021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

روش های کنترل رباتیک

آموزش رباتیک

رباتها می‌توانند در هر موقعیت و برای هر منظوری به کار بروند اما بیشتر آن‌ها در محیط‌های خطرناک ، روندهای تولید یا مکانهایی که انسان قادر به حیات نیست ، استفاده می‌شوند . رباتهابه هر شکلی میتوانند باشند اما برخی  از آن‌ها طراحی می‌شوند تا شبیه انسان به نظر برسند . در کوشش هستند که رباتهای انسان نما بتوانند راه رفتن ، حرف زدن ، شناختن و هر چیزی را که انسان  انجام دهد راتقلید و انجام دهند . 

کنترل رباتیک :

 کنترل در رباتیک روندی است که  ربات‌ها را به حرکت در می آورد . این فرایند شامل : جنبه‌های مکانیکی و سیستم‌های قابل برنامه‌ریزی میشودکه کنترل ربات‌ها را انجام میدهد . ربات‌ها را  به روش‌های زیادی میتوان کنترل کرد که این روش ها شامل : استفاده کردن از کنترل دستی ، کنترل کردن بی‌سیم ربات ، نیمه‌خودران که خود جداگانه شامل : کنترل کاملا اتوماتیک و بی‌سیم میشود و به نوعی هوش مصنوعی می باشد .

روش های کنترل رباتیک :

 کنترل کردن ربات خیلی مهم می باشد دراصل با دقت به اندازه کارکرد ربات و نحوه کنترل ربات را خودمان تعیین میکنیم که به سه روش می باشد : متصل _ بی سیم _ مستقل که البته هر سه روش خود به روش هایی  انجام میشوند .

  بیشتر بخوانید :      وظیفه منبع انبساط پکیج دیواری

متصل( کنترل سیمی مستقیم) :

 راحت ترین راه این میباشد که دستگاه را با یک کنترل دستی که به صورت سیمی مستقیم وصل شده کنترل کرد . به کمک  دستگیره ها ، اهرم ها و دکمه های این کنترل می توان دستگاه را کنترل کرد این چنین که به دستگاه هاماشین های کنترل از راه دورگفته میشود . از مزیت های این نوع از کنترل میتوان به : ربات مستقیم به کنترلر متصل شده به همین علت زمانی محدود برای کارکرد خود ندارد _ از نظر فیزیکی قابل بازیابی است و به دلیل اتصال مستقیم هیچ دلیل نگرانی برای از دست دادن سیگنال وجود ندارد و همچنین  وزن ربات کم است و کمترین پیچیدگی را در خود دارد . 

کنترل کردن سیمی با کامپیوتر :

در کنرل کردن سیمی تنهایک میکروکنترلر در ربات است ولی  با استفاده از سیم وصل شده است . متصل شدن میکروکنترلر به یکی از درگاه های ورودی وخروجی رایانه شما به شما این اجازه را می دهد که نوع کارکرد ربات را با استفاده از صفحه کلید یا دستگاه های دیگر کنترل کنید .

اموزش رباتیک

برای بردن میکروکنترلر به پروژه لازم است که کارکرد ربات برنامه نویسی شود . به جای استفاده از لپ تاپ یا رایانه رومیزی ، نوت بوک ها به دلیل قیمت پایین ، اندازه کوچک و وزن کم ، انتخاب عاقلانه تری می باشند .

مزیت های کنترل کردن سیمی :

با اضافه کردن میکروکنترلر به ربات هوش ربات بالاتر رفته و سنسوررا به آن میتوانمتصل کرد و ربات می تواند تصمیمات را بطور مستقل بگیرد .

می توان کنترلر بزرگتری مثل : ماوس ، صفحه کلید را انتخاب کرد .

رفتارهای پیچیده تری را  برای ربات میتوان برنامه نویسی کرد این روش دقیقا با روش کنترل مستقیم سیمی یکی است .

  بیشتر بخوانید :       کاربرد پایتون در رباتیک

کنترل مادون قرمز ( بی سیم) :

با استفاده از مادون قرمزما بین کنترلر و ربات میتوان یک اتصال بی سیم درست کرد بیشتر مبتدیان از این روش استفاده می کنند . کنترل مادون قرمز برای ارسال داده باید گیرنده را ببیند و گیرنده نیز برای دریافت کردن داده باید فرستنده را همیشه ببیند . کنترل از راه دور مادون قرمزمثل : کنترل تلویزیون. دستورات را به گیرنده مادون قرمزوصل به میکروکنترلر می فرستد ، این سیگنال ها توسط میکروکنترلر تفسیر می شود و ربات کنترل می شود . مزیت های استفاده از کنترل مادون قرمز : قیمت کمتری دارد و میتوان به عنوان کنترلگر از آن استفاده کرد .

مستقل :

برای اینکه ربات شما مستقل عمل کند باید از میکروکنترلر در ربات خود استفاده کنید و با توجه به سنسورهای جایگذاری شده در آن برنامه ای را برای کارکرد ربات شرح دهید .

آموزش رباتیک در تهران

کنترل مستقل می تواند به گونه های مختلفی ایجاد شود : از قبل برنامه نویسی شده و بدون بازخورد از محیط ، بازخورد حسگر محدود و در نهایت بازخورد حسگر پیچیده. کنترل مستقل شامل سنسورها و کد های متنوعی می شود که به ربات اجازه می دهد به تنهایی بهترین کارکرد را در شرایط موجود ارائه دهد . پیچیده ترین روش های کنترل که در حال حاضر در رباتهای مستقل است ، دستورات دیداری و شنیداری است . در کنترل دیداری ، ربات برای انجام دستور به انسان یا یک وسیله نگاه می کند .