021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

همه چیز درباره آی سی تغذیه

آموزش تعمیرات موبایل

تراشه، مدار یکپارچه، مدار مجتمع یا آسی به مجموعه‌ای از مدارات الکترونیکی گفته میشود که با استفاده از موادنیمه‌رسانا (عموماً سیلیکون همراه با میزان کنترل شده‌ای ناخالصی) در ابعادی کوچک (معمولاً کمتر از 1 سانتی متر مربع) ساخته می‌شود.

این مدارات معمولاً شامل دو یا سه نوع دستگاه الکترونیکی می‌باشند: مقاومت، خازن و ترانزیستور (مهم‌ترین آنها ترنزیستور می‌باشد). هر تراشه معمولاً از تعداد بسیار زیادی ترانزیستور می‌باشد که با استفاده از فناوری پیچیده‌ای در داخل یک لایه از سیلیکن همگون و با ضخامتی یکنواخت و بدون ترک استفاده شده‌اند. امروزه تراشه‌ها در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی و بویژهرایانه‌ها در ابعادی گسترده بکار می‌روند. وجود تراشه‌ها مرهون کشفیات بشر درباره نیمه رساناها و پیشرفتهای سریع پیرامون آنها در میانه‌های سده بیستم می‌باشد

بیشتر بخوانید :       تعویض تاچ ال سی دی سامسونگ

آی سی تغذیه

برد به عنوان مغز گوشی های هوشمند و هدایتگر سایر بخش های این دستگاه، از بخش های متعددی تشکیل شده

که یکی از آنها آی سی تغذیه است. این قطعه، برای تامین ولتاژ و جریان در مسیر اجرای دستور و همچنین برای حفاظت در مدار و تامین انرژی سایر آی سی ها مورد استفاده قرار می گیرد. کنترل درایور بک لایت و تامین تغذیه بخش های مختلف موبایل نیز بر عهده ی این آی سی بوده. آی سی تغذیه توسط سه یا چهار پین به باتری متصل میشود. و با گرفتن ولتاژ باتری و بر اساس طراحی داخلی ولتاژ برای قسمت های دیگر می سازد. برای این منظور ولتاژ از طریق پین مثبت باتری وارد مدار حفاطت جریان داخل آی سی می شود. این مدار وظیفه ی محافظت از باتری و آی سی تغذیه در برابر سوختگی یکی از بلوک های خروجی را بر عهده دارد. بدین صورت که اگر جریان کشیده شده از آی سی تغذیه از حد معینی بیشتر شود ،باعث عمل کردن مدار حفاظت جریان شده، در نتیجه آی سی تغذیه کل موبایل را خاموش می کند.

آموزشگاه مهیادبرزین

ساختمان آی سی تغذیه

آی سی تغذیه موبایل توسط سه یا چهار پین به باتری وصل شده و با گرفتن ولتاژ مناسب از باتری و بر اساس نیاز ولتاژ مورد نیاز بخش‌های دیگر تامین می‌کند.

ولتاژ از طریق پین مثبت باتری وارد مدار حفاظت جریان داخل آی سی می‌گردد. ای مدار وظیفه محافظت از باتری و آی سی تغذیه در برابر سوختگی یکی از بلوک های خروجی را دارد. در صورت چنین مشکلی بوجود می آید گوشی یکباره خاموش می‌شود

نشانه های خرابی آی سی تغذیه موبایل

شناسایی و آشنایی با علائم خرابی آی سی تغذیه گوشی به شما در تشخیص مشکلات مربوط به آن کمک می کند. همین امر موجب می شود پیش از اینکه گوشی با مشکل جدی تری رو به رو شود نسبت به تعمیر آی سی تغذیه و گوشی اقدام کنید.یکی از مهم ترین نشانه های خرابی آی سی تغذیه در موبایل خاموش شدن ناگهانی گوشی است. خاموشی گوشی موبایل به این دلیل اتفاق می افتد که فرایند تامین ولتاژ به دچار مشکل شده و به درستی انجام نشود

