021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش انواع سلف موبایل

آموزش تعمیرات موبایل در تهران

گوشی های هوشمند یا موبایل به زندگی انسان کمک بسیار بالایی کرده است و توانسته کمک های خیلی زیادی به بشر ارائه بدهد، از ارتباط تلفنی که اولین کاربرد این گوشی ها بوده تا ضبط ویدئو و مطالعه کتاب و … که امروزه به وفور انجام می شود. ولی با تمام این پیشرفت ها و ساخت انواع تجهیزات، این دستگاه ها با خطر خرابی مواجه هستند .

یکی از عامل های موثر در اندکتانس سلف‌ها جنس هسته سلف می‌باشد. هرچه هسته سلف نفوذپذیری مغناطیسی بالایی داشته باشد اندوکتانس سلف بیشتر خواهد شد  سلف امکان دارد  بدون هسته باشد یا به عبارتی با هسته هوا باشد. بعضی سلف ها هم از موادی مثل فریت و آهن به عنوان هسته بهره می‌برند که باعث زیاد شدن میدان مغناطیسی و در اخر سبب افزایش اندوکتانس سلف خواهد شد. این قطعه معمولاً از رسانایی مثل یک سیم که به شکل سیم پیچ درآمده و به دور هسته ای که از جنس خاص پیچیده شده است تشکیل می‌شوند. در ساخت این سلف‌ها و سیم پیچ‌ها از مدل خاصی از سیم به نام سیم مغناطیسی یا همان سیم لاکی استفاده شده است . این مدل ازسیم ، خیلی شبیه به سیم‌های معمولی میباشد . نوع و اندازه آن نیز با همان سیستم اندازه‌گیری خواهد شد. سیم‌های معمولی روکشی از جنس پلاستیک دارند اما روکش سیم‌های مخصوص سیم پیچی بسیار خشک ونازک را دارد.

بیشتر بخوانید :  آموزش قطعه مقاومت در گوشی

زمانی که جریانی از القاگر بگذرد، یک میدان مغناطیسی درون آن ایجاد شده و انرژی به طور موقت در این میدان مغناطیسی ذخیره خواهد شد. وقتی شدّت جریان الکتریکی تغییر یابد، میدان مغناطیسی متغیّر با زمان، ولتاژی را در رسانا القا خواهد کرد و براساس قانون القای الکترومغناطیسی فارادِی، این ولتاژْ از تغییر جریانی جلوگیری میکند که در سیم پیچ قرار دارد. از مشخصات اصلی و مهم این القاگر، «ضریب خودالقایی» می‌باشد که یکای آن هانْرِی میباشد و علامت ان با (H) نشان داده میشود.

زمانی که از یک سیم جریان عبور کند در اطراف سیم یک میدان مغناطیسی به وجود می اید . چنانچه مقدار جریان ثابت بماند، شدت میدان مغناطیسی در هر نقطه از اطراف سیم ثابت خواهد ماند. و همینطوردر این حالت جهت میدان مغناطیسی هم همواره ثابت می ماند .

آموزش تعمیر موبایل فنی حرفه ای

اما چنانچه که مقدار جریان متغیر باشد، در اطراف سیم یک میدان مغناطیسی متغیر ایجاد خواهد شد. به این معنا که در این زمان شدت و جهت میدان مغناطیسی پیوسته تغییر خواهد کرد. اما در هر صورت شدت میدان مغناطیسی به وجود امده، در هر لحظه در نزدیکی سیم بیشتر میباشد و هر چه از سیم دورتر شویم میدان مغناطیسی ضعیف تر خواهد شد .چنانچه اگر یک سیم راست را پیچیده و به شکل فنر درآوریم، با عبورکردن جریان از آن، میدان مغناطیسی اطراف حلقه های این سیم پیچ با هم جمع میشود و یک میدان مغناطیسی قوی تر را تشکیل خواهد داد که این میدان مغناطیسی به میدان مغناطیسی اطراف یک آهن ربای دائم شباهت دارد. به این سیم پیچ، بوبین یا سلف گفته میشود .

تست سالم بودن سلف در موبایل

تست قطعات الکتریکی که روی برد موبایل قرار دارند با استفاده از دستگاه‌های مختلفی امکان پذیر می‌باشد. که به عنوان نمونه مولتی متر را یتوان نام برد که یکی از دستگاه‌های اندازه گیری ولتاژ و جریان میباشد. برای این که تست قطعات به درستی انجام پذیرد باید واحد و دامنه صحیح در مورد آن قطعه مورد توجه  قرار گیرد.در زمان تست قطعات رنج مشخص در مورد هر قطعه تعیین شده است و اگر قطعه ای خارج از محدوده رنج مشخص شده باشد پس خراب میباشد.

اموزشگاه تعمیرات موبایل

بیشتر مولتی مترها ، هانری متر ندارند و نمی‌توانیم ظرفیت سلف را با آن‌ها اندازه گیری کنیم ، فقط می‌توان از سلامت قطعه با خبر شویم . سلف سالم روی رنج دیود – بازر وقتی پراب‌ها به دو سر آن وصل میباشد ، مولتی متر بوق یکسره خواهد زد و در غیر این صورت سلف سوخته است . باید توجه داشته باشیم که سالم بودن سلف را می توان روی برد و در مدارهم  تست کرد . ولی نکته مهمی که وجود دارد این میباشد که برخی از سلف‌ها مانند سلف مسیرنور گوشی N70 امکان دارد  وقتی که تست می‌شوند سالم نشان داده شوند ، اما ظرفیت آن‌ها دچار تغییر شده باشد . در همین مثال خاص اگر ظرفیت این سلف تغییر کند نور LCD کم می‌شود ولی وقتی با مولتی متر تست ‌شود ، بوق یکسره بزند و به ظاهر سالم باشد . در این زمان فقط این آثار را می‌توان از روی نقشه و با بررسی مسیرها چک کرد .