021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

عملکرد شیر پرکن پکیج

آموزش تعمیرات پکیج دیواری

شیرپرکن قطعه ای در پکیج است که در مسیر ورودی پکیج قرار می گیرد . شیرپرکن پکیج وظیفه آبگیری در هنگام راه اندازی و تنظیم فشار پکیج را برعهده دارد . عملکرد صحیح شیرپرکن بسیار حائز اهمیت است . و باید حتما در تعویض و یا تعمیر شیرپرکن دقت کافی داشته باشید تا پکیج به وخوبی و همانند قبل کارکند .

علائم خرابی شیر پرکن به چند دسته تقسیم می شود :

  • افت فشار در پکیج دیواری
  • بروز هرگونه نشتی در محل شیر پرکن
  • بالا رفتن فشار در حالت خاموشی دستگاه و در مدار بسته و باز بودن شیر ورودی آب سرد

انواع شیر پرکن پکیج

  1. شیر پرکن دستی
  2. شیر پرکن اتوماتیک

شیر پرکن دستی پکیج به کمک باز و بسته کردن دستی ، تنظیم فشار را در موقع افت یا افزایش فشار انجام میدهد . اما در شیر پرکن های اتوماتیک تنظیم فشار به صورت خودکار انجام می­گیرد .

یک مزیت شیر پرکن های دستی نسبت اتوماتیک این است که شیر پرکن دستی با نشان دادن افت فشار در پکیج ما را به سمت بررسی پکیج از نظر نشتی سوق میدهد .

شیر پرکن پکیج کجاست :

از آنجایی که شیر پرکن پکیج دیواری قطعه‌ای کاربردی برای اعمال تنظیمات است ، موقعیت آن باید به گونه‌ای باشد که افراد به آن دسترسی راحت داشته باشند .

اجزای این قطعه شامل واشر آب بند کننده ، قسمت متحرک ، قسمت ثابت و دسته است و در مدل‌های مختلف به صورت دستی ، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک وجود دارد ، که نمونه دستی آن رایج‌تر است .

آموزش تعمیر پکیج

موارد استفاده از شیر پرکن در پکیج :

  • در ابتدای روشن کردن و مورد استفاده قرار دادن هر نوع پکیجی مدار آن کاملا خالی از آب است که می توان با باز کردن این شیر مقدار آب مورد نیاز پکیج را تامین کرد .
  • گاهی فشار پکیج به دلیل زیاد بودن حجم آب در دستگاه بالاتر از 2 بار قرار می گیرد و یا در مواقعی که دمای آب برگشتی در مدار گرمایش بیشتر از دمای آب رفت باشد .

در مواقعی نیز که فشار پکیج پایین است ، می توان با باز کردن شیر پرکن آب مورد نیاز را به داخل مدار پکیج وارد کند .

روش تست کردن شیر پرکن پکیج

در صورت خرابی شیر پرکن ، بدون باز کردن آن باز هم فشار پکیج بالا می رود .

در صورتی که فشار پکیج دائما افت کند امکان نشتی پکیج و خرابی شیر پرکن پکیج وجود دارد .

  بیشتر بخوانید :      آموزش عیب یابی لپ تاپ ال جی

اگر علت خرابی شیر پرکن به دلیل نشتی در آن باشد فشار پکیج دائما در حال افت کردن است . به دلیل اینکه مغزی شیر پرکن با رسوبات مسدود شده است، شیر به خوبی بسته نمی شود و چنانچه آب سرد ورودی باز باشد ، دستگاه دائما در حال آبگیری است که سبب بالا رفتن فشار در دستگاه می شود .

تنظیم فشار پکیج

رابطه مستقیمی بین فشار پکیج و حجم آب درون آن وجود دارد و هرچه حجم این آب بیشتر شود ، فشار پکیج نیز بالاتر می‌رود . 

تست شیر پرکن پکیج

گاهی مواقع لازم است با بررسی شیر از سلامت کامل آن مطلع شوید . یکی از علائم خرابی شیر ، افزایش فشار پکیج بدون باز کردن شیر می‌باشد . در این روش شما شیر آب سرد ورودی را باز می‌کنید . در صورتی که براثر سختی آب یا رسوبات ، در شیر خوردگی ایجاد شده باشد ، با وجود بسته بودن آن ، باز هم آب وارد مدار پکیج شده و سبب می‌شود به دلیل افزایش مقدار آب ، فشار پکیج بالا برود .

بهترین آموزشگاه تعمیرات پکیج

تعویض شیر پرکن

روش تعویض شیر پرکن پکیج به این صورت است که ابتدا باید پکیج را خاموش کرده و آب دستگاه را تخلیه کنید . برای این منظور باید مسیر آب سرد ورودی به دستگاه را با استفاده از بستن شیر آب سرد ورودی ببندید . سپس شیر پرکن پکیج را در حالت باز قرار می دهیم که در بیشتر پکیج ها این شیر بر خلاف جهت عقربه های ساعت باز می شود . بعد با باز کردن شیر تخلیه پکیج مدت زمانی را به دستگاه فرصت می دهیم تا کلیه آب موجود در منبع انبساط و مدار های ورودی و گرمایش به صورت کلی تخلیه شوند . که این باعث میشود که تعویض شیر پرکن به خوبی انجام شود .