021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

تعویض تاچ ال سی دی سامسونگ

آموزش تعمیرات موبایل

وقتی برای خرید تاچ ال سی دی به تعمیرکار  موبایل مراجعه می‌کنید و با قیمت های مختلف روبرو می شوید، ممکن است با دهها پرسش در ذهن خود روبرو شوید؟ شاید شما هم عبارت اصلی، اورجینال و… را بارها از زبان فروشندگان قطعات موبایل شنیده باشید اما آیا واقعا نمایشگری را که برای تعویض ال سی دی گوشی خریداری خواهید کرد اصل خواهد بود؟ دلیل اختلاف قیمت ها در اجناسی که همه فروشندگان مدعی اصل بودن هستند چیست؟ آیا ممکن است فروشنده ای قصد سوء استفاده در قیمت گذاری را داشته باشد؟ پاسخ ما این است، البته! همه چیز ممکن هست.

وقتی صحبت از صفحه نمایش شکسته و صفحه نمایش ترک خورده می‌شود، معمولا اینطور تصور می‌کنند که حتما گلس تاچ گوشی شکسته است. ولی واقعیت این است که ال سی دی و تاچ گوشی موبایل و گلس ال سی دی، بخش های مختلف و جداگانه ای هستند. برای اینکه درک تصویری و مفهومیِ بهتری نسبت به موضوع پیدا کنیم، باید با قطعات و اجزاء تشکیل دهنده صفحه نمایش گوشی موبایل آشنا شویم.

با کمی دقت تفاوت تاچ ال سی دی های گوشی، از روی فلت آن نیز قابل تشخیص می‌باشد. این کیفیت ها را به ترتیب توضیح می دهیم:

۱. شرکتی یا همان اورجینال ۱۰۰ درصد که به سرویس پک Service Pack هم شناخته می‌شوند.

مزایای این ال سی دی در کیفیت بی نظیر آن هست در واقع هیچ تفاوتی با ال سی دی کارخانه ای نداشته و توسط خود سامسونگ تولید می شود.

۲. ال سی دی اصل چین یا چنج گلس

مقام بعدی کیفیت در نمایشگر های سامسونگ که ممکن است به جای شرکتی یا سرویس پک هم به شما فروخته شود.

نمونه های دیگری هم مانند ای سی یا اولد با قیمت ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از نوع شرکتی و همچنین کیفیت اولد2 اینسل متال و تی آف تی هم در بازار وجود دارد که در مقاله های بعد بیشتر در باره آن با شما صحبت خواهیم کرد.

آموزش صفر تا صد تعمیرات موبایل

قطعات صفحه نمایشگر

  • گلس ال سی دی در واقع، یک لایه از جنس شیشه است که اجازه نمی‌دهد دست کاربر به صورت مستقیم با تاچ گوشی تماس پیدا کند.
  • تاچ گوشی که به نام های تاچ اسکرین یا صفحه تاچ نیز معروف است، در زیرِ گلسِ روی ال سی دی یا گلسِ محافظِ ال سی دی تعبیه می‌شود
  • ال سی دی در زیر لایه‌ی تاچ قرار دارد و به صورت یک لایه شیشه ای با الگوهای مخصوص می‌باشد که وظیفه اش نمایش محتوا در صفحه نمایش یا نمایشگر گوشی موبایل است.

بیشتر بخوانید :            همه چیز درباره آی سی تغذیه

  • نور پس زمینه بصورت مجموعه ای از چراغ های منوّر است که در زیر ال سی دی گوشی موبایل قرار دارد. این لایه از نمایشگر موبایل، بدون واسطه به پشت لایه ال سی دی اتصال دارد.
  • همه قطعه ها و اجزاء صفحه نمایش گوشی موبایل توسط فریم ال سی دی به صورت یک مجموعه‌ی واحد در کنار یکدیگر نگه داشته می‌شوند.

اکنون وقتی تصمیم می‌گیرید که ال سی دی موبایل خودتان را عوض کنید، می‌دانید که در واقع، باید به کدام لایه از صفحه نمایش گوشی تلفن همراه خود توجه داشته باشید. همچنین، بد نیست بدانید که ضخامت پنج لایه ی فوق الذکر، خیلی کم و در حد چند میلیمتر است. 

مراحل تعویض تاچ ال سی دی

مرحله اول

ابتدا موبایل را خاموش نمایید . هم‌چنین بهتر است در صورت امکان، باتری را قبل از جداسازی تخلیه کرد؛ لازم به ذکر است در صورتی که صفحه نمایش ترک خورده باشد، باید به طور کامل با نوار چسب پوشانده شود تا خرده‌های شیشه جابجا نشوند و دست آسیب نبیند.

مرحله  دوم

در این مرحله گوشی را از قسمت تاچ ال سی دی روی دستگاه سپراتور قرار میدهیم و به مدت حداقل 15 دقیقه در دمای 85 درجه سانتیگراد گرما ببیند. باید توجه داشت که این گرما باید کنترل شده باشد؛ و گرنه به صفحه نمایش آسیب می‌رساند.

مرحله سوم

در این مرحله باید صفحه نمایشگر را جدا کنیم. سپس در حالی که تلفن هنوز داغ است، یک ساکشن کاپ یا ساکشن پد روی نیمه بالایی نمایشگر قرار داده شود. سپس به آرامی به سمت پایین فشار داده شود تا دستگیره و مکنده به طور ایمن روی سطح نمایشگر بسته شود.

مرحله چهارم

دراین مرحله از تعویض تاچ ال سی دی ، باید گوشی را ازروی سپراتور جدا کنیم تا فاصله کمی بین لبه بالایی نمایشگر و محفظه تیتانیومی باز شود. فقط یک فاصله بسیار جزئی نیاز است تا کار پیش برود؛. اگر در باز کردن مشکلی ایجاد شد، می‌توان حرارت بیشتری اعمال و مجددا امتحان کرد.

بیشتر بخوانید : عیب یابی باطری آیفون

مرحله پنجم

یک تیغه یا کاردک  باید در بریدگی دوربین در بالای نمایشگر قرار داده شود. اگر با تیغه به ال سی دی ضربه وارد شود، آسیب می‌بیند. به کمک تیغه و کاردک  باید شکاف بالای نمایشگر باز شود.

مرحله ششم

در این مرحله باید یک اسپاتول یا کاردک ای سی زیر نمایشگر قرار داده شود. در ادامه باید چسب در تمام لبه بالایی برش بخورد. باید توجه داشت که قاب اطراف پنل ال سی دی کمی بیش از 1 میلی‌متر عمق داردوهگرعمیق وارد شود، ممکن است صفحه نمایشگراسیب ببیند.

مرحله هفتم

چسب در گوشه‌های بالا و پایین هر دو طرف نمایشگر باز شود؛ اما لبه پایینی همچنان متصل باقی بماند. به هیچ وجه تیغ وکاردک وارد گوشی نشود. سپس بااسپاتول به لیه ی بالای کشیده شود تابازشود.

مرحله هشتم

صفحه نمایش تا حدود 90 درجه باز شود. باید آن‌را به طوری  محکم نگه داشت که در حین کار حرکت نکند. برای سهولت کار از کمی حرارت استفاده کرد.

مرحله نهم

ازتیغ  برای جدا کردن چسب باقی‌مانده در لبه پایینی گوشی استفاده شود. در این مرحله می‌توان نمایشگر را کاملا جدا کرد. بایدتوجه کنیم که برای تعویض ال سی دی جدید چسب کاملا تمیزشده باشد