021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

آموزش مقاومت در گوشی اندروید

آموزش تعمیرات موبایل

در این مقاله با ما همراه باشید تا بر دانسته های خود را دررابطه ‌با این قطعة پرکاربرد و به‌ظاهر ساده افزایش دهید. مقاومت فلزی برای محدود کردن میزان جریان الکتریکی در مدار به کار میرود. که جنس این نوع مقاومت از کروم، قلع، نیکل و… می باشد. از مقاومت های فلزی در صنایع گوناگون استفاده می شود .

مزایای مقاومت شامل موارد زیر میباشد :

  • کوچک بودن سایزواندازه آن
  • مقاومت بالای بدنه در برابردمای زیاد
  •  قابلیت استفاده در شرایط گوناگون
  • ثبات کاری برای مدت طولانی
  • هزینه های مناسب وخرید پایین
  • تلف شدن زمان کمتر

  بیشتر بخوانید :    آموزش عیب یابی برد گوشی شیائومی

در برد‌های SMD مقاومت‌ها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند :

– مقاومت‌های ثابت – مقاومت‌های فیوزی – مقاومت‌های متغیر

قاومت‌های ثابت SMD

  این مقاومت‌ها، در بردهای موبایل اندروید استفاده بیشتری را دارد و رنگ آنها بیشتر مشکی و بسیار کوچک میباشد، البته خیلی کم در بردهای موبایل‌ مقاومت سبز و آبی یافت می‌شوند .

مقاومت‌های فیوزی

وظیفه مقاومت‌های فیوزی  حفاظت مدار و دیگر قطعات در فیوز میباشد در برخی گوشی‌ها مانند نوکیا اگر این مقاومت بسوزد، گوشی شارژ نخواهد شد. در ساخت این مقاومت تکه سیمی‌ از آن عبور کرده، چنانچه که قرارباشد جریان بالایی از آن عبور کند، سیم میسوزد و جریان را قطع خواهد کرد طریقه قرار گرفتن این مقاومت‌ها، در مدار به صورت موازی میباشد ، و به رنگ مشکی و بزرگتر از مقاومت ثابت برد SMD میباشد و بیشتر با واحد اهم اندازه گیری می‌شوند. که بوسیله مولتی‌متر و تست بوق، می‌توان از سالم بودن آن اطمینان پیدا کرد چون دو سمت آن از داخل با سیم در ارتباط میباشد .

آموزش تعمیرات موبایل

مقاومت‌های متغیر

این مقاومت‌ها میزان ثابت ندارند و مقدار آنها با توجه به تغییرات محیطی و فیزیکی، مثل نور و حرارت تغییر میکند. در برد‌های موبایل این مقاومت‌ها عبارت از پتانسومتر، وریستور، ترمیستور، LDR و MDR میباشند. در برخی از گوشی‌ها بخش حس‌گر‌ها هم جزو همین مقاومت‌ها میباشد .

پتانسومتر : شباهت ان به ولوم صدا بود که دیگر منسوخ شده است .

 وریستور : ‌یا اصطلاحاً VDR نوعی مقاومت متغیرمیباشد که با جریان تغییر کرده و، به شکل موازی در مدار قرار گرفته اند و خیلی سریع تغییر مقاومت می‌دهند. که رنگ آن خاکستری تیره‌ یا روشن و خیلی ریز می‌باشد .

نحوه تست مقاومت‌ها

تست مقاومت به‌سادگی با مولتی متر قابل انجام میباشد، فقط کافی میباشد مولتی متر را بر روی قسمت اهم‌ سنج که با علامت Ω قابل‌شناسایی میباشد و در رنج مناسب قرارداد و بعد از ان پراب‌های مولتی متر را به دو سر مقاومت وصل میکنیم همانطورکه مقاومت قطعه‌ای بدون جهت میباشد تفاوتی ندارد که کدام پراب را به کدام پایه وصل کنیم .

مولتی متر در حالت اهم‌سنج با عملکرد ولتاژ ضعیفی به دو سر مقاومت  متصل شده و باتوجه‌ به مقدار جریانی که از مقامت رد میشود بستگی دارد ، مقدار اهمی مقاومت را با توجه به همان قانون مشهور اهم که در قسمت بالاتر به آن اشاره کردیم محاسبه می‌کنند و بر روی نمایشگر درج میشود .

نکاتی که در زمان تست مقاومت  باید در نظر داشت :

اگر قصد تست مقاومتی بر روی مدار را دارید باید مدار خاموش باشد و کاملاً خالی از بار الکتریکی به‌دام‌ افتاده باشد. حتی در این شرایط هم باید در نظر داشته باشید که باتوجه ‌به اینکه مقاومت با قطعات دیگر مداردر ارتباط میباشد مقداری که اندازه‌گیری میشود دقیق نخواهد بود .

برای اطمینان از سلامت مقاومت باید مقدار اهمی که اندازه‌گیری کرده اید با مقدار عدد درج شده بر روی آن مطابقت داشته  باشد. چنانچه مولتی متر عددی را نمایش ندهد یعنی اگر عبور جریانی از مقاومت انجام نپذیرد، با اطمینان از صحیح بودن رنج مولتی متر به این نتیجه می‌رسیم که مقاومت سوخته و در ‌واقع قطع میباشد .

اموزشگاه تعمیرات موبایل

اگر در هنگام  تست، مولتی متر مقدار صفر را نشان بدهد و این بار هم از رنج مولتی متر مطمعن باشید مقاومت به‌اصطلاح دچار اتصال کوتاه میباشد که این هم نوع دیگری از سوختگی در این قطعه میباشد .

اگر مولتی متر مقداری را نشان دهد که تفاوت بسیار زیادی با مقدار درج شده بر مقاومت داشته باشد نمایانگراین میباشد که مقاومت بر اثر فرسودگی دچار تغییر مقدار شده ویا به‌اصطلاح نیم‌سوزشده است. دوباره نیاز به یادآوری میباشد که اگرمقاومت را بر روی مدار تست کردید و نمی‌توانستید مقدار دقیق را به دست اورید پس نتیجه‌گیری درستی در رابطه با صحت عملکرد آن نمیتوانید داشته باشید .