021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش مفهوم cpi در فارکس

اموزش بازار مالی فارکس

به معنای شاخص قیمت مصرف‌کننده می باشد . در اصل cpi اندازه تغییر قیمت کالاها و خدمات مورد استفاده مصرف‌کنندگان را در یک زمان مشخص نشان می‌دهد . این شاخص برای اندازه‌گیری تورم مورد استفاده قرارمیگیرد . به جوری که با توجه به تغییرات قیمت کالاها و خدمات در بازار اندازه تورم را برای یک زمان مشخص محاسبه می‌کند .

این رقم می‌تواند اثرخوبی بر ارزش یک واحد پولی نسبت به ارز‌های بقیه کشور‌ها داشته باشد . CPI میانگین قیمت‌هاییک سبد کالا و خدمات مصرفی ، از جمله : هزینه‌های حمل و نقلو غذا و انرژی را محاسبه می‌کند . معامله گران از رقم CPI برای ارزیابی تغییرات قیمت در هزینه زندگی مردم استفاده می‌کنند . وقتی که تورم خیلی پایین باشد بانک مرکزی مثل : فدرال رزرو میتواند نرخ را کم کند تا فعالیت اقتصادی را تحریک کند . وقتی که تورم بسیار بالا باشد میتواند نرخ بهره برای ثابت شدن قیمت‌ها زیاد می شود . با بالارفتن نرخ بهره مصرف‌کننده علاقه پیدا می‌کند تا پول خود را در بانک بگذارد تا اینکه آن را سریع خرج کند . در بازار فارکس معیار CPI ماهانه یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی می باشد که معامله‌گران زیر نظر گرفته میگیرند . درباره دلار آمریکا منتشر شدن و تجدید نظر در رقم CPI توسط اداره آمار کار ممکن است نوساناتی در ارزش دلار مقابل بقیه ارز‌های کل جهان بوجود بیاورد .

انواع گزارش CPI :

گزارش تورم : گزارش تورم شامل همه اجزای سبد مصرف کننده مثل : حامل های انرژی ، خوراکی ، مسکن پوشاک ، تفریح ، مراقبت های پزشکی ، حمل و نقل می شودولی گزارش خالص تورم که برای معامله‌گران خیلی با اهمیت میباشد شامل خوراکی و حامل های انرژی نمی‌شود .

خالص تورم : علت مهم بودن خالص تورم Core CPI برای معامله‌گران این می باشد که وزن حامل های انرژی و خوراکی در آن لحاظ نمی‌شود و اطلاعات دقیقی از نظر تورم به ما میدهد . حامل های انرژی نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند و سازمان هایی مثل : اوپک و دیگر فاکتور های بین المللی بر روی قیمت آنها اثردارد . به همین علت دیتای غیر واقعی به تورم داخلی کشور اضافه میشود که در خالص تورم یا همان Core CPI این دیتا وجود ندارد . معمولا بازار در وقتی که گزارشات CPI پخش میشود متشنج میشود .

اموزش بازار مالی فارکس

خبر fomc :

مواد خوارکی به علت تقاضای ثابت آن از سمت مصرف کنندگانبرای تحلیلگران دیتایجتالی ندارد چون در هر شرایطی تقاضا برای خوراکی در یک محدوده‌ی ثابت می‌باشد و نوسانات تورم اثر زیادی بر عرضه و تقاضای آنها ندارد . هرچه کالا و خدمات توسط مصرف کنندگان زیادتر استفاده شود . این کالا یا خدمت اهمیت زیادتری پیدا می‌کند و در نتیجه میزان درصد آن در شاخص قیمت مصرف کننده CPI زیادتر خواهد بود . در جامعه بیشترین مصرف را مواد خوراکی ، حمل و نقل و حامل های انرژی به خود اختصاص می‌دهند و در نتیجه بیشترین وزن را در شاخص قیمت مصرف کننده دارند پس هرچه این موارد بیشتر گران شوند گزارش تورم کل زیاد میشود و گرانی در جامعه خیلی بیشتر حس می‌شود . با استفاد از شاخص قیمت مصرف کننده کل می‌توانیم بفهمیم که حقوق کارمندان باید چه مقدار زیادشود تا جواب نیاز خانواده را بدهد .

نحوه محاسبه cpi :

هزینه‌های فوق حرفه‌ای ، افراد خود اشتغال یا بیکار ، مردمی که درآمدشان زیر آستانه فقر است و افراد بازنشسته را شامل می‌شود .

  بیشتر بخوانید :       آموزش تعمیر چای ساز دسینی

تفریح : شامل هزینه‌های حیوانات خانگی ، تلویزیون ، وسایل ورزشی و هزینه‌های بقیه سرگرمی‌ها میشود .

آموزش و ارتباطات : شامل خدمات تلفن ، شهریه دانشگاه ، هزینه پست ، نرم افزارهای کامپیوتری و بقیه لوازم جانبی کامپیوتر میشود .

مراقبت‌های پزشکی : شامل خدمات پزشکی ، داروهای تجویز شده و بقیه لوازم پزشکی ، مراقبت‌های چشمی خدمات بیمارستانی میشود .

حمل و نقل : شامل بنزین ، وسایل نقلیه ، کرایه خط های هوایی و بیمه وسایل نقلیه میشود .

پوشاک : شامل لباس‌هایی میباشد که قیمت‌ آنها کاملا فصلی میباشد .

مسکن : شامل اجاره خانه ، رهن یا اجاره معادل تملیک ، مبلمان اتاق خواب میشود .

غذاها و نوشیدنی‌ها : شامل قیمت شیر ، قهوه ، وسایل صبحانه ، مرغ ، شراب ، میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی کامل می شود .

اموزش بازار مالی فارکس

علت اهمیت cpi برای معامله گران بازارمالی (فارکس) :

شاخص قیمت مصرف کننده با میانگین‌ گیری غیر های قیمت‌ها برای هر محصول در یک سبد از قبل تعیین‌شده کالاهای مصرفی مثل : مواد غذایی ، انرژی و خدماتی محاسبه می گردد .

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI یک داده اقتصادی بسیار با اهمیت است . این شاخص به صورت منظم توسط اقتصادهای بزرگ انشارمی گردد و بامطالعه کردن آن می‌توان رشد اقتصادی و سطوح تورم فعلی را چک کرد . داده‌های تورمی مورد مطالعه درشاخص CPI ، به‌صورت قدرت خرید و افزایش قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد کرد پیدا می‌کند که می‌تواند بر سیاست‌های پولی یک کشور اثر داشته باشد . به خاطر تأثیر در سیاست پولی و بخصوص نرخ بهره و یک شاخص مفید برای معامله گران فارکس بحساب می اید .