021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

دلایل کار نکردن فن کولر گازی

آموزش تعمیرات کولر گازی اسپیلت

فن کولرگازی یکی از مهمترین بخش های این دستگاه است که در دو بخش کندانسور و هواساز اسپیلت تعبیه شده است . در برخی مواقع این قطعه به دلایل مختلفی نظیر خرابی خازن یا سوختن فن دچار مشکل شده و فن کولر گازی کار نمی کند که باید در سریع ترین زمان برای جلوگیری از ایجاد آسیب های بیشتر جلوگیری شود .

نشانه‌ های خرابی فن کولر گازی

  • روشن نشدن کولرگازی از ابتدای کار
  • خاموش شدن ناگهانی کولرگازی
  • مشاهده برخی ارورها بر روی صفحه کولرگازی که از ایراد فن خبر می‌دهند
  • عدم سرمادهی و اختلال در پرتاب باد
  • داغ شدن بیش از حد یونیت بیرونی کولرگازی
  • افزایش مصرف برق بی‌ دلیل کولرگازی

فن داخلی کولر گازی کار نمی کند :

اگر کویل اواپراتور و مسیر خنک کننده یخ زده بود ابتدا اجازه دهید که یخ ها کامل آب شده و سپس بررسی کنید که فن کار می کند . در صورتی که همچنان مشکل وجود داشت شما به یک تعمیرکار متخصص نیاز دارید زیرا به احتمال زیاد اجزای داخلی فن مثل تسمه و یا حتی موتور آن نیاز به تعویض دارد و یک فرد متخصص باید آن را بررسی کند .
فن خارجی کولر گازی کار نمی کند :
اگر کولر گازی شما به درستی خنک نمی کند ، قطعه بیرونی کولر گازی را بررسی کنید . اگر فن بیرونی به درستی در حال چرخش نبود ، ابتدا باید جعبه برق و فیوز را بررسی کر د . اگر تنظیم مجدد باعث برطرف شدن مشکل نشد ممکن است .

موتور بلوور فن :

در برخی موارد که کارنکردن فن کولرگازی باعث بروز اختلال در عملکرد کولرگازی می‌شود باید موتور بلوور فن را بررسی کنید .
اگر موتور بلوور فن به درستی بچرخد و کار نکند باید بدانید که بلوور فن در اثر کارکردن طولانی‌مدت دچار پوسیدگی شده و خراب شده است .

اموزشگاه تعمیر اسپیلت

معیوب بودن موتور فن چرخشی :

معیوب بودن موتور فن محور دوگانه که به موتور فن چرخشی نیز شناخته می‌شود ، می‌تواند علت نچرخیدن فن کولر گازی باشد . این موتور فن دارای دو تیغه یا پروانه است که یکی از آنها با کشیدن هوای محیط به داخل و روی کویل‌های کندانسور موجب خنک شدن آنها می‌شود و پروانه دیگر در طرف دیگر موتور هوا را به روی کویل‌های اواپراتور هدایت می‌کند .

موتور فن دارای بیرینگ‌ها یا یاتاقان‌هایی است که به مرور زمان شل شده ، می‌سوزند یا خم می‌شوند ، که این حالت به کار نکردن فن کولر گازی می‌انجامد . پیش از تعمیر فن کولر گازی ، باید این قطعه را تست کرد . بررسی ترموستات ، تعویض فیلترهای هوا ، بررسی فن خارجی سیستم ، پاکسازی تیغه های فن ، بررسی خازن ها ، چرخاندن پروانه و اطمینان از سالم بودن آن ، بررسی شفت موتور فن ، وارسی برد کنترل اصلی و بررسی شفت داخلی و خارجی موتور فن ، اقداماتی هستند که تعمیرکاران برای تست فن کولر گازی انجام می دهند . البته تعمیرکاران برای تست این قطعه از اهم متر هم استفاده می کنند .

  بیشتر بخوانید :      آموزش تعمیر پکیج دیواری ایمرگاس

پس از تست فن و شناسایی بخش های آسیب دیده ، این اجزا ترمیم یا تعویض می شوند و به این ترتیب ، مشکلات عملکردی فن برطرف می گردند .

تعویض فن کولر گازی

تعمیر فن کولر گازی در بیشتر موارد امکان پذیر است و معمولا می توان این قطعه را ترمیم کرد . اما گاهی شدت آسیب دیدگی به اندازه ای است که فن قابل ترمیم است . یا ممکن است پره های فن شکسته باشند و نیاز به تعویض این قطعه باشد . برای تعویض فن کولر گازی باید تمام اتصالات این قطعه ، که بعضا با قطعات دیگر در ارتباط ، باز شوند . تعمیرکاری که این کار را انجام می دهد باید به اندازه کافی در این زمینه تجربه داشته و قطعات مختلف کولر را به خوبی بشناسد .

چه زمانی فن کولر گازی را باید تعویض کرد :

اگر نیم سوخته شدن رله برد منجر به از کار افتادگی فن شده باشد ، باید آن را تعویض کرد تا مشکل فن از بین برود . رله برد بخشی است که ولتاژ اکثر قطعات کولر از جمله فن را تامین می کند .

آموزش تعمیر کولر گازی

 در این حالت اختلال در خنک سازی کولر گازی طبیعی است . از طرفی اگر ساختار فن کولر گازی دچار ایرادی باشد ، شدت آسیب موجود باید بررسی شود .

نقص در موتور فن کولر گازی

در بیشتر مواقع علت عملکرد نامناسب و ضعیف فن کولرگازی ایراد در موتور وابسته به این قطعه است . برای تست موتور فن پروانه متصل به این قطعه را بچرخانید ، در صورت عدم چرخش خرابی بلبرینگ موتور فن عامل ایجاد مشکل است .