بدهد ، یعنی باید حتما در این روش تست خازن های الکترولیتی با مولتی متر بدون قابلیت تست خازن انجام شود .
اما امکان دارد در بعضی موارد در مولتی مترها ما تست خازن را نبینیم ویا اصلا مولتی متر قابلیت تست خازن را نداشته باشد حالا چطورمیتوانیم یک خازن را تست کنیم؟

بیشتر بخوانید :    نحوه تعمیر گوشی آب خورده

*یکی از پرکاربرد ترین خازن های غیر الکترولیتی خازن های سرامیکی را میتوان نام برد به یاد داشته باشید که این مدل از خازن ها در طیف وسیعی تولید می شوند و پس کاربرد های بسیاری برای این نوع خازن وجود خواهد داشت و بیشتر در فیلترها، بای پاس ، کوپلینگ ،منابع قدرت، مبدل های DC-DC و موتورهای DC استفاده میشود .در این جور مواقع بهترین راه استفاده کردن از قابلیت باتری موقت در خازن ها میباشد یعنی باید در اول یک ولتاژ به دوسر خازن وارد کنیم . نکته مهم ااین است که این ولتاژ نباید از مقدار ولتاژ خازن بیشتر باشد. حالا مولتی متر را روی حالت ولتمتر قرار بدهید و ولتاژ دو سر خازن را بگیرید.
مدلهای مختلفی از خازن در بازار وجود دارد، از خازن خیلی کوچک و ظریف گرفته تا خازنهای بزرگ فلزی ولتاژ بالا که هر کدام از انها دارای ویژگی ها و کاربرد های مخصوص به خود را دارند.

آموزش تعمیرات موبایل

*خازنهای الکترولیتی در خیلی از منابع تغذیه ،مادربرد کامپیوتر ،کوپلاژ و بسیاری از لوازم الکترونیکی استفاده میشود و از انجایی که قطبی میباشند بیشتر در مدارات DC استفاده می شوند.
*خازنهای تانتالیوم در مدارات الکترونیکی ،در لپتاپ ها ،تلفن های همراه ،در قالب smd به چشم میخورد و هم در مصارف نظامی به دلیل تلرانس کم و درجه حرارت بالا به کار میرود .