021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش آشنایی با انواع ربات

اموزشگاه تعمیر رباتیک

ربات محصول صنعت رباتیک است که یکی از مهم‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود و ترکیبی از شاخه‌های مختلف علوم ، مهندسی و فناوری‌های قابل‌استفاده برای ساخت دستگاه است . در حقیقت ربات دستگاه طراحی‌شده با هدف کمک کردن به انسان و تقلید توانایی جسمی و رفتارها و حالات احساسی و عاطفی او است .

قابلیت‌های مرتبط با توانایی‌های مکانیکی و هوشربات‌های امروزی به‌طور فزاینده‌ای در حال پیشرفت است . حتی بعضی از ربات‌ها به‌قدری از نظر ظاهری و توانایی‌های هوشی و جسمی مختلف شبیه به انسان هستند که ممکن است در نگاه کوتاه اول به آن‌ها متوجه ربات بودن آن‌ها نشوید . حتی ربات‌هایی با قابلیت استفاده در تمام زمینه‌های حوزه بهداشت و درمان نیز تولید شده‌اند .

ویژگی های مشترک رباتها :

قطعات مکانیکی : قطعات مکانیکی طوری طراحی و تولید می‌شوند که ربات بتواند با بهره‌مندی از آن‌ها وظیفه‌ای که در محیط‌های گوناگون به آن محول شده است با موفقیت انجام دهد .

قطعات الکترونیکی : همه ربات‌ها مجهز به قطعات الکترونیکی گوناگون برای کنترل قطعات مکانیکی و تأمین نیروی خود هستند . برنامه‌های کامپیوتری : همه ربات‌ها از برنامه‌های کامپیوتری در سطوح کوناگون بهره می‌برند و هیچ رباتی نمی‌تواند بدون استفاده از کدهایی وظیفه آن را مشخص می‌کنند کار خود را انجام دهد . ربات فاقد کدها و برنامه‌های کامپیوتری تنها یک ماشین ساده با قابلیت‌های بسیار محدود است .

  بیشتر بخوانید :        نحوه تعمیر یخچال ایستکول

انواع مختلف ربات ها :

ربات‌های مکانیکی در اشکال و اندازه‌هایگوناگونی طراحی شدند تا بتوانند وظایفی را که برای انجام آن‌ها طراحی‌شده‌اند را درست انجام دهند .

ربات‌های ازقبل‌برنامه‌ریزی‌شده : این ربات‌ها در محیط‌های کاملاً کنترل‌شده به کار گرفته می‌شوند و برای انجام کارهای ساده و تک‌بعدی مورداستفاده قرار می‌گیرند . این بازوها برای انجام کارهایی مثل : جوشکاری درب خودروها ، واردکردن یک قطعه خاص در موتور و کارهای مثل آن استفاده می‌شوند .

ربات های انسان‌نما : ظاهری شبیه به انسان دارند کارهای و رفتارهای او را تقلید می‌کنند . این ربات‌ها قادر به انجام فعالیت‌های شبیه به فعالیت‌های انسانی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به دویدن ، پریدن و حمل اشیا اشاره کرد . ظاهر بعضی از ربات‌های انسان‌نما کاملاً شبیه انسان‌های واقعی است . در بعضی از این ربات‌ها تمام حالات انسانی ویژگی‌ها و حالات چهره انسان با دقت بسیار بالایی شبیه‌سازی شده‌اند .

بهترین اموزش تعمیرات رباتیک

ربات های مستقل : می‌توانند وظیفه خود را به‌صورت کاملاً خودکار و بدون نیاز به نظارت و کنترل انسان انجام دهند . این ربات‌ها معمولاً برای فعالیت در محیط‌های باز که فعالیت کردن در آن‌ها نیازی به نظارت انسان نداردطراحی‌شده‌اند . چنین ربات‌هایی طراحی منحصر به‌ فردی دارند ؛ چون با برخورداری از سنسورهای گوناگون می‌توانند محیط اطراف خود را به‌ خوبی درک کنند . ربات‌های مستقل مثل : ربات‌های نظافتچی 

ربات های قابل‌کنترل از راه دور : ربات‌های نیمه‌مستقل به شمار می‌روند و توسط شبکه‌ای بی‌سیم هدایت می‌شوند که کنترل آن در دست انسان است و کنترل از راه دور ربات‌ها را برای انسان امکان‌پذیر می‌کند . کنترل ربات توسط انسان با استفاده از سنسورهایی که می‌توانند روی بدن انسان نصب شوند نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها از راه دور به ربات فرمان دهید . برای انجام این کار تنها کافی است چنین سنسورهایی را به دست و پای خود متصل و با آن‌ها ربات را از راه دور کنترل کنید .

  بیشتر بخوانید :       عملکرد جارو برقی کهکشان

ربات‌های افزودنی : برای افزوده‌شدن به بدن انسان اختراع شده اند و پس از نصب قابلیت‌های جدیدی را در اختیار انسان قرار می‌دهند یا بعضی از توانایی‌های انسان را که به دلیل معلولیت ، مصدومیت و نقص عضو از دست رفته‌اند به‌صورت رباتیک به او بازمی‌گردانند .

ربات خانه‌داری : انواع مختلف دیگری از ربات‌های خانگی نیز تولید شده‌اند که می‌توانند برای یادآوری موضوعات مختلف برای سرگرم کردن کودکان‌تان و حتی پذیرایی از مهمانان‌تان به شما کمک کنند .

حمل‌ و نقل : خودروهای خودران که به لطف برخورداری از سیستم‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های طراحی‌شده برای آن‌ها مثل سیستم ترمز هوشمند ، تشخیص خودکار عابر پیاده ، تشخیص فاصله با سایر خودروها ، تشخیص لاین‌های جاده و مسیریابی خودکار ، می‌توانند بدون نیاز به کمک انسان به مسیر خود ادامه دهند و به مقصد برسند .

بهداشت و درمان : می‌توانند به‌عنوان دستیار جراح استفاده شوند . آن ها می توانند در جراحی قسمت‌های حساس بدن مانند گردن و ستون فقرات که کوچک‌ترین اشتباه در جراحی آن‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد کمک دست جراحان شوند و دقت جراحی را بالاببرند .

آموزشگاه تعمیر رباتیک

ربات کشاورزی : کشاورزان می‌توانند در مرحله بذر پاشی از ربات‌های مخصوص این کار استفاده کنند که قابلیت ایجاد پوشش روی خاک جهت جلوگیری از فرسایش خاک و هدرروی آب را نیز دارند . پهپادهای طراحی‌شده برای آبیاری نیازی به هدایت‌شدن توسط انسان ندارند . این پهپادها به علت برخورداری از رادار و سنسورهای گوناگون می‌توانند موانع را تشخیص دهند تا با آن‌ها برخورد نکنند . ربات‌هایمخصوص آفت‌کشی محصولات کشاورزی نیز طراحی و تولید شده‌اند که آفت روی محصولات را با آفت‌کش‌های شیمیایی از بین می‌برند یا برای از بین بردن آن‌ها از اشعه لیزر استفاده می‌کنند تا محصولات کشاورزی ، ارگانیک باقی بمانند .