021-66919908

09351307088

آموزشگاه مهیاد برزین

نحوه عیب یابی برد جارو برقی ارج

آموزشگاه تعمیرات برد الکترونیکی مهیاد برزین

برد یکی از مهم ترین قطعات یک دستگاه جاروبرقی ارج می باشد . که بر اثر اتصالی ، ضربه و رسیدن آب ممکن است خراب بشود . اغلب در برد های الکترونیکی جاروبرقی ارج قطعه ای کوچک به نام آی سی تعبیه شده است که هر چند حجم زیادی ندارد ولی عمده توان و نیاز های برد را کنترل می کنند .

در جاروبرقی های مختلف برد های متنوعی به کار گرفته می شود . از آن جا که این برد ها تخصصی هستند برای خرید آنها معمولا باید هزینه زیادی صرف شود . برد در هر وسیله الکترونیکی کارکرد مخصوص به خود را خواهد داشت . وجود برد های الکترونیکی در کاهش حجم زیادی از قطعات مصرفی و میزان مصرف انرژی در جاروبرقی‌ نقش دارد .

خرابی برد جاروبرقی ارج :

سر و صدای زیاد و غیر طبیعی در هنگام کار جاروبرقی ارجیاوثنی که بوی سوختگی موتور زیاد است نمی توان مطمعن گفت که خرابی برد جاروبرقی ارج میباشد . روشن نشدن جاروبرقی ارج علت زیادی می تواند داشته باشد و یکی از آن علت ها خرابی برد جاروبرقی ارج میباشد . برای چک کردن خرابی برد جاروبرقی ارج و برطرف کردن آن بایدهمه ی قطعات موجود روی برد مورد بررسی قرار گیرد . ولتاژ ورودی برق و ترایاک از موردهایی میباشند که در این شرایط نیاز به بررسی خواهند داشت .

  بیشتر بخوانید :       آموزش تعمیر چای ساز دسینی

خاموش شدن حین استفاده جاروبرقی ارج :

خرابی آی سی ها و خازن های گوناگون جایگذاری شده در برد می توانند از علت های اصلی خاموش شدن جاروبرقی ارج در حین استفاده  باشند . ناگفته نماند که خاموش شدن یهویی جاروبرقی ارج می تواند به خاطر داغ شدن بیش از اندازه موتور یا دیگر قطعات موجود در برد باشد . که این موارد می تواند بخاطر عبور بیش از حد ولتاژ به برد یا فشار بیش از اندازه به موتور جاروبرقی ارج اتفاق بیفتد .

اشکال در کلید تنظیم سرعت جاروبرقی ارج :

اگر که سرعت جاروبرقی شما تنظیم نمی شود باید مقاومت های محدود کننده جریان برق و ولتاژ ورودی که روی برد جاروبرقی ارج هستند مورد بررسی قرار بگیرند . همچنین پتانسیومتر و ولوم کشویی روی برد نیز بررسی شده و در صورت خرابی اقدامات لازم برای تعمیر آن انجام شود . علاوه بر قطعات گفته شده که روی برد قرار دارند باید کلید تغییر سرعت که روی دسته جاروبرقی ارج  قرار دارد نیز مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت خراب بودن ایراد آن بررسی و رفع عیب آن انجام شود .ت

آموزش تعمیرات برد الکترونیکی

جرقه زدن جاروبرقی ارج :

اگر جاروبرقی ارج در موقع خاموش یا روشن شدن و یا در حین کار جرقه میزند باید قسمت های گوناگونی در جاروبرقی ارج مورد بررسی قرار بگیرند . در مرحله اول اتصالات جاروبرقی ارج و خازن های پارازیت گیرجای گذاری شده روی برد و در آخر پایه های کلید های گوناگون جاروبرقی ارج که هر یک از این موارد می تواند علت جرقه زدن جاروبرقی ارج در موقع استفاده باشد . این مورد از نشانه های خرابی برد جاروبرقی ارج میتواند باشد .

کاهش مکش جاروبرقی ارج :

کاهش مکش جاروبرقی ارج اگر بدلیل مسدودی مسیر جریان هوا و پر نشدن کیسه نباشد که می تواند یکی از نشانه های خرابی برد باشد . از آنجا که پتانسیومتر یکی از قعطاتی می باشد که در بالا بردن قدرت مکش جاروبرقی ارج نقش دارد . با رخ دادن خرابی در آن مکش جاروبرقی ارج با کاهش زیادی روبه رو میشود . با تعمیر و تعویض پتانسیومتر می توان این مشکل را برطرف کرد .

زیاد بودن ولتاژ ورودی به برد :

کار کنترل ولتاژ را مقاومت‌های ثابت روی برد اصلی بر عهده دارند . ولتاژورودی به برد الکتریکی باید کنترل شود تا به آن آسیب وارد نشود و این کار بر عهده ی مقاومت های ثابت روی برد است که با روبه رو شدن با این ایراد تعویض مقاومت های ثابت را برای تعمیر برد باید انجام دهید .

تعویض برد جاروبرقی ارج :

تعمیر برد جاروبرقی ارج کار بسیار سختی نیست اما بیشتر وقتی ایرادی در آن تشخیص داده می‌شود برد اصلی به‌طور کامل تعویض می‌شود . دلیل این است که برد یک وسیله بسیار حساس است و عملکرد آن مثل مغز جاروبرقی ارج است . این قطعه اجزا و بخش‌های گوناگونی دارد و تعمیر جداگانه هر کدام از این اجزا می‌تواند سبب آسیب به عملکرد برد شود که هزینه زیادی نیز دارد .

آموزشگاه مهیاد برزین

ولی تعویض برد جاروبرقی نسبت به تعمیر آن بسیارمقرون به صرفه ترمیباشد . برای عوض کردن برد جارو برقی ارج اول لوله و کیسه را جدا کنید تا راحت‌تر بتوانید آن را باز کنیدحال درپوش اصلی را باز کنید و رویی موتور را با یک پیچ گوشتی باز کنید . همه ی قطعاتی که مانع خارج کردن برد دستگاه جاروبرقی ارج میباشند را از جا دربیاورید و از اتصالات برد اصلی عکس بگیرید و آنها را جدا کنید . به عکسی که گرفتید نگاه کنید و این اتصالات را به قطعه جدید متصل کنید و درآخر جاروبرقی ارج را همان طور که باز کردید جمع کنید .