021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

وظیفه اواپراتور در کولرگازی

اموزش تعمیرات کولرگازی

اواپراتور چیست؟

در وسایل خنک کننده مانند ، یخچال، کولر گازی وغیره  برای خنک نگه داشتن سیستم یا وسایل خنک کننده از اواپراتورها استفاده ‌‌‌می‌‌کنند. ولی اواپراتور چیست؟ این وسیله یکی از قطعات اصلی سیستم خنک کننده‌ها است و وظیفه آن گرفتن  گرما را از ناحیه ای است که نیاز به خنک شدن دارد. در ادامه این مقاله به انواع ونحوه کارکرد و کاربرد آن درصنعت و وظیفه اواپراتور میپردازیم .

اواپراتور‌ها در واقع نوعی مبدل حرارتی هستند که متشکل از لوله‌های مارپیچ هستند و سطح انتقال حرارت ‌‌می‌باشند. در کولر گازی اسپیلت این سیستم وجود دارد عملکرد اواپراتور در کولرگازی و سایر سیستم‌های سرمایشی که از اواپراتور استفاده ‌‌می‌کنند، به گونه ای است که گرمای خارج شده از آب در حال گردش را به خود جذب ‌می‌کند و به مبرد که در حال تبخیر است. منتقل ‌می‌کند. توجه به عملکرد اواپراتور‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که میتواند علت یخ زدن لوله داکت اسپلیت نیز باشد .

کاربرد اواپراتور در صنعت به دوشکل مورد استفاده قرار میگیرد :

اواپراتور به دو شکل متفاوت در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت اول به عنوان تبخیر کننده سیال درون لوله ها به کار می رود (یعنی هدف این است که مایع وارد شده به کویل با گرفتن حرارت از سیال داغ اطراف کویل از حالت مایع به گاز تبدیل شود و یا به صلاح این مایع  تبخیر گردد) و در حالت دوم به علت جذب حرارت از سیال اطراف کویل، موجب کاهش دمای آن شده و در نتیجه عمل سرماسازی سیال اطراف کویل را انجام می دهد.

وظیفه کویل اواپراتور در کولر گازی

فضای اتاق دارای گرما و رطوبت است. هنگامی که کولر گازی روشن می شود، متوجه خواهید شد که خانه شما نه تنها خنک تر می شود، بلکه رطوبت آن نیز کاهش پیدا می کند. کویل اواپراتور در سیستم تهویه مطبوع قطعه ای است که گرما و رطوبت هوا را از بین می برد. در اصل، کویل اواپراتور جایی است که هوای سرد خانه شما از آن می آید. کویل اواپراتور پر ازگاز مبرد تبخیر شده است که این مبرد توسط کمپرسور به صورت مایع، به شیر انبساط پمپ می شود و سپس به اواپراتور می رسد و موجب میشود که اتاق شما بسیار خنک شود .              

آموزش تعمیرات کولرگازی

    اواپراتور چگونه کار میکند :

در یک اواپراتور، مبرد از حالت مایع به بخار تبدیل می شود. در واقع درون یک اواپراتور عملیات تبخیرانجام می شود. یک اواپراتور که در واقع یک مبدل حرارتی است، مبرد را در مجاورت هوا ( یا در چیلر آب ) قرار می دهد، مبرد گرمای هوا را می گیرد و پس از خنک سازی هوا، مبرد که به حالت گاز درآمده به کمپرسور باز می گردد. اواپراتورها نیز انواعی دارند. در چیلرها از اواپراتورهای صفحه ای و پوسته و لوله استفاده می شود که این امر باعث خنک سازی میشود .

بیشتر بخوانید :             انواع کندانسور کولرگازی    

انواع اواپراتور

اواپراتور ها به سه دسته تقسیم می شود که در ادامه به آنها میپردازیم ک:

اواپراتورهای لوله ای

این نوع از لوله های مسی یا فولادی تشکیل شده اند. برای گردش میزان زیادی هوا با سرعت کم در بخش های نگهداری بالای صفر یا زیر صفر مورد استفاده قرار می گیرد.

اواپراتور های صفحه ای

جفت شدن دو ورق فلزی تشکیل شده اند. یکی از ورقه ها به شکل برجسته بر روی ورق دیگر نصب می شود تا جریان مبرد ایجاد شود. این مدل عموما در چیلر ها با حجم کمتر استفاده می شود. این مدل ساختار فشرده ای دارد و در فضاهای کوچک کاربرد بسیار زیادی دارد .

اموزش صفر تا صد تعمیرات کولرگازی

اواپراتورهای فین دار یا خشک

در این مدل سطح تبادل حرارت با نصب تعدادی پرده بالا برده می شود. به این نوع اواپراتور، پرده دار یا خشک نیز گفته می شود. گاهی اواپراتور فین دار روی لوله قرار می گیرد و بعد لوله بر اثر فشار بالا منبسط می شود. به گونه ای که فین ها محکم به سطح لوله می چسبند و تماس حرارتی خوبی ایجاد می نمایند . توجه داشتید باشید ممکن است برای بالا بردن فشار از روش های دیگری هم استفاده شود

اواپراتورهای آبی یا مرطوب

این نوع اواپراتورها که به آن اواپراتور لوله و پوسته نیز گفته می شود با استفاده از مبرد به عنوان خنک کننده چیلر بکار می روند. این نوع اواپراتور ظرفیت ها و کاربردهای مختلفی دارد و در:

  • صنایع شیمیایی
  • غذایی
  • سرماسازی

کاربرد بسیار زیادی دارند .