بیشتر بخوانید :         عیب یابی باطری آیفون

یکی دیگر از نشانه های خرابی آی سی تغذیه گوشی موبایل، مشکل آنتن دهی در گوشی است. مواقعی که این مورد در گوشی به وجود می آید، شبکه در حالت نرمال قرار دارد اما آنتن دهی با مشکل مواجه می شود.  از طرفی به دلیل اینکه این بخش به باتری متصل است خراب شدن آن روی باتری نیز تاثیر می گذارد.

تفاوت آی سی تغذیه و آی سی شارژ این آسی تغذیه معمولاً وظایفی از قبیل کنترل درایور بک لایت و تامین تغذیه بخشهای مختلف بر عهده آنها است. در بعضی از موارد تشخیص اتصال هدفون نیز بر عهده این آی سی است. کلیدهای ولوم، کلید منو، کلید پاور و در بعضی از گوشی ها کلید سایلنت و کلید های دیگر نیز علاوه برسی پی یو بخش برنامه ها به این آی سی وصل می شود. در گوشی های آیفون یک عدد کریستال ساعت نیز به این آی سی وصل است و کلاک را برای آن تامین میکند و به سایر بخشها ارسال میکند.

این آی سی با استفاده از چند عددمقاومت NTC کنترل دمای بخشهایی نظیر سی پی یو، پاور آمپلی فایر های RF، دوربین، باطری و… بر عهده دارد. در صورت لحیم سردی در پایه های این آی سی، ممکن است هر یک از بخشهای اشاره شده دجار مشکل شوند و باعث خاموش شدن گوشی میشود.

در میان قطعات موجود در گوشی‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در مدار و بُرد گوشی وجود دارد، قطعه آی سی تغذیه یا شارژ موبایل است. ای سی شارژ نقش بسیار مهمی در تامین انرژی مورد نیاز برای راه اندازی و فعالیت گوشی شما دارد و عوامل متعددی می تواند به آن آسیب وارد کند

آموزشگاه تعمیرات موبایل

دلایل خرابی آی سی تغذیه :

دلایل مختلفی ممکن است باعث خرابی یا سوختگی آی سی تغذیه شود، ولی به ‌طور کلی مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود این قطعه مهم و حساس دچار سوختگی شود، عبارتند از:

1)وارد شدن ضربه به گوشی یا تماس با رطوبت

شایع‌ترین دلیلی که باعث خرابی انواع آی سی گوشی می‌شود، وارد شدن ضربه به گوشی یا تماس با رطوبت است. معمولاً گوشی‌هایی که با سطوح سخت برخورد می‌کنند، پس از مدتی دچار خرابی آی سی تغذیه و حتی آی سی شارژ می‌شوند.

2)قرار دادن طولانی مدت دستگاه در شارژر

احتمالاً بارها شنیده‌اید که متخصصین تعمیرات موبایل می‌گویند: «گوشی‌های نسل جدید نباید بیش از اندازه و تا مرز ۱۰۰ درصد شارژ شوند!». این موضوع کاملاً درست است، زیرا اگر گوشی بیش از زمان استاندارد در شارژ بماند، زودتر دچار فرسودگی قطعات سخت افزاری داخلی می‌شود. یکی از مشکلات این کار خرابی یا سوختگی قطعات آی سی شارژ و تغذیه است.

3)عدم استفاده از شارژر اورجینال

از وجود شارژرهای تقلبی در بازار و مشکلات عدیده آنها که بگذریم، بعضی از افراد با وجودی که گوشی آنها از شارژر فست پشتیبانی نمی‌کند، همچنان تمایل دارند گوشی خود را با این روش شارژر کنند. در حالی که این کار می‌تواند به آی سی تغذیه، باتری گوشی و حتی آی سی شارژ صدمه بزند